• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Daniel_S

Breitling
23622484_1992632390754231_3412059932271034631_n.jpg


Så det blev en Speedy till sist ändå!

Det jag funderar på nu är om det är värt eller inte att kanske försöka plocka på sig ett Omega Nato, visst dem kanske är lite saftiga i pris men kanske kan hitta något till nedsatt pris nu när det snart är December och allt?

Tänkte speciellt på https://www.omegawatches.com/omega-nato-straps-031zsz002056/ själv men på bilderna ser deras Nato ganska tjocka ut och har inte lyckats hitta någon info om det någonstans.
 

Eric W

Omega
23622484_1992632390754231_3412059932271034631_n.jpg


Så det blev en Speedy till sist ändå!

Det jag funderar på nu är om det är värt eller inte att kanske försöka plocka på sig ett Omega Nato, visst dem kanske är lite saftiga i pris men kanske kan hitta något till nedsatt pris nu när det snart är December och allt?

Tänkte speciellt på https://www.omegawatches.com/omega-nato-straps-031zsz002056/ själv men på bilderna ser deras Nato ganska tjocka ut och har inte lyckats hitta någon info om det någonstans.

Grymt snyggt. Vad är det för strap? 19mm?
 

Daniel_S

Breitling
Nu blir jag nyfiken - varför givetvis 19mm? För att det är lättare att byta armband utan att skada det?
Snyggt band för övrigt!

Tänkte mer på att det är 19mm lugs på Speedy FOiS när jag skrev det än något annat. 20mm känns så ihop-pressat när det är på och svårt att få på känns det som och vill inte riskera att repa klockan mer än jag behöver
 

Roxny

Omega
Tänkte mer på att det är 19mm lugs på Speedy FOiS när jag skrev det än något annat. 20mm känns så ihop-pressat när det är på och svårt att få på känns det som och vill inte riskera att repa klockan mer än jag behöver

Aha, visste faktiskt inte att det var 19mm lugn på den. Håller med, tycker också det känns lite läskigt att byta med ett 20mm på, även på en ”vanlig” Professional.
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Är det 3570.50.00 som anses vara "ursprungsklockan"? Går den inte att köpa i butik längre?
Hur menar du att den referensen skulle vara ursprungsklockan? Det är den förra referensen av speedy professional med hesalit som nu är ersatt av en med massa nummer som slutar på 005. Ingen av dessa referenser är att räkna som "ursprungsmodellen" utan moderna varianter av den klassiska månklockan.
 

dream_theater_

Cartier
2-Faktor
Hur menar du att den referensen skulle vara ursprungsklockan? Det är den förra referensen av speedy professional med hesalit som nu är ersatt av en med massa nummer som slutar på 005. Ingen av dessa referenser är att räkna som "ursprungsmodellen" utan moderna varianter av den klassiska månklockan.

Det var precis så jag menade, men jag förstår att det var en dum fråga! Det finns så otroligt många varianter av månklockan, men om jag ställer frågan på ett bättre sätt: Är det den som slutar på 005 som ska efterlikna ursprungsklockan?
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Det var precis så jag menade, men jag förstår att det var en dum fråga! Det finns så otroligt många varianter av månklockan, men om jag ställer frågan på ett bättre sätt: Är det den som slutar på 005 som ska efterlikna ursprungsklockan?
Absolit ingen dum fråga och det var absolut inte min mening att få det att låta så :oops: det är lite av en djungel. Stämmer bra att det är 005 som är den referens som säljs nu som är så nära originalet man kommer. Kommer dessutom med en riktigt cool box med lite roliga tillbehör. Här är en bild på min 005:a.
20171112_171537.jpg
 

Daniel_S

Breitling
Snyggt! Orkar du får du gärna lägga upp några till. Gjorde sig jäkligt bra ihop med FOIS, vilken är just vad jag råkar ha i tankarna. :D

Kanske inte världens bästa bilder men försökte få dem i någorlunda vettight ljus vilket är svårt nu när det är helt kolsvart ute och allt. Men om du vill ha fler än dessa bilder så säg bara till! Även då gärna med lite info på något specifikt du kanske skulle vilja se
https://imgur.com/a/q1In8
 

dream_theater_

Cartier
2-Faktor
Absolit ingen dum fråga och det var absolut inte min mening att få det att låta så :oops: det är lite av en djungel. Stämmer bra att det är 005 som är den referens som säljs nu som är så nära originalet man kommer. Kommer dessutom med en riktigt cool box med lite roliga tillbehör. Här är en bild på min 005:a.
20171112_171537.jpg

Jag kan ju tänka till en sekund innan frågan åker ur mig! Jag uppfattade dig inte alls negativt. Tack för svaret, och snygg klocka!
 

Buffi

Panerai
Fick en ny Speedy på posten idag, efter att jag vann en auktion för nån vecka sen.
Sedan jag först hörde talas om den så har jag varit lite halv-faschinerad av den här referensen (166.0285).

I början av 90-talet var vad jag förstått det Speedmastern inte speciellt populär, och Omega tyckte det var en bra idé att... experimentera lite, och göra en automatisk trehandad dressare utan kronograf och kalla det för en Speedmaster. Sedan dess så har de nog mest skämts över den. Den finns inte med i utställningar jag sett om Speedmastern, och till och med på deras hemsida för referensen så vågar man tydligen inte visa nån bild av den ( https://www.omegawatches.com/watch-omega-speedmaster-classic-heritage-da-166-0285 ).

En kul avstickare i Omegas historia alltså. Får se hur mycket den kommer bäras.

Finns i ett fåtal olika modeller, den jag köpte är i tvåton. Sitter ett fint ETA i den, och armbandet är bekvämt.

gPVYv0u.jpg
 

Rulle

Audemars
Känns som det är fler som läser denna tråden än på vintage avdelningen

Om någon är sugen så såg jag precis en speedy mark II för 1300 dollar
Ska visst vara nyservad dessutom
Racingtavla och orginalbox...

http://chronocentric.com/forums/chronotrader/index.cgi?page=1;md=read;id=80857
(Snubbens mail står vid hans namn så för att få kontakt snabbast via chronocentric är att maila säljaren via hans privara email)
 

XMJan

Cartier
Slår säkert in öppna dörrar men VAD är skillnaden mellan cal 1861 och 861 från ett brukarperspektiv? Dvs vilken är mest robust, kostar minst att serva, finns det mest delar till, etc. Frågan har uppkommit då jag blivit avrådd att köpa en klocka med cal 321 då delarna börjar ta slut och en service är hutlöst dyr - läs 10-12k... Har blivit rådgiven att titta på cal 861 men så klart uppstår frågan om skillnaden mellan den och cal 1861 då det verkar finnas många fler Speedmaster med cal 1861.
/J
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Slår säkert in öppna dörrar men VAD är skillnaden mellan cal 1861 och 861 från ett brukarperspektiv? Dvs vilken är mest robust, kostar minst att serva, finns det mest delar till, etc. Frågan har uppkommit då jag blivit avrådd att köpa en klocka med cal 321 då delarna börjar ta slut och en service är hutlöst dyr - läs 10-12k... Har blivit rådgiven att titta på cal 861 men så klart uppstår frågan om skillnaden mellan den och cal 1861 då det verkar finnas många fler Speedmaster med cal 1861.
/J
Skillnaden är att cal 861 har en kopparplätering. Kopparpläteringen blev ersatt med rodiumplätering 1996 och Omega valde att uppdatera namnet till cal 1861 för att lättare kunna särskilja reservdelarna.

Så Omega ersatte cal 861 from. 1996 och skillnaden, som jag förstått det, är endast pläteringen.
 
Topp