• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Fan vad jag älskar den här klockan

IMG_9645.JPG
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Någon med bra koll på lite äldre speedmasters som har input på denna?

https://klocksnack.se/threads/omega-speedmaster-moonwatch.92430/

Hur bedömer ni skicket? Antar att priset bör vara ok. Kanske tom billigt? Inget cert dock men det kanske man kan leva med. Skulle kunna bli en trevlig årsklocka för mig..
Klickade mig in till denna tråd för att tipsa om just den!
Tycker den är oerhört prisvärd. Bra skick på länk och case, härlig patina, nyservat 861 och dessutom med länk (1171 kanske inte är den roligaste i vintage-speedy sammanhang men ändå). Att den saknar cert är inget ovanligt på en speedy från 78'. Är du sugen säger jag köp! :)
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Någon med bra koll på lite äldre speedmasters som har input på denna?

https://klocksnack.se/threads/omega-speedmaster-moonwatch.92430/

Hur bedömer ni skicket? Antar att priset bör vara ok. Kanske tom billigt? Inget cert dock men det kanske man kan leva med. Skulle kunna bli en trevlig årsklocka för mig..
Om den är från 1978 så bör det vara en 145.022-76. Om säljaren med "serie 4" menar att serienumret börjar på "4" så är det nog fråga om en 145.022-78 som tillverkades mellan 1979-1982. Be om att få en bild på insidan av boettlocket, där står det vilken modell det är. Du skulle även kunna be säljaren knappa in klockans serienummer här: https://www.ilovemyspeedmaster.com/productiondateprediction/ för att få en ganska så exakt angivelse av när klockan är tillverkad. Skriver detta så att du inte tror att du köper en årsklocka om den skulle visa sig vara en 145.022-78 producerad senare än 1978. Skall du ha en årsklocka så är det en sen 145.022-76 du skall sikta in dig på. Tror även att boxen inte är en original utan för nyare referens än 145.022-7X. Tycker att bilderna är för dåliga för att kunna uttala mig om tavlans/visarnas patina, be om några med bättre upplösning. Be även om bilder direkt från sidan så blir det lättare att avgöra om den är polerad eller ej. Annars så är 29.5k ett ganska så hyggligt pris tycker jag :)
 

Magistern

Cartier
Klickade mig in till denna tråd för att tipsa om just den!
Tycker den är oerhört prisvärd. Bra skick på länk och case, härlig patina, nyservat 861 och dessutom med länk (1171 kanske inte är den roligaste i vintage-speedy sammanhang men ändå). Att den saknar cert är inget ovanligt på en speedy från 78'. Är du sugen säger jag köp! :)

Om den är från 1978 så bör det vara en 145.022-76. Om säljaren med "serie 4" menar att serienumret börjar på "4" så är det nog fråga om en 145.022-78 som tillverkades mellan 1979-1982. Be om att få en bild på insidan av boettlocket, där står det vilken modell det är. Du skulle även kunna be säljaren knappa in klockans serienummer här: https://www.ilovemyspeedmaster.com/productiondateprediction/ för att få en ganska så exakt angivelse av när klockan är tillverkad. Skriver detta så att du inte tror att du köper en årsklocka om den skulle visa sig vara en 145.022-78 producerad senare än 1978. Skall du ha en årsklocka så är det en sen 145.022-76 du skall sikta in dig på. Tror även att boxen inte är en original utan för nyare referens än 145.022-7X. Tycker att bilderna är för dåliga för att kunna uttala mig om tavlans/visarnas patina, be om några med bättre upplösning. Be även om bilder direkt från sidan så blir det lättare att avgöra om den är polerad eller ej. Annars så är 29.5k ett ganska så hyggligt pris tycker jag :)

Tack för fin input!
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Ni som har köpt ny 1171/633 länk/ändlänk, ser era ändlänkar ut så här:
11050395_fullsize.jpg

Frågar därför att 633-märkningen saknas, länken ser helt ny ut och är absolut ingen vintage 1171. Fick med den till en 105.012-65 som jag köpte, givetvis helt fel länk till den referensen så jag plockade av den på en gång. Har två vintage 1171/633 och för dem ser ändlänkarna helt annorlunda ut, så här:
552B5A36-1DDE-4917-BE5B-3D150B6B8025.jpg

Hittade bild på ändlänkar liknande mina men märkta 633:
Screen Shot 2018-05-12 at 22.27.57.png

Så, hur ser era ut :)
Fick svar på Omega Forums: de är mest troligt någon form av after-market. Hittade ett par original från 70-talet på eBay som jag beställde, ser ut som de i min andra bild.
 
Topp