• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Hämtade upp denna i lördags :) kan nu återigen ansluta till speedy tuesday & speedy thursday ;)

nya boxen är nästan komiskt stor... vet inte var jag ska göra av den ^^ får åka upp på vinden snart
IMG_20151112_121507.jpg
 

Nedro

Panerai
2-Faktor
Måste säga att öppenbaksida gör sig så himla bra på en manuell, annat har man lixim en stor vikt som skymmer läckerbitarna.
Sedan att det är på en sjukt läcker klocka ifrån början gör det ju inte sämre =)
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Funderat på att byta till glasbaksida på min 145.0022. Och då samtidigt byta ringen inuti har jag läst att man måste. Nån som har en aning om vad detta skulle kosta?
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Hej alla!
Vill hitta en speedy pro från 1993, årsklocka. Vilken sida kan jag använda mig för att hitta rätt ref från det året? :)
Använd chrono24.com. Eller ladda ned appen det är ännu smidigare. När du sedan söker på omega speedmaster kan du avgränsa/filtrera sökningen efter en massa parametrar. Tex alla från 1993.
 

Icaras

Rolex
Använd chrono24.com. Eller ladda ned appen det är ännu smidigare. När du sedan söker på omega speedmaster kan du avgränsa/filtrera sökningen efter en massa parametrar. Tex alla från 1993.
Tyvärr bara en bråkdel som skrivet ut produktionsår, och bland de som gör är det fortfarande många som inte stämmer
 
Använd chrono24.com. Eller ladda ned appen det är ännu smidigare. När du sedan söker på omega speedmaster kan du avgränsa/filtrera sökningen efter en massa parametrar. Tex alla från 1993.
Tyvärr bara en bråkdel som skrivet ut produktionsår, och bland de som gör är det fortfarande många som inte stämmer

Har gjort detta lite till o från under ett tag men det händer typ aldrig att någon från 93 dyker upp. Bara dessa "reduced" tyvärr.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Är det bättre finish på 863 verket? " rodium plated" vad det nu innebär i praktiken vet jag inte, är det stor skillnad??
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Är det bättre finish på 863 verket? " rodium plated" vad det nu innebär i praktiken vet jag inte, är det stor skillnad??
Skillnaden är att de synliga delarna har fått ett elektrolyd bad i en annan metall för att höja finishen. Annars samma delar och allt är identiskt. Finns en bit som är i metall istället för plast iofs. En lite "broms" för kronograf. Detta råder det stor debatt om vad folk tycker. Personligen gillar jag plastbitar..
Stuln bild
omega_image.323202.jpg

Bromsen på ett 861/1861 verk.
 

Icaras

Rolex
Tack för infon! Ska hålla utkik :) är chrono24 i princip bäst att köpa från förutom ks då?
Ursäkta mig, 3592 hette de givetvis, inte 3572 ;)
Skulle nog ändå påstå att forum är enklare att ha att göra med, förutsatt att den man ska köpa av har ett gott rykte. Omegaforums, Rolexforums, WUS etc. brukar ha speedmasters på sin K&S. C24 fungerar också men du får se till att klockan verkligen är från '93 och inte något år innan/efter.
 

Starship

Cartier
Skillnaden är att de synliga delarna har fått ett elektrolyd bad i en annan metall för att höja finishen. Annars samma delar och allt är identiskt. Finns en bit som är i metall istället för plast iofs. En lite "broms" för kronograf. Detta råder det stor debatt om vad folk tycker. Personligen gillar jag plastbitar..
Stuln bild
omega_image.323202.jpg

Bromsen på ett 861/1861 verk.
Plastbiten+mer dekoration är väl skillnaden mellan 86x och 186x? Rhodium skiljer mellan (1)861 och (1)863?
 

Icaras

Rolex
Plastbiten+mer dekoration är väl skillnaden mellan 86x och 186x? Rhodium skiljer mellan (1)861 och (1)863?
En på Omegaforums beskrev det lite kort (hela tråden är värd en läsning):
The changes from the calibre 321 to 861 were more for the purposes of manufacturing efficiency and cost reduction, and the difference between the 861 and 1861 is that the parts are all rhodium-plated, rather than being copper-plated or bare metal. The changeover from 321 to 861 was in 1969, and the changeover from 861 to 1861 was in 1996. That's what the leading "1" numeral indicates. Along the way, there were a few minor variants produced, such as the c864 movement, which was a chronometer version of the 861, and the c1863, which is a "display back" version of the c1861. The 1863 simply replaces a couple of non-metallic parts with metal ones that give it a cleaner look, because the movement is installed into a watch case with a transparent caseback (such as those that richardew shows in his photos).

The difference is more than the finishing. The 1863 movement is only finished to look "prettier" as it has a sapphire caseback while one of the plastic parts in the 1861 is replaced by a metal one in the 1863 movement. The difference is mainly aesthetic, otherwise they're basically the same movement.
https://omegaforums.net/threads/speedmaster-calibers-321-vs-861-vs-1861.6563/
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Jag letar nya visare till min 3592.50 med cal.863. Är inne på ofrei och hittar inget med den cal... Men jag hittar 1863, detta är inte samma? :facepalm: Vilka cal kan passa min :(?
 
Topp