• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Medan månlandningen skett och grabbarna är på väg tillbaka, med 50 års tidsdiff, så strosar jag och -69an runt i Normandie och tittar på vad som hände för 75 år sedan.
IMG_20190721_144533.jpg
 

Tingeling

Breitling
Är i stort sätt klar i mitt eviga sökande för min första "real watch".. Har varit fram och tillbaka mellan massa modeller och funktioner men har landat i 311.30.42.30.01.006
Undrar lite från er som har en speedmaster..
Hur fungerar det med de manuella urverket, man vrider upp den varje dag men vad händer när man inte kan det.. Hur ofta kan man låta den stanna utan att det börjar bli ett problem?
Åker på en del resor i och med min idrott och ibland till sketcky ställen där en fin klocka inte är något man vill visa upp så kan inte alltid ta med den.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Är i stort sätt klar i mitt eviga sökande för min första "real watch".. Har varit fram och tillbaka mellan massa modeller och funktioner men har landat i 311.30.42.30.01.006
Undrar lite från er som har en speedmaster..
Hur fungerar det med de manuella urverket, man vrider upp den varje dag men vad händer när man inte kan det.. Hur ofta kan man låta den stanna utan att det börjar bli ett problem?
Åker på en del resor i och med min idrott och ibland till sketcky ställen där en fin klocka inte är något man vill visa upp så kan inte alltid ta med den.
Dra upp den dagligen. Den ska hålla två dygn men skadar inte att få det till en vana på morgonen till kaffet.

Tror inte det blir något problem om du låter den stanna då och då. Jag har haft manuell Speedy Pro majoriteten av 3 år i rotation med andra klockor så den har stannat flera gånger i veckan utan bekymmer.
 

Tingeling

Breitling
Är i stort sätt klar i mitt eviga sökande för min första "real watch".. Har varit fram och tillbaka mellan massa modeller och funktioner men har landat i 311.30.42.30.01.006
Undrar lite från er som har en speedmaster..
Hur fungerar det med de manuella urverket, man vrider upp den varje dag men vad händer när man inte kan det.. Hur ofta kan man låta den stanna utan att det börjar bli ett problem?
Åker på en del resor i och med min idrott och ibland till sketcky ställen där en fin klocka inte är något man vill visa upp så kan inte alltid ta med den.

Fråga nr.2 blir en som jag tror jag vet svaret på.. 005 vs 006.. Ni som äger en 006 hur är det med glasbaksida, blir det klibbigt och uppskattar ni det mer eller mindre än vad ni trodde?
 

Nikhel

Breitling
Fråga nr.2 blir en som jag tror jag vet svaret på.. 005 vs 006.. Ni som äger en 006 hur är det med glasbaksida, blir det klibbigt och uppskattar ni det mer eller mindre än vad ni trodde?
Självklart ska du välja 005. Jag stod nyligen i samma val och kval. Åk till en butik och kläm och känn så kommer valet bli simpelt

Ang din första fråga; varför skulle det bli problem med klockan om man inte vrider upp den dagligen?
 

Frontendarn

Panerai
2-Faktor
Fråga nr.2 blir en som jag tror jag vet svaret på.. 005 vs 006.. Ni som äger en 006 hur är det med glasbaksida, blir det klibbigt och uppskattar ni det mer eller mindre än vad ni trodde?

Precis som du var jag ganska säker på att jag ville ha en 006 för ett tag sedan. Fram tills jag såg båda framför mig hos en AD. Ändrade mig helt och slog till på en 005 istället. Hesalit ser så mycket bättre ut i verkligheten.

Visst har 006 en trevligare baksida och ett till synes finare urverk, men eftersom jag kommer att kolla på urtavlan och inte baksidan av klockan 99 av 100 gånger kändes det ändå ganska enkelt att välja bort det.

Så mitt råd är att kolla på båda i verkligheten innan du bestämmer dig!
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Min tanke var att urverket tog stryk av att man låter det stanna helt flera gånger om året?
Det gör det verkligen inte. Jämför med annan mekanik, exempelvis en bil. Motorn slits mer ju mer den används. Man behöver ju ändå byta oljor och packningar då de påverkas av tiden. Däremot slits inte hårdvaran om motorn är avstängd.
I övrigt, överväg 005. Om du använder klockan så hårt att du är orolig för repor kommer bezel, case och länk ta mycket stryk. Då blir det märkligt med ett perfekt glas. Innan jag köpte min 005 nojade jag för repor, nu tycker jag mest de repor som finns bidrar till en cool look. Dessutom är plasten faktiskt inte så ömtålig som man tror. Och ett glasbyte kostar typ en lax.

Oavsett vad du bestämmer dig för är Speedy en grym klocka.
 

Tingeling

Breitling
Det gör det verkligen inte. Jämför med annan mekanik, exempelvis en bil. Motorn slits mer ju mer den används. Man behöver ju ändå byta oljor och packningar då de påverkas av tiden. Däremot slits inte hårdvaran om motorn är avstängd.
I övrigt, överväg 005. Om du använder klockan så hårt att du är orolig för repor kommer bezel, case och länk ta mycket stryk. Då blir det märkligt med ett perfekt glas. Innan jag köpte min 005 nojade jag för repor, nu tycker jag mest de repor som finns bidrar till en cool look. Dessutom är plasten faktiskt inte så ömtålig som man tror. Och ett glasbyte kostar typ en lax.

Oavsett vad du bestämmer dig för är Speedy en grym klocka.
Precis som du var jag ganska säker på att jag ville ha en 006 för ett tag sedan. Fram tills jag såg båda framför mig hos en AD. Ändrade mig helt och slog till på en 005 istället. Hesalit ser så mycket bättre ut i verkligheten.

Visst har 006 en trevligare baksida och ett till synes finare urverk, men eftersom jag kommer att kolla på urtavlan och inte baksidan av klockan 99 av 100 gånger kändes det ändå ganska enkelt att välja bort det.

Så mitt råd är att kolla på båda i verkligheten innan du bestämmer dig!
Tack för insikten! Mycket att tänka på..
Kanske blir en "Hesalite Sandwich" 3572.50 om inte annat, men den stora lådan lockar ju om man ska vara helt ärlig.. Men då får jag det jag vill ha med en caseback och sedan även plexi, best of both worlds maybe
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Tack för insikten! Mycket att tänka på..
Kanske blir en "Hesalite Sandwich" 3572.50 om inte annat, men den stora lådan lockar ju om man ska vara helt ärlig.. Men då får jag det jag vill ha med en caseback och sedan även plexi, best of both worlds maybe
3572.50 är bra också, går säkert att hitta en nyservad för runt 30k.

Stora lådan är iofs cool men jag har tagit fram den kanske tre fyra gånger på ett drygt år. Man överlever utan ;)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Tack för insikten! Mycket att tänka på..
Kanske blir en "Hesalite Sandwich" 3572.50 om inte annat, men den stora lådan lockar ju om man ska vara helt ärlig.. Men då får jag det jag vill ha med en caseback och sedan även plexi, best of both worlds maybe
Det är verkligen extremt märkligt hur Omega faktiskt lyckades med det där med stora lådan. När den kom så garvade alla, och nu några år senare så vill folk verkligen ha den.
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Det är verkligen extremt märkligt hur Omega faktiskt lyckades med det där med stora lådan. När den kom så garvade alla, och nu några år senare så vill folk verkligen ha den.

Det är väl samma fenomen som WoW- och Starcraft-boxarna med artwork, nyckelringar och USB-minnen :D. Inplastade tidiga sådana kostar ju multum idag. Lär dock inte ske med moonwatchboxen de närmsta decennierna. De skulle kanske gjort presentationerna limited istället för alla klockor.
 

Speedy G

Breitling
Det gör det verkligen inte. Jämför med annan mekanik, exempelvis en bil. Motorn slits mer ju mer den används. Man behöver ju ändå byta oljor och packningar då de påverkas av tiden. Däremot slits inte hårdvaran om motorn är avstängd.
I övrigt, överväg 005. Om du använder klockan så hårt att du är orolig för repor kommer bezel, case och länk ta mycket stryk. Då blir det märkligt med ett perfekt glas. Innan jag köpte min 005 nojade jag för repor, nu tycker jag mest de repor som finns bidrar till en cool look. Dessutom är plasten faktiskt inte så ömtålig som man tror. Och ett glasbyte kostar typ en lax.

Oavsett vad du bestämmer dig för är Speedy en grym klocka.

Dessutom går det ju att polera upp plasten.
 

fc2

Rolex
Version i stål kommer säkert men det blir ändå inget för "vanligt" folk. Det kommer i så fall att bli den dyraste stål-Speedy som släppts, med rejäl råge... 321 är handbyggt på en nivå som dom andra verken inte är. Det kan helt enkelt inte komma ner i prisnivå som dom vanliga produktionsmodellerna.
Visst är det så men att lasta in platina och meteorittavla hjälper ju inte direkt till att göra klockan billig.. så en 321 i stål för 10k$ vore det närmsta en månklocka för vanligt folk man kan komma.
 
Topp