• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

TomGanks

Panerai
Happy ST!
20191112_121515.jpg
 

fredriikohlsson

Omega
2-Faktor
Tjena!
Detta kanske redan har varit på tal i tråden innan.. jag är sjukt sugen på att göra bezeln på min vintage speedy "ghost", eller vad tycker ni om de? (lånad bild)
Och har någon i så fall nått tips vart man kan få tag i en bezel? vill ju inte förstöra min orginal..
csm_uhr-aufmacherbild_53dab6a78a (2).jpg
 

105.012

Cartier
2-Faktor
Tjena!
Detta kanske redan har varit på tal i tråden innan.. jag är sjukt sugen på att göra bezeln på min vintage speedy "ghost", eller vad tycker ni om de? (lånad bild)
Och har någon i så fall nått tips vart man kan få tag i en bezel? vill ju inte förstöra min orginal..
csm_uhr-aufmacherbild_53dab6a78a (2).jpg
Du skulle kunna köpa en ny och bleka den själv. Här kommer ett exempel från lewiswatchco han postade idag på Instagram där det är en helt ny klocka som bearbetats till gammal.
IMG_7637.jpg
 

fredriikohlsson

Omega
2-Faktor
Du skulle kunna köpa en ny och bleka den själv. Här kommer ett exempel från lewiswatchco han postade idag på Instagram där det är en helt ny klocka som bearbetats till gammal.
IMG_7637.jpg

Jo men precis det jag tänkte.. ska bara hitta en bezel och köpa. Dock inte ett jätte fan av att göra som lewiswatchco och på konstgjord väg fixa "patina" på en helt ny speedy.. eller vad säger ni? min är ändå ifrån -91 så den är på god väg att börja fixa sin patina själv.. :)
 

105.012

Cartier
2-Faktor
Jo men precis det jag tänkte.. ska bara hitta en bezel och köpa. Dock inte ett jätte fan av att göra som lewiswatchco och på konstgjord väg fixa "patina" på en helt ny speedy.. eller vad säger ni? min är ändå ifrån -91 så den är på god väg att börja fixa sin patina själv.. :)
Det kan jag hålla med om. Jag skulle störa mig om det inte var rätt bezel på plats. Då skulle jag säga att Ebay är där du ska ha koll. Dyker upp ibland. Jag kan även hojta till om jag ser en.
 

papabear

Panerai
2-Faktor
Jo men precis det jag tänkte.. ska bara hitta en bezel och köpa. Dock inte ett jätte fan av att göra som lewiswatchco och på konstgjord väg fixa "patina" på en helt ny speedy.. eller vad säger ni? min är ändå ifrån -91 så den är på god väg att börja fixa sin patina själv.. :)
Håller med dig. Hade inte gjort som han på Instagram. Antingen behållt klockan som den är eller sparat ihop till den klockan jag vill ha.
 

NRE

Vacheron
2-Faktor

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Den här kanske har avhandlats tidigare men jag postar ändå. Vad är detta? En 145.022 med Base 1000-insert? Det fanns väl ändå aldrig?

https://www.bukowskis.com/sv/auctio...onograf-straight-writing-tachymeter-base-1000
Base 1000 var väl innan man gick över till Base 500? Vore ju väldigt märkligt att kasta på en sån på en standard klocka -72. Om det hade varit nån LE hade det ju kunnat stämma, men detta känns tvek.
Insertet kan ju fortfarande vara legit dock, men eftermonterat antar jag?
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Tycker också det känns lite märkligt, aldrig sett det på den referensen.

Base 1000 var väl innan man gick över till Base 500? Vore ju väldigt märkligt att kasta på en sån på en standard klocka -72. Om det hade varit nån LE hade det ju kunnat stämma, men detta känns tvek.
Insertet kan ju fortfarande vara legit dock, men eftermonterat antar jag?

Nä exakt, base 1000 satt ju på tidiga Speedys. Nåt som dykt upp i en låda hos nån urmakare och sen monterats vid service i brist på annat? Notera svetsloppan kl 16 ca :)

De är ju inte gratis som sagt;
http://speedmaster101.com/blog/base1000-bezel-sold-for-16200/
 

105.012

Cartier
2-Faktor
Base 1000 var väl innan man gick över till Base 500? Vore ju väldigt märkligt att kasta på en sån på en standard klocka -72. Om det hade varit nån LE hade det ju kunnat stämma, men detta känns tvek.
Insertet kan ju fortfarande vara legit dock, men eftermonterat antar jag?
Stämmer bra. ”BASE 1000” var från fabrik monterade på 2915-3, 2998-1 & 2. Sen började Omega med ”DON” (dot over 90) från referens 2998-3 in en kort bit på referens 145.022-69 ”pre-moon”. Denna ”straight writing” är senare och borde ha en senare variant. BASE 1000 är svindyra ja. Troligen har klockan varit på service för längesedan och då har urmakaren antingen tagit denna för de inte hade något annat eller så har de av misstag mixat ihop två klockor. Det var också därför denna klocka såldes för det som den gjorde en helt ok affär skulle jag säga.
 
Topp