• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

WolfieH

Cartier
2-Faktor
Den är korrekt för referensen i allt vad jag kan se. Slog på serienumret här: https://www.ilovemyspeedmaster.com/productiondateprediction/ och fick "juni 1977" som beräknad tidpunkt för tillverkning. Siten är ganska så tillförlitlig så den är nog producerad med största säkerhet någon gång under andra halvan av 1977. Det du betalade tycker jag är klart rimligt, brukar titta här för att få en prisindikation: http://speedmaster101.com/price-chart-2/ tänk på att priserna där är head-only och att en 1171/633 vintage länk går loss på runt 5k SEK. Du ska vara nöjd med ditt köp, den är kanske lite för polerad för min smak men den ser fin ut :)
Wow, stort tack för infon och tipsen! Ja, svårt att bedöma HUR polerad/sliten den faktiskt är. Ska bli väldigt spännande att fingra på den till veckan.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Tycker dock både Bukowskis och Kaplans hade lite för tråkiga speedys (jag pratar bara om de med cal 321) för att ge en rättvis bild. Samtliga hade antingen utbytta delar som tex visare och kronor dessutom. Jag som letar efter en 145.012/105.012 som en galning blev iaf lite besviken denna gång!
Den speedy som du och jag har pratat om ska jag hämta i morgon;)
 
Senast ändrad:

riotvan

Cartier
Jaha, jag hade inte räknat med att få skriva i den här tråden idag men kunde inte låta bli att knipa denna.
1DFF64AF-FCCA-427D-8D96-07DCCC963F58.jpeg
Min första Speedmaster, ST 145.022 från 1979. Vad säger panelen?
Haha det var mig du budade emot i slutet. Vågade inte gå över 30k :) Grattis till en fin klocka. Kul att den hamnade här!
 

WolfieH

Cartier
2-Faktor
Klockan var i bättre skick än väntat, fantastiskt vacker tavla! Får be om ursäkt för dåliga bilder, brände av ett par i bara farten vid lunchen på jobbet. Ska se till att ta bra bilder till helgen.
246306C4-4486-4AFF-B564-0D895E934F11.jpeg
DC592039-5CD0-432D-A82B-AB45307A1CE0.jpeg

Nu ska den rengöras och njutas av. Pushern fastnar lite när jag startar kronografen, hört att detta ska vara vanligt bland äldre speedys. Den går lätt att dra ut igen och funktionen är det inget fel på men känns ändå som att det bör åtgärdas. Finns det något jag kan göra åt detta själv eller måste man lämna in den?
 
Klockan var i bättre skick än väntat, fantastiskt vacker tavla! Får be om ursäkt för dåliga bilder, brände av ett par i bara farten vid lunchen på jobbet. Ska se till att ta bra bilder till helgen.
246306C4-4486-4AFF-B564-0D895E934F11.jpeg
DC592039-5CD0-432D-A82B-AB45307A1CE0.jpeg

Nu ska den rengöras och njutas av. Pushern fastnar lite när jag startar kronografen, hört att detta ska vara vanligt bland äldre speedys. Den går lätt att dra ut igen och funktionen är det inget fel på men känns ändå som att det bör åtgärdas. Finns det något jag kan göra åt detta själv eller måste man lämna in den?
Täthetsservice rekommenderas, ofta är det ny pusherfjäder som behövs. Skulle personligen lämna in för det. 1500-2000kr har jag för mig att det går på hos ad.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Klockan var i bättre skick än väntat, fantastiskt vacker tavla! Får be om ursäkt för dåliga bilder, brände av ett par i bara farten vid lunchen på jobbet. Ska se till att ta bra bilder till helgen.
246306C4-4486-4AFF-B564-0D895E934F11.jpeg
DC592039-5CD0-432D-A82B-AB45307A1CE0.jpeg

Nu ska den rengöras och njutas av. Pushern fastnar lite när jag startar kronografen, hört att detta ska vara vanligt bland äldre speedys. Den går lätt att dra ut igen och funktionen är det inget fel på men känns ändå som att det bör åtgärdas. Finns det något jag kan göra åt detta själv eller måste man lämna in den?

Stort Grattis ett bra köp och ännu större grattis till din Certina :) Riktigt grym!
 

105.012

Cartier
2-Faktor
Tack! Får bli en tur till AD för estimat.
Nu ska vi dra i bromsen lite...
Att lämna till AD / Omega är ofta inte rekommenderat för vintageur då det ofta kan sluta med att klockan poleras mer eller att delar byts ut och kan göra att klockan tappar värde, de har vissa principer som inte går att rubba. Tex så är det krav att klockan blir tät vilket innebär att tryckknapparna ofta byts.

Det är såklart upp till dig att välja vad som ska göras med den, men du ska med omsorg välja var du ska lämna in den och vad du vill ska göras med klockan.
 
Senast ändrad:
Topp