• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Derix

Patek
2-Faktor
Nato idag.
IMG_20200120_071105.jpg
 

TheSpeedyShutter

Panerai
2-Faktor
Det har jag dessvärre inte svaret på. Är det någon annan här som vet hur FOIS och 005 skiljer sig storleksmässigt?
Själva tachymeter-kransen är identisk i storlek, så jag antar att tavlan är lika stor också. Lug-to-lug för klockorna är också identiskt. Kanske skiljer något tiondels mm beroende på hur mycket man tar i när man mäter!

Jag upplever personligen ingen skillnad alls i storlek, men många upplever den något nättare och mer polerade boetten på FOIS som aningen "lättare" att bära (?). Jag valde själv en .005 i slutändan trots 15,5 cm handled, då jag tycker dom vridna bandhornen känns närmare handleden. Den är även en millimeter tunnare än FOIS vilket tillsammans med bandhornen gör den mindre "topptung".

Detta är HELT och hållet en smaksak. Har hört massor med folk som upplever FOIS som mindre, även fast den på pappret inte riktigt ÄR mindre. Jag själv tycker nästan tvärtom, då professionalboetten passade min handled bättre. Du MÅSTE tyvärr prova båda för att göra en egen bedömning..
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Själva tachymeter-kransen är identisk i storlek, så jag antar att tavlan är lika stor också. Lug-to-lug för klockorna är också identiskt. Kanske skiljer något tiondels mm beroende på hur mycket man tar i när man mäter!

Jag upplever personligen ingen skillnad alls i storlek, men många upplever den något nättare och mer polerade boetten på FOIS som aningen "lättare" att bära (?). Jag valde själv en .005 i slutändan trots 15,5 cm handled, då jag tycker dom vridna bandhornen känns närmare handleden. Den är även en millimeter tunnare än FOIS vilket tillsammans med bandhornen gör den mindre "topptung".

Detta är HELT och hållet en smaksak. Har hört massor med folk som upplever FOIS som mindre, även fast den på pappret inte riktigt ÄR mindre. Jag själv tycker nästan tvärtom, då professionalboetten passade min handled bättre. Du MÅSTE tyvärr prova båda för att göra en egen bedömning..
Tack för en utförlig beskrivning. Jag upplever den helt klart som mindre. Här är två jämförelsebilder.

F2E78738-0994-42BA-B1FA-1D18E9C668C0.jpeg

3FCD0A86-2EBB-407A-B4ED-7D173323F11C.jpeg
 

Derix

Patek
2-Faktor
Något har hänt med min Speedy.. o_O

När jag drar upp den så fjädrar den inte längre tillbaka, om ni förstår vad jag menar. Sedan verkar det inte längre finnas något stopp, det går att dra hur långt som helst. Någon fjäder som gått?

Uttagen december 2018.
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Något har hänt med min Speedy.. o_O

När jag drar upp den så fjädrar den inte längre tillbaka, om ni förstår vad jag menar. Sedan verkar det inte längre finnas något stopp, det går att dra hur långt som helst. Någon fjäder som gått?

Uttagen december 2018.

Det låter som att någon spärr eller nåt har gått av. Lämna in för kontroll så du inte riskerar att något går sönder. Garanti kvar ska det väl vara också?

Edit: Trist för dig, hoppas det löser sig
 

Derix

Patek
2-Faktor
Det låter som att någon spärr eller nåt har gått av. Lämna in för kontroll så du inte riskerar att något går sönder. Garanti kvar ska det väl vara också?

Edit: Trist för dig, hoppas det löser sig
Väldigt trist. Bor 40 mil från stället också så jag får nog skicka den. :grumpy: 24 månaders garanti om jag inte minns fel.
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Väldigt trist. Bor 40 mil från stället också så jag får nog skicka den. :grumpy: 24 månaders garanti om jag inte minns fel.
Jag vet inte när de gick över till 5 års garanti men min är utplockad april -18 och har två år.

Tips är att kontakta Swatch Group Nordic direkt för att slippa mellanhand. Är det garanti kommer det ändå skickas dit.
 

Pippo

Omega
2-Faktor
.. ngn mer än jag som uppmärksammat att köp & sälj-delen av forumet försvunnit? Eller det är kanske bara för mig?

EDIT: ursäkta OT - men tyckte det var onödigt att starta en ny tråd.
 

105.012

Cartier
2-Faktor
Mycket trevlig den där! :)
Har den samma storlek på tavlan som 005? Har för mig jag läst det nånstans, skiljer det nått mer storleksmässigt förutom avsaknad av kronskydd?
Här kan man ju gå ner i riktigt detaljerade saker men om vi koncentrerar oss på de huvudsakliga visuella storlekarna vad som skilljer (Pro / FOIS):
  • Boettbredd 42 vs 39.7 mm
  • Boettlängd 48 vs 47.1 mm
  • Bandhorn 20mm vs 19 mm
  • De har samma höjd
  • Samma storlek på tavla och bezel
  • Tryckarna och kronan är mindre på FOIS
Sen kan man grotta ner sig ordentligt såklart och titta på mått på saker som händer m.m.
 
Senast ändrad:
Topp