• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Speedmaster Apollo 11.


FA240CC6-EA66-4490-ACA1-009012A0568E.jpeg
0A0B86BA-1960-491F-8298-BF4644F143A7.jpeg
 

Proust

Omega
2-Faktor
En fråga jag fått några gånger om min 105.012-66 (bla av urmakaren som nyss mottog den för service) är "men du ska väl inte använda den som bruksklocka?".

Jag har tänkt göra det. Klart att jag inte ska bada eller göra nåt våldsamt med den, men som kontorsråtta bör det väl inte vara några problem? De är ju gjorda för att användas.

Hur ser ni på detta? Använder ni era vintage speedmasters till vardags? Finns något vettigt argument mot detta?
 

Pippo

Omega
2-Faktor
En fråga jag fått några gånger om min 105.012-66 (bla av urmakaren som nyss mottog den för service) är "men du ska väl inte använda den som bruksklocka?".

Jag har tänkt göra det. Klart att jag inte ska bada eller göra nåt våldsamt med den, men som kontorsråtta bör det väl inte vara några problem? De är ju gjorda för att användas.

Hur ser ni på detta? Använder ni era vintage speedmasters till vardags? Finns något vettigt argument mot detta?

Nu är inga av mina klockor vintage av den magnitud som din pjäs, men mitt korta svar är att jag håller med dig till fullo - klart de ska användas!

Sedan kan man så klart resonera kring detta i förhållande vad man arbetar eller om det är så smart att bära en sådan klocka till vissa resmål osv.. tycker helt klart att en vintage Speedy bör användas med viss ”medvetenhet” - precis som du uttrycker.

/J
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
En fråga jag fått några gånger om min 105.012-66 (bla av urmakaren som nyss mottog den för service) är "men du ska väl inte använda den som bruksklocka?".

Jag har tänkt göra det. Klart att jag inte ska bada eller göra nåt våldsamt med den, men som kontorsråtta bör det väl inte vara några problem? De är ju gjorda för att användas.

Hur ser ni på detta? Använder ni era vintage speedmasters till vardags? Finns något vettigt argument mot detta?
Jag använder samtliga mina vintage klockor, har dock några stycken att välja på så jag kan rotera dem. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att köpa en klocka som jag inte vågade använda...
 

Proust

Omega
2-Faktor
Jag använder samtliga mina vintage klockor, har dock några stycken att välja på så jag kan rotera dem. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att köpa en klocka som jag inte vågade använda...
Tack för svar. Tolkar av ditt svar att det finns viss fördel i rotationen. Är argumentet här att urverket slits långsammare då det inte används?
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Tack för svar. Tolkar av ditt svar att det finns viss fördel i rotationen. Är argumentet här att urverket slits långsammare då det inte används?
Är nog inte rätt person att svara på din fråga men jag kan inte tänka mig att urverket skulle slitas av att användas dagligen. Det är inte därför jag roterar mellan mina klockor, jag gillar dem helt enkelt men kan ju inte använda alla samtidigt :) Ser dock det som att risken att de får sig någon smäll eller så minskar om de inte bärs hela tiden...
 

papabear

Panerai
2-Faktor
En fråga jag fått några gånger om min 105.012-66 (bla av urmakaren som nyss mottog den för service) är "men du ska väl inte använda den som bruksklocka?".

Jag har tänkt göra det. Klart att jag inte ska bada eller göra nåt våldsamt med den, men som kontorsråtta bör det väl inte vara några problem? De är ju gjorda för att användas.

Hur ser ni på detta? Använder ni era vintage speedmasters till vardags? Finns något vettigt argument mot detta?
Tycker självklart att du ska använda den! Precis som du skriver, är man bara försiktig och bär den med "förnuft" så kommer den hålla många många år till
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
God snabbtisdag på er!
9522D209-BFCE-4547-8738-0170D4EC41CE.jpeg
Grymt fin lollipop! Har du koll på varför Speedy blev försedd med lollipopvisare?

Jag fick en intressant dragning av Petros, museumchef hos Omega, rörande de erkända "Lollipop hands". Tydligen kommer det ifrån en speciabeställning från det Peruanska flygvapnet för att lättare kunna avläsa och fokusera på tavlan. Lollipop visarna dök upp lite titt som tätt på referensen CK2998 då Omega givetvis inte enbart beställde ett exakt antal utefter kraven från Perisiska flygvapnet. Intressant!
 

Tappen

Omega
Hej allihop!
Vill först tacka för en grym tråd, bra läsning;)
Jag har en fråga som jag har funderat ett tag nu, den lyder: Hur gör ni med era manuella Speedmasters, vrider ni upp den först och sen ställer in tiden eller tvärt om.
Spelar det någon roll hur man gör?
Tack!
 
Topp