• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Lauda

Patek
2-Faktor
Hej allihop!
Vill först tacka för en grym tråd, bra läsning;)
Jag har en fråga som jag har funderat ett tag nu, den lyder: Hur gör ni med era manuella Speedmasters, vrider ni upp den först och sen ställer in tiden eller tvärt om.
Spelar det någon roll hur man gör?
Tack!

Hej,

jag gör enligt videon nedan. Vrider upp och sen ställer in tiden:

 

N.L

Omega
Hej,

jag gör enligt videon nedan. Vrider upp och sen ställer in tiden:

Tack för det.
En tanke eller idé som jag har funderat på var att om man vrider upp den till ”max” och sen ställer tiden att man drar upp den ”förmycket”.
När man ställer tiden före man drar upp den tickar den ju igång. Så att man inte drar upp/överspänner fjädern.
 

Lauda

Patek
2-Faktor
Tack för det.
En tanke eller idé som jag har funderat på var att om man vrider upp den till ”max” och sen ställer tiden att man drar upp den ”förmycket”.
När man ställer tiden före man drar upp den tickar den ju igång. Så att man inte drar upp/överspänner fjädern.

-Intressant resonemang men jag kan tyvärr inte säga om det är rätt eller fel.

Jag tänker att kronan inte befinner sig i samma lägge när man drar upp klockan och när man ställer in klockan.
Klockan dras inte upp när man ställer in den så det borde inte vara någon risk för att dra upp den för mycket.

Jag har en .005 och den har jag aldrig dragit upp helt. Den har jag dock haft igång i flera veckor.

Jag drar upp klockan varje dag till morgonkaffet. Jag släpper så fort jag känner motstånd.
Det gäller att få in rutinen.
 

N.L

Omega
-Intressant resonemang men jag kan tyvärr inte säga om det är rätt eller fel.

Jag tänker att kronan inte befinner sig i samma lägge när man drar upp klockan och när man ställer in klockan.
Klockan dras inte upp när man ställer in den så det borde inte vara någon risk för att dra upp den för mycket.

Jag har en .005 och den har jag aldrig dragit upp helt. Den har jag dock haft igång i flera veckor.

Jag drar upp klockan varje dag till morgonkaffet. Jag släpper så fort jag känner motstånd.
Det gäller att få in rutinen.
Jag använder min .006 i rotation med andra klockor, så jag får vrida upp den varje gång
:)
 

Willed

Cartier
2-Faktor
Tack för det.
En tanke eller idé som jag har funderat på var att om man vrider upp den till ”max” och sen ställer tiden att man drar upp den ”förmycket”.
När man ställer tiden före man drar upp den tickar den ju igång. Så att man inte drar upp/överspänner fjädern.

Vet inte om det är rätt men jag vrider alltid upp till max sen ställer tiden :) Hållt ett gäng år nu så är inte orolig :p
 

Frebot

Omega
2-Faktor
Jag har haft min Speedy i 20 år. Ställer alltid in tiden innan jag vrider upp. Mest för att kronan är lättare att dra ut när den inte är uppdragen samt att jag inbillar mig att det finns en risk att jag ”drar upp den för mycket” (rätt eller fel) annars. Den går fortfarande finfint!
 

Oktogon

Panerai
Jag har haft min Speedy i 20 år. Ställer alltid in tiden innan jag vrider upp. Mest för att kronan är lättare att dra ut när den inte är uppdragen samt att jag inbillar mig att det finns en risk att jag ”drar upp den för mycket” (rätt eller fel) annars. Den går fortfarande finfint!
Fattar inte ”dra upp för mycket” snacket som då och då dyker upp i den här tråden. Det tar ju stopp när man vridit upp till max. Inte svårare än så väl?
 

Frebot

Omega
2-Faktor
Fattar inte ”dra upp för mycket” snacket som då och då dyker upp i den här tråden. Det tar ju stopp när man vridit upp till max. Inte svårare än så väl?
Ja, då kan det ju bli svårt att ställa tiden om du först har vridit upp den till max? I vart fall är det det jag ”oroar” mig för, men det är endast baserat på magkänsla.
 

Lauda

Patek
2-Faktor
-Tisdag imorgon :D
4009E148-BAD9-48FB-BA5E-FDCF2D2C4FC1.jpeg
 

TheSpeedyShutter

Panerai
2-Faktor
Fattar inte ”dra upp för mycket” snacket som då och då dyker upp i den här tråden. Det tar ju stopp när man vridit upp till max. Inte svårare än så väl?
Gissar att folk menar detta: Att ställa tiden har viss uppdragande effekt. Om du ställer tiden på en "död" speedy så börjar den gå när du börjar flytta visarna. Därav, om klockan är FULLT uppdragen och du SEN ställer tiden skulle du potentiellt kunna nå Fullt uppdrag + Tidsställningsuppdrag > 100% Uppdragen

Det verkar dock inte finnas något som stödjer att detta är fallet. Rätta mig om jag har fel.
 

McNulty

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Gissar att folk menar detta: Att ställa tiden har viss uppdragande effekt. Om du ställer tiden på en "död" speedy så börjar den gå när du börjar flytta visarna. Därav, om klockan är FULLT uppdragen och du SEN ställer tiden skulle du potentiellt kunna nå Fullt uppdrag + Tidsställningsuppdrag > 100% Uppdragen

Det verkar dock inte finnas något som stödjer att detta är fallet. Rätta mig om jag har fel.
Aldrig upplevt det. Brukar oftast dra upp fullt sedan ställa tiden precis som du skriver. Inte märkt något de snart tre år jag gjort så :)
 

105.012

Cartier
2-Faktor
Grymt fin lollipop! Har du koll på varför Speedy blev försedd med lollipopvisare?

Jag fick en intressant dragning av Petros, museumchef hos Omega, rörande de erkända "Lollipop hands". Tydligen kommer det ifrån en speciabeställning från det Peruanska flygvapnet för att lättare kunna avläsa och fokusera på tavlan. Lollipop visarna dök upp lite titt som tätt på referensen CK2998 då Omega givetvis inte enbart beställde ett exakt antal utefter kraven från Perisiska flygvapnet. Intressant!
Tack! Nej, jag har inte koll på varför det bara är några som var försedda med lollipop och inte men helt klart intressant information som du nämner. Sen kan jag inte direkt fråga han som hade klockan då han inte lever längre.
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Tack för det.
En tanke eller idé som jag har funderat på var att om man vrider upp den till ”max” och sen ställer tiden att man drar upp den ”förmycket”.
När man ställer tiden före man drar upp den tickar den ju igång. Så att man inte drar upp/överspänner fjädern.
Nej. När du drar ut kronan för att ställa tiden aktiverar du kugghjul som direkt drar mot visarna (minut & sekundhjul i verket) den rörelsen påverkar inte fjäderhuset/fjädern alls dvs. du riskerar inte att dra upp för mycket.
 

N.L

Omega
Nej. När du drar ut kronan för att ställa tiden aktiverar du kugghjul som direkt drar mot visarna (minut & sekundhjul i verket) den rörelsen påverkar inte fjäderhuset/fjädern alls dvs. du riskerar inte att dra upp för mycket.
Okej, tack för det!
Kan du även svara på varför klockan ändå går ingång (syns på subsekundvisaren) om man inte aktiverar fjädern när man dragit ut kronan?
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Okej, tack för det!
Kan du även svara på varför klockan ändå går ingång (syns på subsekundvisaren) om man inte aktiverar fjädern när man dragit ut kronan?
Du ger en impuls till balanshjulet som svänger igång och går ett litet tag på den lilla kraft du ger(eller kanske på lite kraft kvar i fjädern)
 
  • Like
Reactions: N.L

Kaptenens

Cartier
Pledge Member
Jag är ute efter en helguld speedmaster med länk. Verkar vara rätt svårt att hitta. Hur många helguld har gjorts?
Hittills har jag hittat 148.0052 / 145.0052
Sen finns ju den som kom ut nyligen men kring 400 är lite väl saftigt
Ej reduced utan bara äkta vara. Och bara med kronograf vidare kl 3,6,9
Vilken ref bör jag hålla mest koll efter enligt den som kan :)
 

105.012

Cartier
2-Faktor
Jag är ute efter en helguld speedmaster med länk. Verkar vara rätt svårt att hitta. Hur många helguld har gjorts?
Hittills har jag hittat 148.0052 / 145.0052
Sen finns ju den som kom ut nyligen men kring 400 är lite väl saftigt
Ej reduced utan bara äkta vara. Och bara med kronograf vidare kl 3,6,9
Vilken ref bör jag hålla mest koll efter enligt den som kan :)
BA = Gul guld
BC = Vit guld
BU = Sedna guld
——
BA 145.022
BA 345.0802
BA 145.0039
BC 345.0802
BA 345.0052
BA 145.0052 (3691.50, 3691.50, 3193.50, 3693.50.81)
BA 348.0052
BA 148.0052
BA 145.0053
BC 348.0062
BC 148.0062
BA 345.0052.035
BA 145.0052.035A
BA 145.0122
BU 145.0056
311.63.40.30.02.001
310.60.42.50.99.001

tror det summerar. ;)
 
Senast ändrad:

Kaptenens

Cartier
Pledge Member
BA = Gul guld
BC = Vit guld
BU = Sedna guld
——
BA 145.022
BA 345.0802
BA 145.0039
BC 345.0802
BA 345.0052 (3191.50,
BA 145.0052 (3691.50, 3691.50, 3193.50, 3693.50.81)
BA 348.0052
BA 148.0052
BA 145.0053
BC 348.0062
BC 148.0062
BA 345.0052.035
BA 145.0052.035A
BA 145.0122
BU 145.0056
311.63.40.30.02.001
310.60.42.50.99.001

tror det summerar. ;)
Du är en sann hjälte. Tack!
 
Topp