• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

105.012

Cartier
2-Faktor
Rysligt fort det gick idag. Glad speedy på er!
414740FF-575C-4E67-90D6-B79B0A264A59.jpeg
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Jag såg det också och blev lite överraskad.
Vi får pinga hit @Hasse Varg så vi lär oss :)
Klockan har ju straight lugs samt en tavla utan texten PROFESSIONAL under Speedmaster så det är som nyaste referens en 105.003, aka "Ed White". Synd att man inte ser texten "SWISS MADE" eller "T SWISS MADE T" under kl 6, vad som står samt textens placering hade gett fler ledtrådar. Då ägaren säger att han köpte den 1964 så skulle jag tippa på en 105.002-62 eller en 2998-5/6/61/62 (just de 2998:eek:rna med tanke på att den är köpt 1964, inte troligt att det är en äldre 2998 än 2998-5), visarna är ju bytta så de ge ju ingen ledtråd, de kan ju ha varit sk. "alpha visare". Hade man fått se insidan av boettlocket så hade det ju visat vilket referens det är frågan om, kan ju iofs. ha bytts ut vid service men det är osannolikt. Mikael Wallhagen har ju sett hela tavlan samt kanske även sett insidan av boettlocket så han vet säkert vilken referens det är frågan om. Personligen så skulle jag inte betala 100k för klockan då både visare och bezel är utbytta. Om man ser här https://speedmaster101.com/price-chart-2/ så skulle eventuellt en 2998-5/6/61/62 i "fair condition" motivera ett värde på 100k (15k USD head-only med korrekta delar) men det är tveksamt då alfa-visare lär kosta huggorm, även en hygglig DON bezel lär ju kosta en bra slant. Men då Wallhagen är mycket kunnig så är det kanske någonting jag har missat :)
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Klockan har ju straight lugs samt en tavla utan texten PROFESSIONAL under Speedmaster så det är som nyaste referens en 105.003, aka "Ed White". Synd att man inte ser texten "SWISS MADE" eller "T SWISS MADE T" under kl 6, vad som står samt textens placering hade gett fler ledtrådar. Då ägaren säger att han köpte den 1964 så skulle jag tippa på en 105.002-62 eller en 2998-5/6/61/62 (just de 2998:eek:rna med tanke på att den är köpt 1964, inte troligt att det är en äldre 2998 än 2998-5), visarna är ju bytta så de ge ju ingen ledtråd, de kan ju ha varit sk. "alpha visare". Hade man fått se insidan av boettlocket så hade det ju visat vilket referens det är frågan om, kan ju iofs. ha bytts ut vid service men det är osannolikt. Mikael Wallhagen har ju sett hela tavlan samt kanske även sett insidan av boettlocket så han vet säkert vilken referens det är frågan om. Personligen så skulle jag inte betala 100k för klockan då både visare och bezel är utbytta. Om man ser här https://speedmaster101.com/price-chart-2/ så skulle eventuellt en 2998-5/6/61/62 i "fair condition" motivera ett värde på 100k (15k USD head-only med korrekta delar) men det är tveksamt då alfa-visare lär kosta huggorm, även en hygglig DON bezel lär ju kosta en bra slant. Men då Wallhagen är mycket kunnig så är det kanske någonting jag har missat :)
Tack för ett väldigt utförligt svar! :) Kollade igen på klippet som man hittar nedan från 21:25 men de visar tyvärr inte de vinklarna eller baksidan/insidan. :sorry:
https://www.svtplay.se/video/26139792/antikrundan/antikrundan-sasong-31-avsnitt-12
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Tack :) Måste erkänna att det känns jäkligt skönt att nörda ner sig i såna här saker med tanke på allt elände vi alla är utsatta för i nuläget...
Jag tycker alltid att det är kul när andra nördar ner sig så att man kan lära sig! :D Håller med, man måste ha något som distraherar en från allt som pågår just nu så att man får en mental paus. :stop:
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Tack :) Måste erkänna att det känns jäkligt skönt att nörda ner sig i såna här saker med tanke på allt elände vi alla är utsatta för i nuläget...
Ja, tack för ditt svar. Tycker också Wallhagen skulle fått ett par minuter att dra lite fakta som han helt säkert har men SVT tycker väl inte det är av allmänintresse med för mycket nörderi. Gissade 70K med tanke på head-only och bytta delar så blev också förvånad av 100K. Nu fick vi också svar på varför SVT annonserade månklocka i avsnittet del 1 från Östersund (vi fick se en Seamaster 120), två avsnitt från samma event och dom blandade ihop det (klantigt givetvis).
 

Bonneville

Omega
2-Faktor
Klockan har ju straight lugs samt en tavla utan texten PROFESSIONAL under Speedmaster så det är som nyaste referens en 105.003, aka "Ed White". Synd att man inte ser texten "SWISS MADE" eller "T SWISS MADE T" under kl 6, vad som står samt textens placering hade gett fler ledtrådar. Då ägaren säger att han köpte den 1964 så skulle jag tippa på en 105.002-62 eller en 2998-5/6/61/62 (just de 2998:eek:rna med tanke på att den är köpt 1964, inte troligt att det är en äldre 2998 än 2998-5), visarna är ju bytta så de ge ju ingen ledtråd, de kan ju ha varit sk. "alpha visare". Hade man fått se insidan av boettlocket så hade det ju visat vilket referens det är frågan om, kan ju iofs. ha bytts ut vid service men det är osannolikt. Mikael Wallhagen har ju sett hela tavlan samt kanske även sett insidan av boettlocket så han vet säkert vilken referens det är frågan om. Personligen så skulle jag inte betala 100k för klockan då både visare och bezel är utbytta. Om man ser här https://speedmaster101.com/price-chart-2/ så skulle eventuellt en 2998-5/6/61/62 i "fair condition" motivera ett värde på 100k (15k USD head-only med korrekta delar) men det är tveksamt då alfa-visare lär kosta huggorm, även en hygglig DON bezel lär ju kosta en bra slant. Men då Wallhagen är mycket kunnig så är det kanske någonting jag har missat :)

Jag tror han gissade, de riktiga experterna finns här! :)
 
Topp