• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

clock

Omega
20200327_081621.jpg

Ligger i sängen och beundrar min nyservade klocka. Farfars klocka i Stockholm har gjort ett jättebra jobb.
Speeden gör sig ruskigt bra med brunt band!
 

Patrik J

Rolex
Nu kan jag inte mycket om Speedmaster men 100' för en med fel länk, bytt glas, glaring och visare? Vad är det jag inte förstår? :)
Screenshot_20200326-191043.jpg

Screenshot_20200326-191031.jpg

Screenshot_20200326-191038.jpg

Screenshot_20200326-191139.jpg

Klockan har ju straight lugs samt en tavla utan texten PROFESSIONAL under Speedmaster så det är som nyaste referens en 105.003, aka "Ed White". Synd att man inte ser texten "SWISS MADE" eller "T SWISS MADE T" under kl 6, vad som står samt textens placering hade gett fler ledtrådar. Då ägaren säger att han köpte den 1964 så skulle jag tippa på en 105.002-62 eller en 2998-5/6/61/62 (just de 2998:eek:rna med tanke på att den är köpt 1964, inte troligt att det är en äldre 2998 än 2998-5), visarna är ju bytta så de ge ju ingen ledtråd, de kan ju ha varit sk. "alpha visare". Hade man fått se insidan av boettlocket så hade det ju visat vilket referens det är frågan om, kan ju iofs. ha bytts ut vid service men det är osannolikt. Mikael Wallhagen har ju sett hela tavlan samt kanske även sett insidan av boettlocket så han vet säkert vilken referens det är frågan om. Personligen så skulle jag inte betala 100k för klockan då både visare och bezel är utbytta. Om man ser här https://speedmaster101.com/price-chart-2/ så skulle eventuellt en 2998-5/6/61/62 i "fair condition" motivera ett värde på 100k (15k USD head-only med korrekta delar) men det är tveksamt då alfa-visare lär kosta huggorm, även en hygglig DON bezel lär ju kosta en bra slant. Men då Wallhagen är mycket kunnig så är det kanske någonting jag har missat :)

Tack för ett väldigt utförligt svar! :) Kollade igen på klippet som man hittar nedan från 21:25 men de visar tyvärr inte de vinklarna eller baksidan/insidan. :sorry:
https://www.svtplay.se/video/26139792/antikrundan/antikrundan-sasong-31-avsnitt-12

Jag tycker alltid att det är kul när andra nördar ner sig så att man kan lära sig! :D Håller med, man måste ha något som distraherar en från allt som pågår just nu så att man får en mental paus. :stop:

Ja, tack för ditt svar. Tycker också Wallhagen skulle fått ett par minuter att dra lite fakta som han helt säkert har men SVT tycker väl inte det är av allmänintresse med för mycket nörderi. Gissade 70K med tanke på head-only och bytta delar så blev också förvånad av 100K. Nu fick vi också svar på varför SVT annonserade månklocka i avsnittet del 1 från Östersund (vi fick se en Seamaster 120), två avsnitt från samma event och dom blandade ihop det (klantigt givetvis).

Kändes mest som att Wallhagen ville glassa. Tror knappt en 105.002 (som nästan är en enhörning) skulle gå för det med så många bytta delar. Var sitter värdet i egentligen av vad som är kvar? Urtavlan? Boetten? Referensnumret?
Just my 2c.
 

105.012

Cartier
2-Faktor

RJonsson

Omega
Nu kan jag inte mycket om Speedmaster men 100' för en med fel länk, bytt glas, glaring och visare? Vad är det jag inte förstår? :)
Screenshot_20200326-191043.jpg

Screenshot_20200326-191031.jpg

Screenshot_20200326-191038.jpg

Screenshot_20200326-191139.jpg

Jag såg det också och blev lite överraskad.
Vi får pinga hit @Hasse Varg så vi lär oss :)

Klockan har ju straight lugs samt en tavla utan texten PROFESSIONAL under Speedmaster så det är som nyaste referens en 105.003, aka "Ed White". Synd att man inte ser texten "SWISS MADE" eller "T SWISS MADE T" under kl 6, vad som står samt textens placering hade gett fler ledtrådar. Då ägaren säger att han köpte den 1964 så skulle jag tippa på en 105.002-62 eller en 2998-5/6/61/62 (just de 2998:eek:rna med tanke på att den är köpt 1964, inte troligt att det är en äldre 2998 än 2998-5), visarna är ju bytta så de ge ju ingen ledtråd, de kan ju ha varit sk. "alpha visare". Hade man fått se insidan av boettlocket så hade det ju visat vilket referens det är frågan om, kan ju iofs. ha bytts ut vid service men det är osannolikt. Mikael Wallhagen har ju sett hela tavlan samt kanske även sett insidan av boettlocket så han vet säkert vilken referens det är frågan om. Personligen så skulle jag inte betala 100k för klockan då både visare och bezel är utbytta. Om man ser här https://speedmaster101.com/price-chart-2/ så skulle eventuellt en 2998-5/6/61/62 i "fair condition" motivera ett värde på 100k (15k USD head-only med korrekta delar) men det är tveksamt då alfa-visare lär kosta huggorm, även en hygglig DON bezel lär ju kosta en bra slant. Men då Wallhagen är mycket kunnig så är det kanske någonting jag har missat :)

Kändes mest som att Wallhagen ville glassa. Tror knappt en 105.002 (som nästan är en enhörning) skulle gå för det med så många bytta delar. Var sitter värdet i egentligen av vad som är kvar? Urtavlan? Boetten? Referensnumret?
Just my 2c.
https://www.instagram.com/p/B-NSawAncBb/
Wallhagen har svarat på en kommentar på sin instagram och där motiverat sin värdering lite kort. Enligt honom fanns originalvisare och kvitto vid sidan om. https://www.instagram.com/p/B-NSawAncBb/
 

nam

Breitling
En fråga till Speedy-ägare. Jag hämtade ut min 005 i January. Senaste veckan har jag märkt att kronan åker tillbaka när jag vrider upp klockan. Drar jag ut kronan och trycker in den igen försvinner det fram tills att jag dragit upp klockan några varv igen.

Gjort lite research där jag läst att detta kan uppstå med tiden men min är som sagt uttagen i January detta året. Sen såg jag också att den kronan kan åka tillbaka för att hitta nästa hack i kugghjulet. Men kronan går snarare tillbaka långsamt och längre, kanske ett halvt varv när jag släpper.

Så till min fråga. Fungerar er Speedy på samma sätt eller borde jag ta den till butik för garanti?
 

Frontendarn

Panerai
2-Faktor
En fråga till Speedy-ägare. Jag hämtade ut min 005 i January. Senaste veckan har jag märkt att kronan åker tillbaka när jag vrider upp klockan. Drar jag ut kronan och trycker in den igen försvinner det fram tills att jag dragit upp klockan några varv igen.

Gjort lite research där jag läst att detta kan uppstå med tiden men min är som sagt uttagen i January detta året. Sen såg jag också att den kronan kan åka tillbaka för att hitta nästa hack i kugghjulet. Men kronan går snarare tillbaka långsamt och längre, kanske ett halvt varv när jag släpper.

Så till min fråga. Fungerar er Speedy på samma sätt eller borde jag ta den till butik för garanti?

Min 005 som är uttagen juni 2019 gör så med och har gjort sedan dag ett. Om det är ett fel vet jag däremot inte, men har aldrig varit något problem med kronan och uppvridningen.
 
  • Like
Reactions: nam

Bjoerling

Cartier
En fråga till Speedy-ägare. Jag hämtade ut min 005 i January. Senaste veckan har jag märkt att kronan åker tillbaka när jag vrider upp klockan. Drar jag ut kronan och trycker in den igen försvinner det fram tills att jag dragit upp klockan några varv igen.

Gjort lite research där jag läst att detta kan uppstå med tiden men min är som sagt uttagen i January detta året. Sen såg jag också att den kronan kan åka tillbaka för att hitta nästa hack i kugghjulet. Men kronan går snarare tillbaka långsamt och längre, kanske ett halvt varv när jag släpper.

Så till min fråga. Fungerar er Speedy på samma sätt eller borde jag ta den till butik för garanti?
Min från september -19 är likadan. Reagerade också på det när jag fått min men efter lite googlande så kom jag fram till att det verkade vara normalt :)
 
  • Like
Reactions: nam

nam

Breitling
Min 005 som är uttagen juni 2019 gör så med och har gjort sedan dag ett. Om det är ett fel vet jag däremot inte, men har aldrig varit något problem med kronan och uppvridningen.

Min från september -19 är likadan. Reagerade också på det när jag fått min men efter lite googlande så kom jag fram till att det verkade vara normalt :)

Stort tack för era svar!:) Ja min gjorde det inte från dag ett, men då verkar det ändå vara vanligt även för andra nya Speedys. Men ändå intressant hur det kan skilja sig, vilket det ändå verkar som att det gör.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Ha en fin tisdag! Undrar vad Wallhagen hade värderat denna till med tanke på diskussionen ovan. 105.003 1967 med bytta luminova visare. Bytt men tidsenlig krona, 7912 länk med #6 ändlänkar. Tvivlar på att jag skulle få mer än 80k för den i normala tider. I dessa tider hade den varit svår att sälja öht.
20200331_073423.jpg
 
Senast ändrad:
Topp