• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Det du har är en 145.012-67 eller en 145.012-68 och som du skriver så har en 145.022-68 ett 861 verk och inget 321 så den referensen går bort. Är du säker på att boettlocket är märkt 145022-68 ST? Kanske har urmakaren läst fel även om det ju inte är speciellt troligt. Så här är insidan på boettlocken till 145.022-68 resp 145.012-67 märkta (jag har ingen bild på insidan av ett boettlock till en 145.012-68 ):
IMG_3262.jpeg

IMG_3263.jpeg

Klockan ska ha en sk "flat foot" krona som ser ut så här:
IMG_3264.jpeg

Roade mig med att knappa in serienumret här: https://www.ilovemyspeedmaster.com/productiondateprediction/
Den info som fås därifrån är hyggligt korrekt så det här stämmer nog för din klocka:
Screenshot 2020-04-03 at 08.59.36.png

Vad gäller boettlocket så tycker jag det inte verkar så rimligt att det är bytt, jag skulle gissa på att Omega helt enkelt tog ett lock från sitt förråd och satte dit det. För Rolex Submariner 5512 och 5513 så är det inte alltför ovanligt att boettlocken blandats ihop. Kanske var någon som såg fel på 145022 och 145012? För att vara säker på när klockan producerats så bör du beställa ett "Extract of the Archives" härifrån:
https://www.omegawatches.com/customer-service/extract-of-the-archives
Omega har hyggligt nyligen en annan tjänst som ger dig ett "Extract of Authenticity":
https://www.omegawatches.com/certificate-of-authenticity-stores
Just det senare kan kanske vara av intresse pga. boettlocket, Omega kan kanske förklara det?

Edit: bilderna på boettlock och krona är "lånade" från boken "Moonwatch Only"
Glömde skriva att jag absolut tycker att du ska värdera den hos ett godkänt "värderingsinstitut" (jag använder själv Kaplans i Stockholm), tveksam till om försäkringsbolag godkänner en värdering gjord av en urmakare. Vad gäller indikation på klockans värde så kan du titta här:
https://speedmaster101.com/price-chart-2/
Lite svårt att avgöra klockans skick utifrån den enda bild du bifogar, tippar på att den skulle klassas någonstans mellan "fair" och "good". Priserna är för klockan head-only, nyligen servad samt med helt korrekta delar. Tänk också på att SEK fått rejält med stryk mot USD på sistone så jag tror inte man kan använd SEK kursen för USD rakt av här i Sverige
 

erikssons

Breitling
Stort tack för långt och utförligt svar, uppskattas enormt! Jag har inte öppnat klockan själv och kikat, det har jag inte vågat. Så kan inte svara till 100% ang märkningen, utan det är urmakarens ord.

Bifogar en bild på kronan, tycker inte att den överrensstämmer med din bild? (Förstår inte hur man lägger in bilden i inlägget..)

Bra länkar, de ska jag kolla upp!

Har du förslag på vart jag kan serva den? Bor i Norrköping, men kan tänka mig att åka en bit så att den hamnar i rätta händer. Har kikat på omegas hemsida efter AD, men har förstått att det inte är allt. Har tidigare fått förslag på Werner Koch, Omega i Sthlm och Swatch Group Nordic. Någon du kan rekommendera eller har åsikter om? Andra förslag?

Tänker att jag servar klockan och sedan får den värderad på typ Kaplans. Men det får väl tyvärr vänta ett tag innan jag kan åka och göra det med tanke på rådande omständigheter..
 

Bilagor

  • 58B14943-F0ED-4910-B56F-8EA7E71B023F.jpeg
    58B14943-F0ED-4910-B56F-8EA7E71B023F.jpeg
    410.5 KB · Visningar: 7
  • 3D9A7607-44E7-430F-8A8E-8FDF00D2E06C.jpeg
    3D9A7607-44E7-430F-8A8E-8FDF00D2E06C.jpeg
    432.5 KB · Visningar: 6

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Stort tack för långt och utförligt svar, uppskattas enormt! Jag har inte öppnat klockan själv och kikat, det har jag inte vågat. Så kan inte svara till 100% ang märkningen, utan det är urmakarens ord.

Bifogar en bild på kronan, tycker inte att den överrensstämmer med din bild? (Förstår inte hur man lägger in bilden i inlägget..)

Bra länkar, de ska jag kolla upp!

Har du förslag på vart jag kan serva den? Bor i Norrköping, men kan tänka mig att åka en bit så att den hamnar i rätta händer. Har kikat på omegas hemsida efter AD, men har förstått att det inte är allt. Har tidigare fått förslag på Werner Koch, Omega i Sthlm och Swatch Group Nordic. Någon du kan rekommendera eller har åsikter om? Andra förslag?

Tänker att jag servar klockan och sedan får den värderad på typ Kaplans. Men det får väl tyvärr vänta ett tag innan jag kan åka och göra det med tanke på rådande omständigheter..
Tack :) Vad gäller kronan så är den tyvärr inte korrekt, originalet lär ha bytts ut vid service någon gång. En korrekt krona går att få tag på och en sådan ligger på mellan 5k - 6k SEK. Werner Koch är duktig men jag är osäker på om han servar Speedy med 321 verk, någon annan här i tråden som kanske vet? Jag har servat 4 Speedy med 321 verk hos Axel på Farfars klocka här i Stockholm och jag kan verkligen rekommendera honom, här är hans hemsida: http://www.farfarsklocka.se/
 

erikssons

Breitling
Tack :) Vad gäller kronan så är den tyvärr inte korrekt, originalet lär ha bytts ut vid service någon gång. En korrekt krona går att få tag på och en sådan ligger på mellan 5k - 6k SEK. Werner Koch är duktig men jag är osäker på om han servar Speedy med 321 verk, någon annan här i tråden som kanske vet? Jag har servat 4 Speedy med 321 verk hos Axel på Farfars klocka här i Stockholm och jag kan verkligen rekommendera honom, här är hans hemsida: http://www.farfarsklocka.se/

grymt! Efter lite snabba googlingar så verkar Axel vara ett bra alternativ. Mellan tummen och pekfingret, vad kan en service gå på tror du? Är runt 10 k ett rimligt pris att räkna med, plus ny krona för 5000-6000 då.
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
grymt! Efter lite snabba googlingar så verkar Axel vara ett bra alternativ. Mellan tummen och pekfingret, vad kan en service gå på tror du? Är runt 10 k ett rimligt pris att räkna med, plus ny krona för 5000-6000 då.
Som @SamP skrev så får du räkna med den kostnaden för enbart service, behöver delar bytas ut så tillkommer ju givetvis kostnaden för dem. Vad gäller krona så är det ju inget absolut krav att det är en flat foot, Axel muttrade en del om att klockans vattentålighet inte blir något vidare när jag ville behålla mina... En flat foot krona är tyvärr inte någonting Axel kan sälja åt dig, du måste leta rätt på en själv om du vill ha en
 

105.012

Cartier
2-Faktor
grymt! Efter lite snabba googlingar så verkar Axel vara ett bra alternativ. Mellan tummen och pekfingret, vad kan en service gå på tror du? Är runt 10 k ett rimligt pris att räkna med, plus ny krona för 5000-6000 då.
Fin klocka och grattis du gjorde rätt val i bodelning ;)

Jag skulle vilja tillägga att du inte bör lämna den till Omega eller Omega AD för service. Det finns allt för många som fått sina vintageklockor förändrade av en sådan service med nya delar och polering vilket på sätt gjort att klockan tappat mycket av sitt värde. Farfars är ett bra val, kör på det. Jag är som Hasse Varg, byter inte något som inte måste bytas även om det innebär att klockan ej är vattentät. Men om man inte är fanatisk som oss bör man se till att ha sin klocka vattentät vilket ofta innebär byte av tryckknappar, krona.. Se bara till att spara alla delar som byts vilket nästa ägare då kan välja att installera igen om så denne vill (bevarar värdet).

Hej!
Vid bouppteckning så värderades klockan hos en urmakare som kom fram till att Verknumret och boettnumret matchar inte till 100%. Boettnumret ST 145.022-68 borde ha ett urverk med kaliber 861 men klockan har kaliber 321. Kollar man på verknummer 26.073.458 då borde detta urverk sitta i en boett märkt ST 145.012-67 eller 145.022-68.
Han gissade på att bakboetten var utbytt vid senare tillfälle , eller att klockan var en ”övergångsmodell” med det gamla urverket (cal 321) med den ”nya” boetten.
Vad tror ni? Kan jag kolla upp den ytterligare på något sett?
Kommer självklart inte att sälja klockan, då det är den enda ”prylen” jag ärvt från min morfars sida. Tycker stor del av värdet ligger i att den varit hos min släkting i över 50 år och att jag nu får ta över den!
Det är ganska vanligt med att gamla klockor har förväxlade bakboetter. Detta tror man precis som urmakaren sa att vid en service kan ha förväxlats med en annan klocka. Men det skulle kunna vara som Hasse Varg säger också att de helt enkelt bara tog en av de nya av misstag eller av annan anledning. Ska du ansäka om ett Extract så skriv inte in 145.022 som case number utan 145.012. Sen kan ju Axel på farfars snabbt kolla om det är 022 eller 012 när du länar in den för service.

Dock är jag självklart nyfiken över värdet. Urmakaren värderade den till mellan 35-70.000, men andra klockintresserade jag pratat med menar på att den bör vara värd mer. Bör jag värdera den ytterligare en gång innan jag försäkrar den?
Här beror det lite på vad du har för försäkringsbolag och vad de kräver för bevis. Så ring försäkringsbolaget och kolla vad de har för krav. Sen kan de också svara på om du behöver extra försärking eller om det täcks av hemförsäkringen.
 
Senast ändrad:

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Fin klocka och grattis du gjorde rätt val i bodelning ;)

Jag skulle vilja tillägga att du inte bör lämna den till Omega eller Omega AD för service. Det finns allt för många som fått sina vintageklockor förändrade av en sådan service med nya delar och polering vilket på sätt gjort att klockan tappat mycket av sitt värde. Farfars är ett bra val, kör på det. Jag är som Hasse Varg, byter inte något som inte måste bytas även om det innebär att klockan ej är vattentät. Men om man inte är fanatisk som oss bör man se till att ha sin klocka vattentät vilket ofta innebär byte av tryckknappar, krona.. Se bara till att spara alla delar som byts vilket nästa ägare då kan välja att installera igen om så denne vill (bevarar värdet).


Det är ganska vanligt med att gamla klockor har förväxlade bakboetter. Detta tror man precis som urmakaren sa att vid en service kan ha förväxlats med en annan klocka. Men det skulle kunna vara som Hasse Varg säger också att de helt enkelt bara tog en av de nya av misstag eller av annan anledning. Ska du ansäka om ett Extract så skriv inte in 145.022 som case number utan 145.012. Sen kan ju Axel på farfars snabbt kolla om det är 022 eller 012 när du länar in den för service.


Här beror det lite på vad du har för försäkringsbolag och vad de kräver för bevis. Så ring försäkringsbolaget och kolla vad de har för krav. Sen kan de också svara på om du behöver extra försärking eller om det täcks av hemförsäkringen.
Vådan av att lämna in sin Speedy med 321 hos en Omega AD kan jag berätta om. Köpte min första 145.012-67 sommaren 2016, visste om att klockan hade okänd servicehistorik så jag beslutade mig för att lämna in den för en genomgång hos en AD. De sa på en gång att de själva inte hade reservdelar till 321 verk så de var tvungna att skicka den till Omega i Schweiz för kostnadsförslag/service. Samtidigt så hade jag läst något om att Omega gärna ville byta ut allt som inte var tip-top samt polera upp klockan så jag var lite förberedd på vad som skulle komma… Efter några veckor fick jag följande email från dem:

Hej,
Bifogat finns kostnadsförslaget för reparation av er klocka.
Våra urmakare har undersökt ert ur och har funnit följande:

Klockan behöver en komplett genomgång
Klockan är oljetorr, vi kan inte garantera klockans funktioner
Det finns smuts i verket
Tavlan är repig eller har märken
Flera index är lösa
Tavlan är fläckig
Tavlan kan användas i sin nuvarande kondition
Boetten är repig
Vattenskyddet kan inte garanteras
Boetten är anfrätt (metallen skadad)
Bakboetten kan användas i sin nuvarande kondition (ingen polering)
Glaset är repigt (vi rekommenderar att det byts ut)
Bandet kan användas i sin nuvarande kondition


Åtgärd:

Complete service, Category 4
Fabriksreparation
Komplett genomgång av verk,verkdelar/byte av verk,krona,packningar m.m.
Pris 13800:-

Leveranstid ca 10 veckor.
Svara på detta e-postmeddelande för att godkänna kostnadsförslaget.


Jag tackade vänligen för kostnadsförslaget men avböjde service så jag fick betala 200 SEK för förslaget. Nosade sen upp Farfars klocka och kontaktade Axel, jo han kunde serva klockan åt mig för 5k (eller om det var 4.5k?) samt att kostnad för delar som behövde bytas skulle tillkoma. Förklarade även att jag inte ville ha klockan polerad och det var han helt med på.

Till Omegas försvar ska dock nämnas att de tagit till sig det här med service av vintage klockor och de kan nu utföra en “icke-förstörande” service. De har ju även tjänsten för “Certificate of Authenticity” där man, om jag uppfattat det korrekt, få sin klocka servad. I och med att Omega börjat tillverka 321 verk igen så lär det förmodligen finnas erforderliga reservdelar att tillgå (var lite nojig för något år sen angående tillgång till reservdelar så kan ropade in en “reservdels” 145.012-67 på auktion enbart för att ha ett 321 verk som jag kunde plocka reservdelar ifrån om det skulle behövas).

Så här ser klockan ut idag:
IMG_0329.jpeg
 

knallberg

Omega
Upplever en enorm attraktion till att skaffa ett Forstnerband till min speedy. Ni som kör med detta idag eller prövat, hur upplever ni kvalitén och glädjen i länken kontra typ OEM länkarna? Varierar idag mellan 1171 länken och original länken till min 005, men sugen på ytterligare alternativ. Hur var leveransprocessen och vad typ kostar det att få hem en till sverige? Otroligt tacksam för input. Stort tack!
 

105.012

Cartier
2-Faktor
Upplever en enorm attraktion till att skaffa ett Forstnerband till min speedy. Ni som kör med detta idag eller prövat, hur upplever ni kvalitén och glädjen i länken kontra typ OEM länkarna? Varierar idag mellan 1171 länken och original länken till min 005, men sugen på ytterligare alternativ. Hur var leveransprocessen och vad typ kostar det att få hem en till sverige? Otroligt tacksam för input. Stort tack!
Här kan du läsa lite vad folk tycker.
https://omegaforums.net/threads/your-opinion-about-the-forstner-komfit-jb-mesh-watch-band.109532

Det finns även en del poster i denna tråden.
https://klocksnack.se/threads/Ω-speedmaster-tråden.45409/page-848#post-3129998

Själv tycker jag den är ganska cool, skön och känns som den är av bra kvalité. Fulsnygg men föredrar de gamla flat-link banden.

Man kan köpa från UK http://www.forstnerbands.co.uk vilket gör att man slipper tull och moms. Hade för mig att de hade gratis frakt just nu, men verkar inte stämma. 130.51 EUR ink frakt.
 
Senast ändrad:

knallberg

Omega
Här kan du läsa lite vad folk tycker.
https://omegaforums.net/threads/your-opinion-about-the-forstner-komfit-jb-mesh-watch-band.109532

Det finns även en del poster i denna tråden.
https://klocksnack.se/threads/Ω-speedmaster-tråden.45409/page-848#post-3129998

Själv tycker jag den är ganska cool, skön och känns som den är av bra kvalité. Fulsnygg men föredrar de gamla flat-link banden.

Man kan köpa från UK http://www.forstnerbands.co.uk vilket gör att man slipper tull och moms. Hade för mig att de hade gratis frakt just nu, men verkar inte stämma. 130.51 EUR ink frakt.
Grymt, stort tack för vägledning och input. Uppskattas verkligen!
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Hej,

Ställde den här frågan i KS vintage forum isf i Speedmastertråden då jag trodde det fanns mer kunskap om hur tritium åldras där än i vår tråd :banghead: Ledsen för det alla Speedy vänner :( Hur som helst, ingen där har svarat på min post så jag provar att skriva i rätt tråd istället :)

Ögnade igenom sales-forumen på Omega Forums och hittade den här klockan som jag tycker ser trevlig ut. Nej, det är inte jag som försatt den i OHPF och jag är heller inte intresserad av att köpa den. Det jag undrar över är hur index och visare kan lysa så mycket annorlunda om de är original för klockan? Tritium har en halveringstid på 12.5 år eller så vilket väl ska medföra att de skulle lysa likadant när de blivit exponerade för UV-ljus? Jag påstår inte att säljaren är oärlig på något sätt utan är enbart ute efter en förklaring på hur tavla och visare kan skilja sig så mycket åt. Hade den inte varit kosher så hade det säkert kommit fram på OF...
mE2niZ.jpg
NGwnEV.jpg
m2N1L3.jpg

Här är URL:en till annonsen: https://omegaforums.net/threads/fir...-69-with-1039-516-bracelet-box-papers.100782/
Tycker klockan ser väldigt fin ut annars :) Har själv både en 105.012-65 och en 145.012-67, båda dessa uppvisar samma lys på index och visare efter att de exponerats för UV-ljus, därför undrar jag.
 

105.012

Cartier
2-Faktor
Hej,

Ställde den här frågan i KS vintage forum isf i Speedmastertråden då jag trodde det fanns mer kunskap om hur tritium åldras där än i vår tråd :banghead: Ledsen för det alla Speedy vänner :( Hur som helst, ingen där har svarat på min post så jag provar att skriva i rätt tråd istället :)

Ögnade igenom sales-forumen på Omega Forums och hittade den här klockan som jag tycker ser trevlig ut. Nej, det är inte jag som försatt den i OHPF och jag är heller inte intresserad av att köpa den. Det jag undrar över är hur index och visare kan lysa så mycket annorlunda om de är original för klockan? Tritium har en halveringstid på 12.5 år eller så vilket väl ska medföra att de skulle lysa likadant när de blivit exponerade för UV-ljus? Jag påstår inte att säljaren är oärlig på något sätt utan är enbart ute efter en förklaring på hur tavla och visare kan skilja sig så mycket åt. Hade den inte varit kosher så hade det säkert kommit fram på OF...
mE2niZ.jpg
NGwnEV.jpg
m2N1L3.jpg

Här är URL:en till annonsen: https://omegaforums.net/threads/fir...-69-with-1039-516-bracelet-box-papers.100782/
Tycker klockan ser väldigt fin ut annars :) Har själv både en 105.012-65 och en 145.012-67, båda dessa uppvisar samma lys på index och visare efter att de exponerats för UV-ljus, därför undrar jag.
Att det lyser lite olika är inget konstigt då det är olika tillverkare av visare vs. tavla. De har med andra ord smått olika blandningar av lysmassa på händer och tavla.
 
Topp