• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Tjackat upp mig på ett set NOS tritium-visare som dök upp idag :) Har ingen användning av dem för tillfället, annat än som reserv till mina tritium Speedys, men som säljaren som är från Tyskland skrev:
In German we have this saying: "having is better than needing"
Så om något intressant objekt dyker upp som är i behov av nya visare så är jag beredd :D
NOS_tritium_hands.jpeg
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Hasse Vargs Speedy resa - avsnitt 4

Nu har jag äntligen fått tid att skriva ned det 4:e avsnittet i min lilla berättelse om mina Speedmasters :)

En vecka efter fadäsen med 145.022-69 SW Speedyn så fick jag tag på en fin 145.022-76. Tror det var i den här vevan, runt slutet av februari 2016, som jag fick nys om siten Speedmaster101.com. Då Speedmaster101.com slutar att intressera sig för Speedys efter 145.022-78, den sista referensen med årtal i beteckningen, så blev jag säkert påverad av det. Hur som helst, Speedyn hittade jag på Omega Forums, säljaren visade sig vara en svensk kille och det underlättade det hela. Klockan kom med vintage 1171/633 länk, box, cert och manual, här kommer några bilder på den:
IMG_0758.jpeg

Igen så är det jag som maskat ut de fyra sista siffrorna i serienumret...
IMG_0304.jpeg
IMG_0877.jpeg
IMG_0878.jpeg
IMG_0879.jpeg
Ska jag vara riktigt ärlig, vilket jag givetvis ska vara, så är det här nog den enda klocka jag riktigt ångrat att jag sålt :(
 

105.012

Cartier
2-Faktor
Hasse Vargs Speedy resa - avsnitt 4

Nu har jag äntligen fått tid att skriva ned det 4:e avsnittet i min lilla berättelse om mina Speedmasters :)

En vecka efter fadäsen med 145.022-69 SW Speedyn så fick jag tag på en fin 145.022-76. Tror det var i den här vevan, runt slutet av februari 2016, som jag fick nys om siten Speedmaster101.com. Då Speedmaster101.com slutar att intressera sig för Speedys efter 145.022-78, den sista referensen med årtal i beteckningen, så blev jag säkert påverad av det. Hur som helst, Speedyn hittade jag på Omega Forums, säljaren visade sig vara en svensk kille och det underlättade det hela. Klockan kom med vintage 1171/633 länk, box, cert och manual, här kommer några bilder på den:
IMG_0758.jpeg

Igen så är det jag som maskat ut de fyra sista siffrorna i serienumret...
IMG_0304.jpeg
IMG_0877.jpeg
IMG_0878.jpeg
IMG_0879.jpeg
Ska jag vara riktigt ärlig, vilket jag givetvis ska vara, så är det här nog den enda klocka jag riktigt ångrat att jag sålt :(
Förstår det, med tanke på att det var ju ett riktigt bra exemplar. Antar du suktade efter något annat och fick offra ;)
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Förstår det, med tanke på att det var ju ett riktigt bra exemplar. Antar du suktade efter något annat och fick offra ;)
Ja, visst var det något annat som dök upp :) Minns dock inte riktig vad det var... Tror det är ytterst få av oss förunnat att kunna behålla samtliga klockor man köper...
 

Stup

Panerai
2-Faktor
Mitt Omega verktyg som fällde med i stora boxen börjar se trött ut. Kan man byta spetsen på denna eller ska man ge upp och köpa en bergeon istället?
DCAC2370-2F5D-41BE-896D-5FA8E6AE2E83.jpeg


/ P
 

Stup

Panerai
2-Faktor
Går det att ta loss spetsen och i så fall vad är det för diameter på gängan? Kanske kan byta bara den?

Ja det borde vara så, handtaget är av aluminium och spetsen av stål så de är sammanfogade på nått sätt. Men jag lyckades inte lossa den med handkraft men det kanske går om man tar i eller använder ett skruvstäd

/ P
 

MrIronMike

Panerai
Ja det borde vara så, handtaget är av aluminium och spetsen av stål så de är sammanfogade på nått sätt. Men jag lyckades inte lossa den med handkraft men det kanske går om man tar i eller använder ett skruvstäd

/ P

Jag har använt medföljande verktyget ett fåtal ggr, annars kör jag med mitt bergon.
Jag tror att bergon spetsen går att skruva på omega verktyget (samma gänga?) tycks jag läst på något forum om jag inte minns fel, dock har jag INTE testat själv.

Kan testa vid tillfälle om ingen annan kan svara på det.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Hej kamrater!

Länge suktat efter en speedmaster som första riktiga insteget när det kommer till armbandsur, och provade på en ny Speedmaster för några månader sen. Den provsessionen bekräftade dock min misstanke - jag har för små handleder. Dom mäter in på klena 6,5tum (16,5cm omkrets) och jag tycker verkligen inte att det funkar med speedmastern. Skänklarna/Lugsen kommer ut för mycket från handleden.

Med detta faktum fastslaget har jag börjat kolla på speedmaster reduced som jag också gillar utseendet skarpt på, och undrar då lite kort kring erfarenheter kring speedmaster reduced (Referens 3510.50.00)?

Jag vet att många håller sig undan p.g.a. dyr service kostnad (och jag antar rent allmänt från den "stackade" verket(n), men ser personligen inget av dessa som ett problem just för mig då jag dessutom vill komma igång med en lite finare klocka än vad jag historiskt haft.

Finns det några do's/dont's kring Speedmaster reduced som ni lärt genom åren? Min tanke är att antingen köpa någorlunda billig och orörd reduced, och vara redo att betala 7k för service. Eller att hitta vagt dyrare med känd service, och med bra nogrannhet (förhoppningsvis bättre skick på verket).

Tankar?

Mycket tacksam för input :)
Inte en helt ovanlig fråga. För det första, testa igen med en vanlig Professional. Ofta funkar dom överraskande bra även på mindre handleder. Om du ändå tycker den är för stor så är mitt tips att testa en Speedmaster FOIS. En re-issue på referensen 2998 som var den första omegan i rymden på 1962. Denna är mindre än professional med sina ca 39mm och i mitt tycke mycket snyggare och har även bättre proportioner än Reduced. Dessutom slipper du piggyback verket.

https://www.omegawatches.com/watches/speedmaster/moonwatch/first-omega-in-space/product
 

McNulty

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Är extremt sugen på den nya Seamaster 300m nu till sommaren.
Tar emot att sälja men samtidigt är jag säker på att en 005 kommer införskaffas igen för 4:e gången :)
Svårt att argumentera ett sådant köp. Nya SMP är grymt bra! Optimala är ju att du behåller Speedyn, men det har du såklart redan tänkt på ;) Bra duo annars!
 

Stup

Panerai
2-Faktor
Jag har använt medföljande verktyget ett fåtal ggr, annars kör jag med mitt bergon.
Jag tror att bergon spetsen går att skruva på omega verktyget (samma gänga?) tycks jag läst på något forum om jag inte minns fel, dock har jag INTE testat själv.

Kan testa vid tillfälle om ingen annan kan svara på det.

Tack för erbjudandet men jag tror tyvärr inte det går att byta. Tog i ordentligt igår och det sitter som berget. Limmat antar jag så även om jag får loss den så hittar jag knappast en ny.

/ P
 

Johnel

Omega
Hej kamrater!

Länge suktat efter en speedmaster som första riktiga insteget när det kommer till armbandsur, och provade på en ny Speedmaster för några månader sen. Den provsessionen bekräftade dock min misstanke - jag har för små handleder. Dom mäter in på klena 6,5tum (16,5cm omkrets) och jag tycker verkligen inte att det funkar med speedmastern. Skänklarna/Lugsen kommer ut för mycket från handleden.

Med detta faktum fastslaget har jag börjat kolla på speedmaster reduced som jag också gillar utseendet skarpt på, och undrar då lite kort kring erfarenheter kring speedmaster reduced (Referens 3510.50.00)?

Jag vet att många håller sig undan p.g.a. dyr service kostnad (och jag antar rent allmänt från den "stackade" verket(n), men ser personligen inget av dessa som ett problem just för mig då jag dessutom vill komma igång med en lite finare klocka än vad jag historiskt haft.

Finns det några do's/dont's kring Speedmaster reduced som ni lärt genom åren? Min tanke är att antingen köpa någorlunda billig och orörd reduced, och vara redo att betala 7k för service. Eller att hitta vagt dyrare med känd service, och med bra nogrannhet (förhoppningsvis bättre skick på verket).

Tankar?

Mycket tacksam för input :)

Har du testat den på läder? Min handled mäter 17 cm och jag tycker den sitter fint :)

upload_2020-5-23_14-49-39.jpeg
 

ClownenJac

Panerai
Ni som kör OEM lädret till 005, är det värt pengarna och är det nån som vet hur mycket det listar? :) Måste man gå via AD eller kan man beställa det nånstans på nätet? Har försökt googla men vet inte riktigt hur jag ska värdera de träffar jag får och om de är kosher...
 
Topp