• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Les_Grossman

Cartier
2-Faktor
Det beror på vad du menar med prisvärt. Men en begagnad Speedy tappar inte många kronor om du får för dig att sälja.

Annars är det en .005 (hesalite) som är förstahandstipset eftersom den The Moonwatch. I andra hand en .006 (safir). I tredje hand en av de många snygga racingmodellerna men de är ju inte månklockor för fem öre :)

Har kollat lite på avslutade .005 modeller här på forumet och verkar som man kan få en hyfsat ny på länk för runt 35 papp vilket känns som den bästa dealen just nu :)
 

Rulle

Audemars
Men inte svensksåld! ;) :rolleyes::angel:
jag är så less på de hära med vart skiten är sålt eller ej!

jag lyckades få en speedy nu som urpsrungligen är från en ad i tel aviv.
är ju 100 gånger roligare att ha en klocka som varit i en butik några km från en av dom farligare gränserna i världen än en klocka som legat på lagret hos bergströma på avenyn liksom

alltid bekvämt att bara trycka köp än att behöva gå in och pruta hos nåt biträde som knappt vet vad man pratar om/ är lite snorkig för att man inte tänker betala fullpris

kalla gärna mig snål eller dum :)
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
jag är så less på de hära med vart skiten är sålt eller ej!

jag lyckades få en speedy nu som urpsrungligen är från en ad i tel aviv.
är ju 100 gånger roligare att ha en klocka som varit i en butik några km från en av dom farligare gränserna i världen än en klocka som legat på lagret hos bergströma på avenyn liksom

alltid bekvämt att bara trycka köp än att behöva gå in och pruta hos nåt biträde som knappt vet vad man pratar om/ är lite snorkig för att man inte tänker betala fullpris

kalla gärna mig snål eller dum :)
Helt enig, det var självklart ironiskt skrivet. Visst är det fånigt? I alla fall när det är världsgaranti. Jag har själv köpt en Omega så via svensk AD och det är tryggt på sätt och vis, men frågan är om det är värt de extra tusenlapparna (även med rabatt)? Tror det blev 8-9 tusen mer än via gråhandlare, och det kan jag idag fundera på om det är värt. Dessutom finns en nackdel överlag med att handla i butik: klockorna är uppackade, fingrade och provade på vem vet hur många handleder ...

Förlåt, lite OT för just Speedytråden, men relaterat till att överväga/genomföra köp.
 

Rulle

Audemars
Helt enig, det var självklart ironiskt skrivet. Visst är det fånigt? I alla fall när det är världsgaranti. Jag har själv köpt en Omega så via svensk AD och det är tryggt på sätt och vis, men frågan är om det är värt de extra tusenlapparna (även med rabatt)? Tror det blev 8-9 tusen mer än via gråhandlare, och det kan jag idag fundera på om det är värt. Dessutom finns en nackdel överlag med att handla i butik: klockorna är uppackade, fingrade och provade på vem vet hur många handleder ...

Förlåt, lite OT för just Speedytråden, men relaterat till att överväga/genomföra köp.
men svensksålt är ju som du säger premium och så kan man flexa när man väl ska sälja den och skriva in det:hilarious:

har döpt min nya speedy till israelen:cigar:
man skulle graverat in mosad 2020 på sidan likt dom.dära LE versionerna med apollo text på sidan:hilarious::hilarious:
funderar bara på nu om man ska modda till den med det justerbara låset eller ej!
 

Lauda

Patek
2-Faktor
-Summer vibes med Speedyn på
38225470-00BB-403D-B738-F6565161760B.jpeg
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Upplever lite också att det är just 005 man "ska ha" nu i vågen av att allt ska vara nytt och blankt. Personligen skulle jag aldrig betala 10k mer än en 3570 om båda klockorna var begagnade.

Omega var inte korkade när dom gjorde ett nysläpp med stor och häftig box :D
Så är det nog. Jag pushar ju själv för en modern Speedy Pro med plexi om någon undrar vilken modell de bör köpa. Inget fel i nytt och blankt ;)

Omega vet nog precis vad de gör. Visst ökade väl listpriset med 10k när nya boxen kom?
 

McNulty

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Upplever lite också att det är just 005 man "ska ha" nu i vågen av att allt ska vara nytt och blankt. Personligen skulle jag aldrig betala 10k mer än en 3570 om båda klockorna var begagnade.

Omega var inte korkade när dom gjorde ett nysläpp med stor och häftig box :D
Sant! Kan erkänna att jag plockat fram den stora boxen typ en gång på snart tre år. Trevlig detalj absolut, men när man väl har den står den mest och dammar :D
 

Rulle

Audemars
Upplever lite också att det är just 005 man "ska ha" nu i vågen av att allt ska vara nytt och blankt. Personligen skulle jag aldrig betala 10k mer än en 3570 om båda klockorna var begagnade.

Omega var inte korkade när dom gjorde ett nysläpp med stor och häftig box :D
jag tycker boxen är vidrigt stor och helt värdelös egentligen för den e svår stt förvara.
bättre med dom äldre boxarna även om dom åldras uselt
 

Snokas

Omega
2-Faktor
Instämmer gällande boxen. Stor som en banankartong. Samtidigt bör den bevaras fräsch inför eventuell försäljning.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Även om jag gillar boxen så hade jag föredragit om klockan kommit i samma box som Seamaster. Den grymt snygga polerade trälådan alltså.

upload_2020-6-25_14-44-33.jpeg
Onödigt stor den med och är verkligen lådan av äkta trä? Mitt första ex av den hade dessutom en lite otrevlig lukt som aldrig gick bort. Favoritboxen är den som FOIS kommer i.
upload_2020-6-25_16-20-34.jpeg






 
Senast ändrad:

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Onödigt stor den med och är verkligen lådan av äkta trä? Mitt första ex av den hade dessutom en lite otrevlig lukt som aldrig gick bort. Favoritboxen är den som FOIS kommer i.
upload_2020-6-25_16-20-34.jpeg





Ja, den är väldigt fin med.

Det är lite dumt då det är sista siffrorna på senaste ref’en av Speedy Pro. Föregångaren fanns även den med hesalit och safir, 3570 resp 3573.
Absolut, men jag håller mig till senaste referensen. Även om 3570 och 3573 inte är supergamla så ser jag ingen anledning att tipsa om dem när 005 och 006 finns. De är såpass lika att senaste referensen helt enkelt är lite bättre, enligt mig.
 

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Upplever lite också att det är just 005 man "ska ha" nu i vågen av att allt ska vara nytt och blankt. Personligen skulle jag aldrig betala 10k mer än en 3570 om båda klockorna var begagnade.

Omega var inte korkade när dom gjorde ett nysläpp med stor och häftig box :D
Det handlar inte om att det är just den referensen som gäller nu, utan att det är den referensen som är mest lik "orginalet" som går att köpa ny just nu. Därför tipsar de flesta om den modellen när det pratas om speedy.
Jag hade självklart haft en pre moon alla dar i veckan före min 005 men det är helt andra pengar vi pratar om då.
 

Lauda

Patek
2-Faktor
Så är det nog. Jag pushar ju själv för en modern Speedy Pro med plexi om någon undrar vilken modell de bör köpa. Inget fel i nytt och blankt ;)

Omega vet nog precis vad de gör. Visst ökade väl listpriset med 10k när nya boxen kom?
Sant! Kan erkänna att jag plockat fram den stora boxen typ en gång på snart tre år. Trevlig detalj absolut, men när man väl har den står den mest och dammar :D
jag tycker boxen är vidrigt stor och helt värdelös egentligen för den e svår stt förvara.
bättre med dom äldre boxarna även om dom åldras uselt
Instämmer gällande boxen. Stor som en banankartong. Samtidigt bör den bevaras fräsch inför eventuell försäljning.

-Boxen står framme hela tiden. Jag tycker att det är den coolaste boxen som man kan leverera en klocka i.

64F071B4-5FA9-4E63-80EF-1920C4D137A5.jpeg


Och så när man varit lite mer lekfull någon gång :D
B6F8F13E-59BE-49C7-81C7-6D76DA60E099.jpeg
 
Senast ändrad:

Stefan S

Patek
2-Faktor
Ja, den är väldigt fin med.


Absolut, men jag håller mig till senaste referensen. Även om 3570 och 3573 inte är supergamla så ser jag ingen anledning att tipsa om dem när 005 och 006 finns. De är såpass lika att senaste referensen helt enkelt är lite bättre, enligt mig.
Själva uren är helt identiska. Förutom den stora boxen med dess tillbehör så är skillnaden att länken inte är skruvad på dom äldre, fördelen med den äldre länken är att det finns halvlänkar att tillgå.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Det handlar inte om att det är just den referensen som gäller nu, utan att det är den referensen som är mest lik "orginalet" som går att köpa ny just nu. Därför tipsar de flesta om den modellen när det pratas om speedy.
Jag hade självklart haft en pre moon alla dar i veckan före min 005 men det är helt andra pengar vi pratar om då.
Fast vad har det med något att göra? :)

Klockan har producerats i typ identiskt utförande i 50 år och ändå babblar alla om 005. Många av dessa säljs till en betydligt billigare peng än 005 dessutom.
 
Topp