• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

MrIronMike

Panerai
The Eagle has landed!
EC4C147B-674F-4E72-B431-92820F94334D.jpeg

Välkommen till klubben :D Många som skaffar speedy denna vecka! KUL =)

72C4DDBA-1700-453F-B5FE-87BEDC42C755.jpeg
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Wow vilken härlig brun ton i tavlan. Hur gammal är klockan? (när kan min klocka från 2016 börja likna din? ;))
Jag har aldrig (ännu) ägt en Speedmaster så jag kanske egentligen inte borde svara, men jag tror att nyare referenser inte kommer att åldras lika mycket som de äldre pga modernare tillverkningsmetoder. Jag kan dock ha fel, men så är det t.ex. med nyare Rolex eller liknande.
 
Jag har aldrig (ännu) ägt en Speedmaster så jag kanske egentligen inte borde svara, men jag tror att nyare referenser inte kommer att åldras lika mycket som de äldre pga modernare tillverkningsmetoder. Jag kan dock ha fel, men så är det t.ex. med nyare Rolex eller liknande.
Jag befarar att så är fallet :( Någon som vet säkert om man kan räkna med viss förändring eller kommer våra moderna tavlor behålla svärtan?
 
Satt och läste lite om Speedmaster och någonstans läste jag att man hade haft någon serie där UV skyddet var svagare. Ingen aning om det var i plexiglaset eller om det var i själva färgen på tavlan.

Misstänker dock att dagens moderna klockor kommer att åldras annorlunda om man nu har haft för avsikt att fördröja åldrandet från tillverkaren. Tror dock att de moderna klockorna kommer att åldras också om man ser 40- 50 år framåt där de utsatts för olika mängder fukt, solljus etc. Att säga att de inte kommer att åldras tror jag inte på. Solens UV-strålning bryter ner det mesta tillslut och det gör även väder och vind.
 
Satt och läste lite om Speedmaster och någonstans läste jag att man hade haft någon serie där UV skyddet var svagare. Ingen aning om det var i plexiglaset eller om det var i själva färgen på tavlan.

Misstänker dock att dagens moderna klockor kommer att åldras annorlunda om man nu har haft för avsikt att fördröja åldrandet från tillverkaren. Tror dock att de moderna klockorna kommer att åldras också om man ser 40- 50 år framåt där de utsatts för olika mängder fukt, solljus etc. Att säga att de inte kommer att åldras tror jag inte på. Solens UV-strålning bryter ner det mesta tillslut och det gör även väder och vind.
Håller med! Hoppas på chokladbruna toner eller rentav gråblekt vore snyggt.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag befarar att så är fallet :( Någon som vet säkert om man kan räkna med viss förändring eller kommer våra moderna tavlor behålla svärtan?

Satt och läste lite om Speedmaster och någonstans läste jag att man hade haft någon serie där UV skyddet var svagare. Ingen aning om det var i plexiglaset eller om det var i själva färgen på tavlan.

Misstänker dock att dagens moderna klockor kommer att åldras annorlunda om man nu har haft för avsikt att fördröja åldrandet från tillverkaren. Tror dock att de moderna klockorna kommer att åldras också om man ser 40- 50 år framåt där de utsatts för olika mängder fukt, solljus etc. Att säga att de inte kommer att åldras tror jag inte på. Solens UV-strålning bryter ner det mesta tillslut och det gör även väder och vind.
Tror inte de nya tavlorna kommer att åldras nämnvärt på 50 års sikt. Bättre färg och lack samt luminova fördröjer åldrandet en hel del.
 
Tror inte de nya tavlorna kommer att åldras nämnvärt på 50 års sikt. Bättre färg och lack samt luminova fördröjer åldrandet en hel del.

Det är ett tänkbart scenario bland många.

I andra sammanhang har man tagit fram bättre material och färger i förhoppning att det ska vara bättre än det det ersätter. Sedan har det visat sig att så inte är fallet.

Säger inte emot dig, men jag tror inte att dagens klockor inte kommer att stanna vid ett statiskt stadie. Man kan möjligtvis fördröja åldrandet. Hur länge och på vilket sätt återstår att se.

Målningarna i St Peterskyrkan i Vatikanen är gjorda i mosaik. De ser fantastiska ut även efter några århundraden. Så visst finns det tekniker och materialval som står emot tidens tand väl.
 

Oktogon

Panerai
Velar dock mellan fully brushed eller polerad + brushed. Gillar i regel inte polerade länkar men samtidigt är ju det närmare originalet? Dock känns det som mer vintage feeling på något sätt med helborstad. @TheSpeedyShutter hur tänker du där?
 
Topp