• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Pictor

Audemars
AE444A44-D785-4790-9285-0C765F2364B2.jpeg
BA’n såld till KSprofil, Mk 2 är en polare på armen sen 70talet, den andra är väl en sån som klockfanatiker ibland ses med ..och alltid hör hemma i stallet.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Schysst. Det är väl det som är saken om man nu väljer att köpa en vintage Speedmaster. Man vill få tag i en som är komplett. Kan tänka mig att det är ett snårigt träsk precis om med vintage Rolex. Att komplettera med rätt delar senare är inte helt enkelt.
Rätt tänkt. Jag har själv en 105.003 som jag kompletterat med länk, ändlänkar och krona i efterhand. Går att hitta delar men det blir dyyrt (även om jag fick sjukt bra deal på kronan).
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Kan alltid posta den i en annan tråd. Hursom så har den inte fått tillbaka sin bezel som håller på att återskapas. ;)

EDIT: Här är den: https://klocksnack.se/threads/mysmögeldykartråden.15330/page-112#post-3536629 kommer posta mer när den väl är klar :)
Ser trevlig ut :) Ja, det här med bezel till den klockan verkar ju vara en rätt delikat sak. Tror inte jag har sett någon med intakt original bezel (den yttre delen är av bakelit) i vidare bra skick, de har samtliga varit mer eller mindre skadade. Just den du har råkar vara min årsklocka :) Har dock börjat inse att det där med radium är något som jag inte tycker är så trevlig :( Så förutom priset för en fin Seamaster eller Speedy från 1959 så är det radiumet som avhåller mig från att köpa en...
 

Richark

Breitling
Hej KS och speedyälskare! Detta är mitt första inlägg här i forumet och jag blev medlem bara häromdagen. Jag är i språng med att införskaffa mig min första "riktiga" klocka och har länge spanat på speedmaster moonwatch, var först inne på en .006 men har efter många om och men ändå bestämt mig för att satsa på en .005 istället. Min fråga gäller egentligen hur ni veteraner inom speedyvärlden går till väga om ni köper en klocka på t.ex. blocket? Om man köper en speedy full-set med cert osv, är risken stor att man blir blåst? Eller skulle ni genomföra ett köp på annat sätt? Gå till en handlare tillsammans med säljaren etc? Kanske en dum/svår fråga, men hoppas på lite vägledning. Förhoppningsvis kanske jag kan vara med på en speedy tuesday inom kort!
PS, är jag i helt fel tråd och stökar så ber jag om ursäkt i förskott och förflyttar mig gärna!
 
  • Like
Reactions: C.C

105.012

Cartier
2-Faktor
Schysst. Det är väl det som är saken om man nu väljer att köpa en vintage Speedmaster. Man vill få tag i en som är komplett. Kan tänka mig att det är ett snårigt träsk precis om med vintage Rolex. Att komplettera med rätt delar senare är inte helt enkelt.
Det är en fråga om pris skulle jag säga. Det går att få tag på länkar i efterhand men kan ta lite tid såklart. Viktigare är att se till att klockan har rätt delar för där kan det sticka iväg rejält. Känn dig fri att rådfråga om någon klocka du funderar över. Hjälper gärna till att validera.
 

PANI

Cartier
Hej KS och speedyälskare! Detta är mitt första inlägg här i forumet och jag blev medlem bara häromdagen. Jag är i språng med att införskaffa mig min första "riktiga" klocka och har länge spanat på speedmaster moonwatch, var först inne på en .006 men har efter många om och men ändå bestämt mig för att satsa på en .005 istället. Min fråga gäller egentligen hur ni veteraner inom speedyvärlden går till väga om ni köper en klocka på t.ex. blocket? Om man köper en speedy full-set med cert osv, är risken stor att man blir blåst? Eller skulle ni genomföra ett köp på annat sätt? Gå till en handlare tillsammans med säljaren etc? Kanske en dum/svår fråga, men hoppas på lite vägledning. Förhoppningsvis kanske jag kan vara med på en speedy tuesday inom kort!
PS, är jag i helt fel tråd och stökar så ber jag om ursäkt i förskott och förflyttar mig gärna!
Bra val av klocka. Skickar svar i PM direkt till dig så kan vi hålla dialogen där om du har fler frågor jag kan hjälpa med :)
 
Rätt tänkt. Jag har själv en 105.003 som jag kompletterat med länk, ändlänkar och krona i efterhand. Går att hitta delar men det blir dyyrt (även om jag fick sjukt bra deal på kronan).

Jag vet hur det är där. Har själv kompletterat tidsenliga länkar och håller lite passivt för stunden utkik efter en urtavla till en klocka.

Det ligger mycket i sanningen att man ska köpa så kompletta saker som möjligt. Det är tidskrävande och dyrt att komplettera senare.


Det är en fråga om pris skulle jag säga. Det går att få tag på länkar i efterhand men kan ta lite tid såklart. Viktigare är att se till att klockan har rätt delar för där kan det sticka iväg rejält. Känn dig fri att rådfråga om någon klocka du funderar över. Hjälper gärna till att validera.

Tack för erbjudandet om råd. Håller med om att det viktigaste är klockan att den är rätt. Länkar och andra tillbehör är sekundärt, men klart en bonus om det finns. Skicket är mer avgörande.
 

flaskburk

Omega
Jag har en automatisk Speedy från slutet av 90-talet och rotorn låter väldigt mycket om jag lyssnar väldigt nära. Tycker att det låter som att rotorn är trasig men det jag har kunnat läsa mig till är att det tydligen är normalt. Ska lämna in klockan på service framöver så vi får väl se vad dom säger :)

Tack för svar! Köpte min rätt nyligen, så det ska väl gå på garantin. :) Hoppas din speedy är hel! Bjuder på en klockbild från dagens otroligt produktiva hemmakontor...
8827046F-EAEC-45A4-8AE6-C3D54F5D5690.jpeg
 

JeppeH

Omega
Lillspeedyn är favoriten i samlingen. Vad ska reserven vara på en sån här? Tror den är från 2005. Ingen aning om vilket verk som sitter i men åldern kanske ger en fingervisning?

Jag ska köpa en länkbit till stålbandet och i somras när jag snackade med en omega AD i Sundsvall om det så kunde han inte säga så mkt om vare sig länkbitar eller service. Så, vad kan länkbitar kosta på ett ungefär?
 

Bilagor

  • 6F75A788-19A8-4DC0-BD66-9D2515A0ED1D.jpeg
    6F75A788-19A8-4DC0-BD66-9D2515A0ED1D.jpeg
    463.5 KB · Visningar: 3

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Det är betydligt mindre risk för strul om man handlar här på KS vs blocket. Om man dessutom handlar av någon med mycket historik skulle jag säga att risken är försvinnande liten.

Nu krävs väl några fler inlägg för att man ska få tillgång till köp och sälj delen men mitt tips skulle vara att spendera några dagar på att delta i trådar och diskussioner (inte spamma med enstaka ord överallt utan ställ frågor och försök bidra med vad du kan även om du är grön just nu). När du väl fått tillgång till köp och sälj så kommer du hitta både bättre och billigare exemplar än på blocket. Dessutom från säljare som flera andra kan gå i god för.

Hej KS och speedyälskare! Detta är mitt första inlägg här i forumet och jag blev medlem bara häromdagen. Jag är i språng med att införskaffa mig min första "riktiga" klocka och har länge spanat på speedmaster moonwatch, var först inne på en .006 men har efter många om och men ändå bestämt mig för att satsa på en .005 istället. Min fråga gäller egentligen hur ni veteraner inom speedyvärlden går till väga om ni köper en klocka på t.ex. blocket? Om man köper en speedy full-set med cert osv, är risken stor att man blir blåst? Eller skulle ni genomföra ett köp på annat sätt? Gå till en handlare tillsammans med säljaren etc? Kanske en dum/svår fråga, men hoppas på lite vägledning. Förhoppningsvis kanske jag kan vara med på en speedy tuesday inom kort!
PS, är jag i helt fel tråd och stökar så ber jag om ursäkt i förskott och förflyttar mig gärna!
 

105.012

Cartier
2-Faktor
Det är betydligt mindre risk för strul om man handlar här på KS vs blocket. Om man dessutom handlar av någon med mycket historik skulle jag säga att risken är försvinnande liten.

Nu krävs väl några fler inlägg för att man ska få tillgång till köp och sälj delen men mitt tips skulle vara att spendera några dagar på att delta i trådar och diskussioner (inte spamma med enstaka ord överallt utan ställ frågor och försök bidra med vad du kan även om du är grön just nu). När du väl fått tillgång till köp och sälj så kommer du hitta både bättre och billigare exemplar än på blocket. Dessutom från säljare som flera andra kan gå i god för.
Det är ingen begränsning på att komma åt köp/sälj sidorna. Däremot finns det en begränsning för att kunna posta en annons.
 

Richark

Breitling
Tack för tipset, men ville köpa i sthlm f2f!
Igår fick jag bra kontakt med en säljare där det var enkelt att verifiera personen, och affären gick supersmidigt. Toppenkille som verkligen tog sig tid att visa klockan och berätta om sina egna erfarenheter och kunskaper! Han skickade också med lite extra straps som en bonus vilket var trevligt. Så nu sitter speedyn fint på armen och jag kunde inte vara nöjdare! Tack alla för tips och vägledning!
 

McNulty

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Tack för tipset, men ville köpa i sthlm f2f!
Igår fick jag bra kontakt med en säljare där det var enkelt att verifiera personen, och affären gick supersmidigt. Toppenkille som verkligen tog sig tid att visa klockan och berätta om sina egna erfarenheter och kunskaper! Han skickade också med lite extra straps som en bonus vilket var trevligt. Så nu sitter speedyn fint på armen och jag kunde inte vara nöjdare! Tack alla för tips och vägledning!
Grattis! Låter ju mycket bra. Underbar klocka, övertygad om att du kommer vara väldigt nöjd. :)

Vi vill givetvis se bilder också!! ;)
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Det är ingen begränsning på att komma åt köp/sälj sidorna. Däremot finns det en begränsning för att kunna posta en annons.
Sedärja, man lär sig något nytt varje dag!

+1 på denna. Börjar bli svårt att hitta billigare än så

edit: väldigt sen på bollen..
 

Derix

Patek
2-Faktor
Tack för tipset, men ville köpa i sthlm f2f!
Igår fick jag bra kontakt med en säljare där det var enkelt att verifiera personen, och affären gick supersmidigt. Toppenkille som verkligen tog sig tid att visa klockan och berätta om sina egna erfarenheter och kunskaper! Han skickade också med lite extra straps som en bonus vilket var trevligt. Så nu sitter speedyn fint på armen och jag kunde inte vara nöjdare! Tack alla för tips och vägledning!
Se där ja, då får man gratulera! Men vart är bilderna?! :)
 
  • Like
Reactions: C.C

HM80

Cartier
Tack för tipset, men ville köpa i sthlm f2f!
Igår fick jag bra kontakt med en säljare där det var enkelt att verifiera personen, och affären gick supersmidigt. Toppenkille som verkligen tog sig tid att visa klockan och berätta om sina egna erfarenheter och kunskaper! Han skickade också med lite extra straps som en bonus vilket var trevligt. Så nu sitter speedyn fint på armen och jag kunde inte vara nöjdare! Tack alla för tips och vägledning!

Bilder! :)
 
  • Like
Reactions: C.C
Topp