• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

ClownenJac

Panerai
de andra klockorna får inte mycket handledstid nuförtiden

48C6573B-FEED-4717-8536-53FBEC6FA9BD.jpeg

Riktigt cool den där! Hur upplever du läsbarheten med mörka visare, index etc mot den mörka tavlan?
 

Oktogon

Panerai
Har försökt lära mig en ”läxa” från alla i tråden som sålt och köpt tillbaka Speedys. När jag tröttnar lägger jag bara in den i valvet, ibland långa tider. Men varje gång man plockar fram den är man glad att den fortfarande finns kvar. Så sjukt trevlig klocka alltså.

95BF97F5-7A53-4C93-96FB-1E0DF7BB86D7.jpeg
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Tack!
Det låter inget vidare... Får inte länken sämre hållbarhet? Jag har iaf aldrig länken så tight att flex behövs.
Vad tycker du? Tillför det nåt eller spelar det ingen roll?

Har testat klockor från 60-talet med snarlik konstruktion på länk som är original, och de har hållit ihop väl. Så det är nog inte så illa tror jag.
Personligen köpte jag en från Forstner då jag ville ha SEL och lite flex.

Men du har US Flatlink också, inget flex och vikta ändlänkar istället. Kanske kan vara något?

 
Har testat klockor från 60-talet med snarlik konstruktion på länk som är original, och de har hållit ihop väl. Så det är nog inte så illa tror jag.
Personligen köpte jag en från Forstner då jag ville ha SEL och lite flex.

Men du har US Flatlink också, inget flex och vikta ändlänkar istället. Kanske kan vara något?

Jo, har sett det men lutar åt Forstner pga sel, skruvade länkar samt att den kan beställas via UK.
 

PANI

Cartier
Frågar åt en vän. Kanske det behandlats tidigare men hittade ingenting när jag sökte.
Han har en Speedy CK2998 och han undrar över möjligheten att montera på länken från Speedmaster Trilogy (311.10.39.30.01.001).
Någon som har koll och kan hjälpa :)
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Senast ändrad:

Tuff

Panerai
2-Faktor
Såg denna på Blocket nu. Ett kap? 40k. Servicebehov dock, och inga ändlänkar till den för referensen felaktiga 1171 länken. Men tyckte spontant tavlan och visarna såg bra ut om än dåliga bilder.




Om jag ser rätt så är serienumret 24959713 vilket daterar den till oktober 1967 enligt https://www.ilovemyspeedmaster.com/productiondateprediction/
Jag har kontaktat honom för att försöka få lite mer information. Tycker också visare samt tavla ser rätt ut (även om de är breda sekundvisaren).
Har ju även DON som sig bör. Tycker kronan ser lite liten ut?
 

Marksan

Cartier
2-Faktor
Ställde den här frågan i Sinn-tråden men den kanske passar bättre här: Jag har haft en Sinn 358 och en Sinn 103 St, och det kändes som om glaset (plexi) på båda repades väldigt lätt. De senaste månaderna har jag i princip varit OWG med Speedyn, och den har knappt ens några hairlines på glaset. Det kan vara att jag omedveten är lite försiktigare, och så är glaset möjligtvis lite mindre kupat på den än på Sinn-klockorna, men jag undrar ändå om någon vet om det kan vara en skillnad mellan plexi och plexi?
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Gör samma, även om det blivvit några försäljningar och tillbakaköp i vilket fall. Nästa steg för mig, när jag ledsnade på den trots långa perioder utan, var att slänga på alligator. Vips så blev det en helt annan klocka och jag köpte mig några månader till innan jag övervägde att sälja igen :)

Har försökt lära mig en ”läxa” från alla i tråden som sålt och köpt tillbaka Speedys. När jag tröttnar lägger jag bara in den i valvet, ibland långa tider. Men varje gång man plockar fram den är man glad att den fortfarande finns kvar. Så sjukt trevlig klocka alltså.

 

Tuff

Panerai
2-Faktor
Jag har kontaktat honom för att försöka få lite mer information. Tycker också visare samt tavla ser rätt ut (även om de är breda sekundvisaren).
Har ju även DON som sig bör. Tycker kronan ser lite liten ut?
Fick ett par bilder till, vad tycker ni. Felaktig krona? och hur ser lumen ut egentligen, kanske är normalt på 145.012?

Vore så klart roligt att ha en vintage Speedy men vet inte om de är "rätt" väg att gå eftersom jag verkligen vill kunna använda den också.
 

Bilagor

  • 2FCE02D1-A810-42CE-B5D6-02CA989C814B.jpeg
    2FCE02D1-A810-42CE-B5D6-02CA989C814B.jpeg
    415.5 KB · Visningar: 9
  • 8C135650-2ADC-4B39-BB0E-1B35D1C796DE.jpeg
    8C135650-2ADC-4B39-BB0E-1B35D1C796DE.jpeg
    287.6 KB · Visningar: 11
Senast ändrad:

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Fick ett par bilder till, vad tycker ni. Felaktig krona? och hur ser lumen ut egentligen, kanske är normalt på 145.012?

Vore så klart roligt att ha en vintage Speedy men vet inte om de är "rätt" väg att gå eftersom jag verkligen vill kunna använda den också.
Klart man kan och ska använda en vintage Speedy! Det ska du inte vara såå orolig över tycker jag. Bada inte med den bara...

Kronan är inte korrekt, men han skriver ju även i annonsen att kronan är på rep?
 

Tuff

Panerai
2-Faktor
Klart man kan och ska använda en vintage Speedy! Det ska du inte vara såå orolig över tycker jag. Bada inte med den bara...

Kronan är inte korrekt, men han skriver ju även i annonsen att kronan är på rep?
Ja visst ska man de, hur saftig är en service-kostnad på ett 321?

Stämmer, men när jag frågade om kronan visste han inte att den inte var original.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Håller med, frågat om fler bilder men den verkar vara hos urmakaren om jag förstod det rätt.

Överväger dock att köpa en ny eftersom om allt går som det ska blir jag pappa i vår. Speedy känns som lite rätt som förtagångspappa och så vore roligt med en årsklocka.
Förstår om nyköp lockar ifall det är din första Speedy. Dock är vintage mycket intressantare men kräver lite förkunskaper eller att man får råd av någon som kan.

Tycker klockan på blocket ser bra ut överlag men hade nog velat ha fler högupplösta bilder innan jag bestämmer mig för ett köp. Min urmakare (ej AD) servar ett 321 verk för 7-8kkr.
 

Tuff

Panerai
2-Faktor
Förstår om nyköp lockar ifall det är din första Speedy. Dock är vintage mycket intressantare men kräver lite förkunskaper eller att man får råd av någon som kan.

Tycker klockan på blocket ser bra ut överlag men hade nog velat ha fler högupplösta bilder innan jag bestämmer mig för ett köp. Min urmakare (ej AD) servar ett 321 verk för 7-8kkr.
7-8 är ju rimligt, dock dyrare än ett 1861 såklart.

Jag är väl inte helt grön på Speedys men har svårare för värdering. Kan inte riktigt avgöra vad man kan förvänta sig att ge för de olika versionerna och vad som är viktigt. Vem/vilka på forumet är bäst på speedys?
 

Derix

Patek
2-Faktor
7-8 är ju rimligt, dock dyrare än ett 1861 såklart.

Jag är väl inte helt grön på Speedys men har svårare för värdering. Kan inte riktigt avgöra vad man kan förvänta sig att ge för de olika versionerna och vad som är viktigt. Vem/vilka på forumet är bäst på speedys?
Alla speedyrävarna hänger i tråden så släng ur dig en fråga så kommer du garanterat att få ett utförligt svar :)
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
7-8 är ju rimligt, dock dyrare än ett 1861 såklart.

Jag är väl inte helt grön på Speedys men har svårare för värdering. Kan inte riktigt avgöra vad man kan förvänta sig att ge för de olika versionerna och vad som är viktigt. Vem/vilka på forumet är bäst på speedys?
Patrik J, Hasse Varg, 105.012 bl.a. är kunniga på vintage speedys
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Så är det säkert.

Spontant, är inte 40k väldigt billigt för en 145.012 i det skicket? Trots ny krona och service?
Jo jag tycker nog det. Se gärna price chart här: https://speedmaster101.com/price-chart-2/
Det som talar för klockan vi diskuterar är tavlan och bezel som är i helt okej skick. Patinans utveckling är inte helt ovanlig för 145.012. Kronan går ju att ersätta (Flat foot kostar ca 5k - men tror inte du blir ledsen över en original servicekrona för lägre heller). Hade nog inte köpt den innan jag hört via hans urmakare vad som är problematiskt i övrigt med verket - och om urmakarn kan fixa det. Läst nånstans att 321or kan va lite knepiga ibland. Som jag skrev tidigare: om jag ser rätt så är serienumret 24959713 vilket daterar den till oktober 1967 enligt https://www.ilovemyspeedmaster.com/productiondateprediction/ - men tips är att beställa ett extract från Omega för denna typ av klocka. Du kan ju ha som klausul inför köpet att du bekostar detta om allt är i sin ordning, skulle verket vara från fel år sett till referensen blir 40k istället rimligt snarare än billigt. Mina tankar :) @105.012 - slå mig på fingrarna om jag är ute och cyklar!

Edit: Kom på att det i Moon Watch Only inte framgår med 100% säkerhet att en 32-taggad krona inte är korrekt för referensen (många 145.012 som har den nämligen, även min). Så du behöver nog inte hosta upp 5k för en krona.

20201015_191903.jpg

20201015_191948.jpg
 
Senast ändrad:
Topp