• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

Chuck

Patek
2-Faktor
Ha en fortsatt snabb tisdag speedbrohs!
550C98A4-CDA7-446F-A34C-75DA89205474.jpeg
DCBCCC13-104B-40D7-B403-A08C9064A6EC.jpeg
 

TheSpeedyShutter

Panerai
2-Faktor
Försökte få på min Forstner flat link igår på min pro. Men de medföljande bandstiften vägrar låsa sig. Testade med ett par OEM omega bandstift, och de gick bättre men låste sig inte helt heller. Någon som har haft samma problem, eller gick det smidigt att få på länken? :banghead:
Klickar I helt utan problem på min 005a, men såg nån snubbe på Instagram som haft samma problem som dig! Skriv till Forstner och fråga. Låter som ett QC problem.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Dags att sälja en njure? :nailbiting::nailbiting::nailbiting:
0.jpg
Fixade visare men det ser välgjort ut. Boett ser bra ut, lite lumesläpp på tavla men annars fin. Korrekta pushers och även krona tror jag. Känns spontant som ett lågt utrop.
 

105.012

Cartier
2-Faktor
Fixade visare men det ser välgjort ut. Boett ser bra ut, lite lumesläpp på tavla men annars fin. Korrekta pushers och även krona tror jag. Känns spontant som ett lågt utrop.

Tim och minutvisare
Jag tror att tim-, minut- och chronovisarna är utbytta och inte orginal för klockan från fabrik. Timvisaren och minutvisaren ser ut att vara NOS tritium. Om man tittar noga på dem kan man se att lysmassan har expanderat lite på mitten av dem vilket jag sett är vanligt på NOS visare (se bild nedan för exempel). Här bör man testa med en UV lampa med klockan i hand och se hur snabbt ljuset försvinner. Edit: Ah såg nu "utbytta/målade visare".

Chronohanden
Chronohanden tror jag är en fixad servicehand som man har fixat till lysmassan på. Den är lite kortare än en original drophand (pilens spets, drop delen). Edit: Ah såg nu "utbytta/målade visare".

Boetten / Boettlocket
Jag tror jag sett det boettlocket tidigare men kan inte plasera den. Jag skulle kolla extra på borstningen på boetten med, live.

Tavlan
I och med att händerna är som de är och tavlan inte ser ut att vara i lika gott skick skulle jag titta väldigt noga på lysmassan. Förstår inte hur kaplans kan ha så zoomat men ändå inte få med bra detaljrikedom i bilderna. Notera även att tavlan har skrap vid 28min

Men den har rätt bezel, rätt krona och tryckknappar och trevlig.

Exempel på NOS visare där lysmassa expanderat:
s-l1600 (5).jpg
 
Senast ändrad:

Derix

Patek
2-Faktor
Tim och minutvisare
Jag tror att tim-, minut- och chronovisarna är utbytta och inte orginal för klockan från fabrik. Timvisaren och minutvisaren ser ut att vara NOS tritium. Om man tittar noga på tim och minutvisare kan man se att lysmassan har expanderat lite på mitten av dem vilket jag sett är vanligt på NOS visare (se bild nedan för exempel). Här bör man testat med en UV lampa med klockan i hand. Edit: Ah såg nu "utbytta/målade visare".

Chronohanden
Chronohanden tror jag är en fixad servicehand som man har fixat till lysmassan på. Den är även lite kortare än de en riktig hand (pilens spets, drop delen). Edit: Ah såg nu "utbytta/målade visare".

Boetten / Boettlocket
Jag tror jag sett det boettlocket tidigare men kan inte plasera den. Jag skulle kolla extra på borstningen på boetten med, live.

Tavlan
I och med att händerna är som de och att tavlan inte ser ut att vara i lika gott skick skulle jag titta väldigt noga på lysmassan. Förstår inte hur kaplans kan ha så zoomat men ändå inte få med bra detaljrikedom i bilderna. Notera även att tavlan har skrap vid 28min

Men den har rätt bezel, rätt krona och tryckknappar och trevlig.

Exempel på NOS visare där lysmassa expanderat:
s-l1600 (5).jpg
Fantastiskt utläggning. Är den värd att bjuda på?
 

105.012

Cartier
2-Faktor
Fantastiskt utläggning. Är den värd att bjuda på?
Jo upp till en viss nivå såklart. Men för att bättre veta det hade jag behövt titta på den live eller räkna på delarna. Jag tycker Kaplans är bra på att visa mycket men detaljerna (komprimering) i bilderna gör det svårt att se det djup man behöver för att validera bättre.
 
Topp