• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

105.012

Cartier
2-Faktor
Sliten men kul :)
11788313_fullsize.jpg
Denna har varit med på de tre senaste Bukowskis auktionerna och varit alldeles för överestimerad. Nu har priset kommer ner mer på jorden. Sen är serienumret på cert vs. klockan ett nummer fel.

Nov 2020 70-90k
Juni 2020 120-160k
November 22019 150-250k
 

Derix

Patek
2-Faktor
Denna har varit med på de tre senaste Bukowskis auktionerna och varit alldeles för överestimerad. Nu har priset kommer ner mer på jorden. Sen är serienumret på cert vs. klockan ett nummer fel.

Nov 2020 70-90k
Juni 2020 120-160k
November 22019 150-250k
Intressant. Det är väl så med många av de här klockorna att de snurrat runt på olika auktioner förut. 70k känns som något en "lekman" kan betala bara för att få äga en 2998-4 även om skicket inte är bra.
 

Oktogon

Panerai
Används 005 fortfarande i rymden ?
Tror det, av vad jag kunnat se i dokumentärer och bilder. Verkar dock som att den oftast sitter på rymddräkten vid färd och att de nyare digitalarna sitter på handleden väl på stationen. Använda väl som en back up på velcro över dräkten.

AP_729384513547.jpg


Ändå coolt att Speedy Pro fortfarande används av astronauter i modern tid. Ännu roligare när man ser det på bild och kollar ner på sin egen speedy och ler brett. Här nedan en bild på astronaut Scott Kelly när han kliver ur Soyuz recovery vehicle efter 342 dagar i rymden.

Sorry om det lagts upp tidigare, artikel från 2016: https://www.hodinkee.com/articles/t...holder-of-new-us-spaceflight-endurance-record

AP_729384513547.jpg
 

Richark

Breitling
Tjena, hoppas att någon speedy-expert kan hjälpa mig lite. Jag köpte min speedmaster, ref .005 från 2018, för cirka en månad sedan. Jag använder klockan varje dag och vrider upp den varje förmiddag. Dock så har jag märkt sista dagarna att kronan är trög att vrida första varvet. Efter första vridningen så går den lika lätt som vanligt. Kronan är då också trög att dra ut för att ställa tiden. Om jag då vrider kronan ett varv så går den sen alltså lätt att både vrida upp och dra ut.

Någon som känner igen detta?
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Tjena, hoppas att någon speedy-expert kan hjälpa mig lite. Jag köpte min speedmaster, ref .005 från 2018, för cirka en månad sedan. Jag använder klockan varje dag och vrider upp den varje förmiddag. Dock så har jag märkt sista dagarna att kronan är trög att vrida första varvet. Efter första vridningen så går den lika lätt som vanligt. Kronan är då också trög att dra ut för att ställa tiden. Om jag då vrider kronan ett varv så går den sen alltså lätt att både vrida upp och dra ut.

Någon som känner igen detta?
Nej, men kronan bör kanske undersökas. Är det garanti kvar på den? (fick 5 år från 1/7 -18)
 

Derix

Patek
2-Faktor
Suktar efter en 145.012 eller 105.012. Är det idé att kasta sig in i en budgivning hos Kaplans eller Bukowskis eller helt enkelt fortsätta scouta?
 

Derix

Patek
2-Faktor
Hittade denna Speedmaster reduced på Kaplans som klubbar den på lördag. Den verkar behöva ny Hesalite och så skriver de "defekt (lös rotor)". Är det någon som kan uppskatta hur mycket en service skulle kosta? https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3822/vara/1691060

1604036832966.png
Tänk på att de automatiska verken oftast är dyrare att serva än manuella när det gäller Speedmaster. Svårt att höfta något pris. Om du tittar på priserna hos Nymans så ser du att klockan skickas till SGN utan något pris angivet, men du kan nog utgå från att det är minst 7 700 kr.
Skärmbild 2020-10-30 081348.png

 
Topp