• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀

105.012

Cartier
2-Faktor
Definitivt värt att bevaka Kaplansobjekten. Rätt låga utrop och många Speedys. Marknaden har varit lite svalare på senaste tiden för vintage Speedys så kan vara bra läge.
Håller med @StarMan här.

@Derix priserna på vintage speedys är just nu ganska bra, men bra exemplar ligger nog kvar ganska bra som tidigare.

Det viktigaste är att du själv tycker om någon av exemplaren som erbjuds, eftersom det är du som tänkt ha den på handleden. Den fuktskadade tycker jag du ska undvika om du inte är ute efter huvudvärk.

Generellt är det bättre att köpa klockor i bättre skick då de är lättare att sälja senare, även om de kostar mer att köpa men det har du säkert redan koll på.
 

Derix

Patek
2-Faktor
Håller med @StarMan här.

@Derix priserna på vintage speedys är just nu ganska bra, men bra exemplar ligger nog kvar ganska bra som tidigare.

Det viktigaste är att du själv tycker om någon av exemplaren som erbjuds, eftersom det är du som tänkt ha den på handleden. Den fuktskadade tycker jag du ska undvika om du inte är ute efter huvudvärk.

Generellt är det bättre att köpa klockor i bättre skick då de är lättare att sälja senare, även om de kostar mer att köpa men det har du säkert redan koll på.
Tack för feedback. Huvudvärk är jag inte speciellt sugen på så den fuktskadade får gå, även om den visuellt är trevlig.
 

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Tillfälligt Speedybroder, kommer tillbaka starkare än någonsin ;-)

Edit: men enligt AD kan de ta tid 🛰️🚀 :D
Blev änna orolig där, trodde du hade tappat förståndet helt när jag såg din annons! Du har ju liksom precis köpt den efter att du sålde din tidigare speedy😄
Ska bli spännande å se vad du nu har hittat på!? 🤔😊
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Spännande! En snoopy tro?


Blev änna orolig där, trodde du hade tappat förståndet helt när jag såg din annons! Du har ju liksom precis köpt den efter att du sålde din tidigare speedy😄
Ska bli spännande å se vad du nu har hittat på!? 🤔😊
Ja ni känner mig vid det här laget dock thats for sure så jag låter er hållas liiiiiiite till :D

Ill be back Q2Q3? 2021 !
 

Toni

Omega
2-Faktor
F3E9EC37-D7EA-4060-85DE-9C4937278F57.jpeg

Blått är flott...😍
 

KattenBaloo

Cartier
2-Faktor
Hej

tänker på min första Speedmaster. Valen står mellan Moonwatch 321 och 50th Apollo 13 Snoopy.
det blir ju omöjligt at kika på nån av dom innan beslut då dom inte kommer at finnas i monter.
Jag lutar mot 321 då den är mekaniskt och historiskt underbar. Snoopy är otrolig, men over the top gimmick?
Hjälp mig, varför ska jag välja 321 (står på listan) och inte Snoopy? Hjärta och smak Har bestämt att jag vill ha 321. Men en priskilnad på 50 000 så önskar jag eran input, rent av på dom ekonomiska +- ekvationerna. Hjärtat säger sitt, men är det alltid rätt?
1000 tack för input.
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Plöjer igenom mitt fotoalbum och hittade den här bilden:
IMG_0101.jpeg

Provade den på Buckans förra året, började fundera på varför jag inte köpte den, letade upp auktionen och förstod då varför 😁
Men fin var den 🤗
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Hej

tänker på min första Speedmaster. Valen står mellan Moonwatch 321 och 50th Apollo 13 Snoopy.
det blir ju omöjligt at kika på nån av dom innan beslut då dom inte kommer at finnas i monter.
Jag lutar mot 321 då den är mekaniskt och historiskt underbar. Snoopy är otrolig, men over the top gimmick?
Hjälp mig, varför ska jag välja 321 (står på listan) och inte Snoopy? Hjärta och smak Har bestämt att jag vill ha 321. Men en priskilnad på 50 000 så önskar jag eran input, rent av på dom ekonomiska +- ekvationerna. Hjärtat säger sitt, men är det alltid rätt?
1000 tack för input.
Röstar på en 321, men en vintage. Både billigare och mer känsla än i nytt i min mening
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Hej

tänker på min första Speedmaster. Valen står mellan Moonwatch 321 och 50th Apollo 13 Snoopy.
det blir ju omöjligt at kika på nån av dom innan beslut då dom inte kommer at finnas i monter.
Jag lutar mot 321 då den är mekaniskt och historiskt underbar. Snoopy är otrolig, men over the top gimmick?
Hjälp mig, varför ska jag välja 321 (står på listan) och inte Snoopy? Hjärta och smak Har bestämt att jag vill ha 321. Men en priskilnad på 50 000 så önskar jag eran input, rent av på dom ekonomiska +- ekvationerna. Hjärtat säger sitt, men är det alltid rätt?
1000 tack för input
Inte ett svårt val enligt mig. Om det är din första speedy och valet står mellan dessa så skulle jag påstå att 321 är det enda valet. Hade du redan haft en trevlig vintage speedy så kanske snoopy hade varit ett kul alternativ, men dom första speedy, go original.
Edit: som @StarMan säger ännu hellre en vintage 321
 

KattenBaloo

Cartier
2-Faktor
Inte ett svårt val enligt mig. Om det är din första speedy och valet står mellan dessa så skulle jag påstå att 321 är det enda valet. Hade du redan haft en trevlig vintage speedy så kanske snoopy hade varit ett kul alternativ, men dom första speedy, go original.
Edit: som @StarMan säger ännu hellre en vintage 321
Tack för uppmuntran ! Bygger en ”icons” sammlimg. På plats finns Panerai Luminor, Zenith El Primero, Submariner, date, GMT Batman. Rätt Speedmaster ska in bland dessa. Och alla ska vara nya, AD köp, mitt namn på cerifikatet. Inga grå market köp.
 

105.012

Cartier
2-Faktor
Plöjer igenom mitt fotoalbum och hittade den här bilden:
IMG_0101.jpeg

Provade den på Buckans förra året, började fundera på varför jag inte köpte den, letade upp auktionen och förstod då varför 😁
Men fin var den 🤗
Och inte bara det. Det var ganska många förvånade över resultatet. Just det, nu påminner du mig om något som jag förträngt. Just denna auktionen hade de fått för sig att införa en "batala x% i förväg" för att kunna bjuda. Många som missade det, inkl mig själv.

Jag skulle köpa lot 1, 145.022-69 pre-moon och kunde lägga bud via hemsidan men det sket ner sig varje gång och då släppte dem den till den som bjöd i salen istället. Jesus vad jag svor :rage:. Några kanske kommer ihåg? Det var just denna x% som jag inte hade skickat in som gjorde att det inte fungerade. Men det luddiga var just att jag kunde trycka på bjudknappen.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Hej

tänker på min första Speedmaster. Valen står mellan Moonwatch 321 och 50th Apollo 13 Snoopy.
det blir ju omöjligt at kika på nån av dom innan beslut då dom inte kommer at finnas i monter.
Jag lutar mot 321 då den är mekaniskt och historiskt underbar. Snoopy är otrolig, men over the top gimmick?
Hjälp mig, varför ska jag välja 321 (står på listan) och inte Snoopy? Hjärta och smak Har bestämt att jag vill ha 321. Men en priskilnad på 50 000 så önskar jag eran input, rent av på dom ekonomiska +- ekvationerna. Hjärtat säger sitt, men är det alltid rätt?
1000 tack för input.
Går det i praktiken få tag i någon av dom inom en rimlig tid från en AD? Kölistorna kontra produktionen ger vad jag förstår flera år.
 

105.012

Cartier
2-Faktor
@KattenBaloo

Alla referenser från 2998-3 till en bit in på 145.022-69 hade den så kallade DON bezel, ”Dot Over Ninty” vilket fick det smeknamnet då det var det man oftast refererade just den bezeln med. I 145.022-69 referensen så ändrade Omega till en annan design och punkten istället vid sidan av.

Om du jämför en ny moonwatch med 321 och en 105.003 så kan du se att på de senare så har man punkten över nittio istället för bredvid.

Så vad Omega gjort med 321 är att dem har gjort en hyllning till den gamla bezeln eller snarare hela Ed White referensen. 105.003.
 
Senast ändrad:

David71

Rolex
2-Faktor
Hej

tänker på min första Speedmaster. Valen står mellan Moonwatch 321 och 50th Apollo 13 Snoopy.
det blir ju omöjligt at kika på nån av dom innan beslut då dom inte kommer at finnas i monter.
Jag lutar mot 321 då den är mekaniskt och historiskt underbar. Snoopy är otrolig, men over the top gimmick?
Hjälp mig, varför ska jag välja 321 (står på listan) och inte Snoopy? Hjärta och smak Har bestämt att jag vill ha 321. Men en priskilnad på 50 000 så önskar jag eran input, rent av på dom ekonomiska +- ekvationerna. Hjärtat säger sitt, men är det alltid rätt?
1000 tack för input.
Välj efter hjärtat om du har råd, jag skulle valt en Snoopy men det är också för att jag tycker bättre om den :)

Lite läsning som kanske inspirerar: https://monochrome-watches.com/omega-speedmaster-moonwatch-calibre-321-steel-review-price/

2007 köpte jag denna, det var en dyr hyllvärmare, garanterad förlustaffär, men jag köpte den för att verkligen gillade den, det är det närmaste en keeper jag har :)

IMG_20201020_155632.jpg
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Välj efter hjärtat om du har råd, jag skulle valt en Snoopy men det är också för att jag tycker bättre om den :)

Lite läsning som kanske inspirerar: https://monochrome-watches.com/omega-speedmaster-moonwatch-calibre-321-steel-review-price/

2007 köpte jag denna, det var en dyr hyllvärmare, garanterad förlustaffär, men jag köpte den för att verkligen gillade den, det är det närmaste en keeper jag har :)

IMG_20201020_155632.jpg
Tycker den är så inni h-vete snygg den där. Så otroligt cool!
 
Topp