• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

CE34F4EF-DC58-44AE-BA8E-B11A6DE0F0F2.jpeg

Funderar att testa owg livet under 2020, blir med denna i sÄdana fall. FÄr nog lov att sÀlja allt annat om man ska lyckas:nailbiting:
https://klocksnack.se/threads/utmaning-owg-1-mÄnad-2020.127590/

HÀr i Tokyo ser man GS pÄ folk armar i tunnelbanan dÄ och dÄ, oftast kvarts.
Men fortfarande gÄr det en GS pÄ tusentals rollar som syns, pÄ varje Rolle ser man hundratusentals Casio kÀnns det som.
Men dom syns dÄ och dÄ och jag tycker det Àr vanligare nu Àn för en sisÄdÀr 5-6 Är sen.
I Stockholm hamnade jag i samma kassakö som Molle för ett par Är sen, han hade GS.
:D

Jag tror chansen att se nÄgon pÄ stan med en GS Àr vÀÀÀldigt liten. Jag har inte stött pÄ nÄgon hittills
Nej, det Àr verkligen sÀllsynt. Satt nyligen snett bakom en kille med en GS pÄ tÄget och blev nÀstan förvÄnad nÀr han varken verkade surfa in pÄ KS eller ta wristshots mot fönstret trots bra ljus. Asiatiska lÀkare pÄ kongress Àr annars bra för klockspottning, man ser allt frÄn jÀttelika Seiko astrons till vintagerolex och dÄ och dÄ Àven gs. Men en vanlig dag pÄ gatan Àr man ju glad om man ser en sliten skx...

@Molle @kuma-kun Jag kan inte lÄta bli att tÀnka pÄ @yonsson s klassiska inlÀgg :D Modifierat det för att passa er :pKillen som stod i kassakön pÄ Ica: Va fan, Àr det en GS?
Jag(Molle): Ja.
Han(Kuma): Fy fan, zaratsupolerad boett och 9r springdrive med 72h power reserve va?
Jag(Molle): Ja, exakt.
Han(Kuma): Fett cool, jag har en 116600 hemma som jag aldrig anvÀnder, Rolex suger, borde sÀlja den och köpa nÄt kul istÀllet.
Jag(Molle): Blev vi precis bÀsta vÀnner?
Han(Kuma): Ja, ska vi gÄ och ta en kall bira och snacka termokompensering?.
Jag(Molle): Jepp.

Nej, det Àr verkligen sÀllsynt. Satt nyligen snett bakom en kille med en GS pÄ tÄget och blev nÀstan förvÄnad nÀr han varken verkade surfa in pÄ KS eller ta wristshots mot fönstret trots bra ljus. Asiatiska lÀkare pÄ kongress Àr annars bra för klockspottning, man ser allt frÄn jÀttelika Seiko astrons till vintagerolex och dÄ och dÄ Àven gs. Men en vanlig dag pÄ gatan Àr man ju glad om man ser en sliten skx...
Det hÀnder men sÀllan. Jag gav bort en Watch Time GS edition pÄ planet för nÄgot Är sedan nÀr en annan passagerare var en GS.
Jag blir lycklig om jag ens lyckas se nÄgon med annat Àn smartwatch eller parfymklocka pÄ armen. Men jag bor vÀl i fel del av landet (smÄland) för att spotta nÄgra schyssta dinkor...

Jag jobbar i Stocholms innerstad och trĂ€ffar i jobbet en hel del kunder, leverantörer och andra affĂ€rsbekanta. RĂ€tt sĂ„ ofta ser jag ”dyra” klockor men tycker mig inte mĂ€rka nĂ„got egentligt intresse .... det rör sig mest om statusmarkörer. Har nog aldrig sett en annan GS och min gĂ„r definitivt under radarn för vad som noteras. PĂ„ ett sĂ€tt trĂ„kigt men Ă„ andra sidan Ă€r det en av de saker jag speciellt uppskattar med GS. Jag kan leva i min vetskap om klockans kvaliteter utan att behöva skylta med dess pris.

Helt Àrligt nu. Hur reagerar ni om nÄgon tror att ni har en "vanlig" Seiko pÄ handleden? :angel:
Eftersom den som tror att det Àr en vanlig Seiko antagligen ocksÄ Àr en vanlig person i omgivningen sÄ Àr det befriande tycker jag. Man slipper hela snacket om "vad kostar en sÄn dÀr?" med alla vÀrderingar som följer av att man Àger en klocka som kostar som den gör. Att snacka klockor med ointresserade/oinvigda brukar inte vara sÄ givande tycker jag.

Helt Àrligt nu. Hur reagerar ni om nÄgon tror att ni har en "vanlig" Seiko pÄ handleden? :angel:
För nÄgra Är sedan sÄ hade jag nog tyckt det va lite "jobbigt", dÄ va varumÀrket viktigt att visa upp. Nu skulle jag inte kunna bry mig mindre. Bara kul att de Àr intresserade av vad jag bÀr för klocka!

TyvÀr skiter de flesta (typ alla) i vad du har pÄ armen :)

FörvÄnad att nÄgon alls bryr sig om vad jag bÀr för klocka. Personen i frÄga uppenbarligen har identifierat klockan som en Seiko vilket ju i sak Àr korrekt sÄ jag bekrÀftar nog och sÀger inget mer om det. Jag skulle antagligen försöka identifiera vad han/hon bÀr för klocka för att fÄ en första uppfattning om varför frÄgan/pÄstÄendet var viktigt att dela med sig av. Vad personen tycker om mitt val av "Seiko" som klocka Àr jag egentligen inte intresserad av sÄ om inga fler frÄgor eller pÄstÄende kommer sÄ slutar nog interaktionen dÀr.

Beror pÄ vem det Àr:

Janteperson pÄ jobbet - perfekt, inget mer behöver sÀgas!
Min mamma, som tycker att man ska köpa förnuftiga saker Àven nÀr man Àr vuxen - perfekt, inget mer behöver sÀgas!
Rolexsnubbe som gillar status mer Àn klockor - ocksÄ perfekt, inget mer behöver sÀgas!
Ärligt nyfiken person - "ja, i princip, fast det lite roligare systermĂ€rket grand seiko..."
Förfriskad klocknörd pÄ gtg - "Duh, det Àr en sbgn003 ser du vÀl, typ vÀrldens vanligaste klocka efter submariner och speedmaster"

848370F2-5DB8-405C-BB74-13235F2DBDC9.jpeg

Liten ”heads up” innan annons, denna (Sbgn009) kommer att fĂ„ lĂ€mna. Ska gĂ„ all in och bli owg sĂ„ frestelserna ska bort (ja ja, vet att ingen? lyckats men ingen minns en fegis).
Inte för att försöka Àndra dig, men hur tÀnkte du nÀr du skaffade den? Det Àr vÀl en modell som bÄde funktionsmÀssigt och utseendemÀssigt Àr owg material? Vad ska du bÀra som enda klocka istÀllet?

Inte för att försöka Àndra dig, men hur tÀnkte du nÀr du skaffade den? Det Àr vÀl en modell som bÄde funktionsmÀssigt och utseendemÀssigt Àr owg material? Vad ska du bÀra som enda klocka istÀllet?

HĂ„ller med att modellen Ă€r owg material och tĂ€cker mĂ„nga tĂ€nkbara behov. Har dock inte hjĂ€rta att slĂ€ppa min SBGM025 som frugan sĂ„ snĂ€llt gav mig i present sĂ„ den kommer att fĂ„ bli min keeper i detta lĂ€ge. Tanken var att komplettera SBGM025 med sbgv009 och vara nöjd, men behöver lösgöra lite kapital och tĂ€nkte samtidigt gĂ„ all in och testa livet med en klocka under 2020. ÅterstĂ„r att se hur vĂ€l allt faller ut.

Tillbaka
Topp