• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Nytt för dagen, SBGK009.
9-delad lÀnk som Àr som smör.
20191030_124159-01.jpeg
20191030_124216-01.jpeg
20191030_124130-01.jpeg
20191030_120006-01.jpeg

Tjena Molle,

Det dÀr Àr en riktigt fin klocka som jag ska försöka testa live snart. Hur upplevs du den, sÀrskilt den svarta tavlan och lÀnken?

Du som ocksĂ„ Ă€gt, testat och kan det mesta om historiken kring GS – hur â€Ă€kta” tycker du SBGK lever upp till GS arv? Jag tror t.ex. inte jag sett sub-second pĂ„ GS-tavlor tidigare. Ska man i sĂ„ fall tolka det som den utveckling GS nu tar sig an som fristĂ„ende företag.

Till sist Ă€r jag lite konfunderad över hur GS prissĂ€tter nya modeller. Denna lista alltsĂ„ pĂ„ ca 92 k vilket Ă€r ett hopp frĂ„n bĂ„de olika spring drives (Ă€ven limiterade) och High beats. Jag förstĂ„r att GS inte göra kontinuerliga prishöjningar av Ă€ldre modeller och att nya modeller lanseras i högre segment men skillnaden mellan denna och ikoniska modeller som Snowflake blir lite skev och devalverar vĂ€rdet av spring drive i mitt tycke. Kanske ska ses utifrĂ„n perspektivet av nytt utvecklas manuellt verk och ny lĂ€nk men Ă€ndÄ 

Tusen tack om du tar dig tid att svara och kanske @yonsson kan fylla pÄ med sina insights

Tjena Molle,

Det dÀr Àr en riktigt fin klocka som jag ska försöka testa live snart. Hur upplevs du den, sÀrskilt den svarta tavlan och lÀnken?

Du som ocksĂ„ Ă€gt, testat och kan det mesta om historiken kring GS – hur â€Ă€kta” tycker du SBGK lever upp till GS arv? Jag tror t.ex. inte jag sett sub-second pĂ„ GS-tavlor tidigare. Ska man i sĂ„ fall tolka det som den utveckling GS nu tar sig an som fristĂ„ende företag.

Till sist Ă€r jag lite konfunderad över hur GS prissĂ€tter nya modeller. Denna lista alltsĂ„ pĂ„ ca 92 k vilket Ă€r ett hopp frĂ„n bĂ„de olika spring drives (Ă€ven limiterade) och High beats. Jag förstĂ„r att GS inte göra kontinuerliga prishöjningar av Ă€ldre modeller och att nya modeller lanseras i högre segment men skillnaden mellan denna och ikoniska modeller som Snowflake blir lite skev och devalverar vĂ€rdet av spring drive i mitt tycke. Kanske ska ses utifrĂ„n perspektivet av nytt utvecklas manuellt verk och ny lĂ€nk men Ă€ndÄ 

Tusen tack om du tar dig tid att svara och kanske @yonsson kan fylla pÄ med sina insights
”En vidareutveckling” Är ett bra sĂ€tt att se pĂ„ det. För mig osar inte den modellen ”klassisk GS”, det Ă€r ju exempelvis den första modellen sedan 1960 som inte har applicerade index. Samtidigt har tavlan ett helt Annat hantverk Ă€n tidigare, helt handmĂ„lat har vi bara sett hos Micro artists studio innan dessa modeller, i alla fall pĂ„ denna nivĂ„.

”En vidareutveckling” Är ett bra sĂ€tt att se pĂ„ det. För mig osar inte den modellen ”klassisk GS”, det Ă€r ju exempelvis den första modellen sedan 1960 som inte har applicerade index. Samtidigt har tavlan ett helt Annat hantverk Ă€n tidigare, helt handmĂ„lat har vi bara sett hos Micro artists studio innan dessa modeller, i alla fall pĂ„ denna nivĂ„.
Är index pressade i tavlan pĂ„ dessa eller hur fungerar det? Eller var det dom mĂ„lade kondomerna du tĂ€nkte pĂ„? ;)

Senast Àndrad:

OK! Intressant. Har inte förstÄtt till fullo att Àven tavlan dÄ har har en högre "hantverkshöjd". verkar inte som modellen fick jÀttemycket media coverage baserat pÄ google-sökning.
FörstÄr dÄ att "premium" pris hÀr mer beror pÄ finishering eftersom det skulle vara annorlunda att ett manuellt mekaniskt urverk skulle "motivera" högre pris Àn t.e.x. high beats.
Tycker ocksĂ„ fortfarande att de ska ta bĂ€ttre betalt för spring drive dĂ„ det Ă€r unikt för GS. Är lite kluven kommunikation nĂ€r spring drive i vissa fall beskrivs som "mekaniskt" med kvartprecision, men pĂ„ hemsidan inte listas eller kopplas till mekaniska verk. Visst, det Ă€r nĂ„got eget men för en novis uppfattas det nog Ă€ndĂ„ dra mer mot kvarts Ă€n mot mekansiskt.

OK! Intressant. Har inte förstÄtt till fullo att Àven tavlan dÄ har har en högre "hantverkshöjd". verkar inte som modellen fick jÀttemycket media coverage baserat pÄ google-sökning.
FörstÄr dÄ att "premium" pris hÀr mer beror pÄ finishering eftersom det skulle vara annorlunda att ett manuellt mekaniskt urverk skulle "motivera" högre pris Àn t.e.x. high beats.
Tycker ocksĂ„ fortfarande att de ska ta bĂ€ttre betalt för spring drive dĂ„ det Ă€r unikt för GS. Är lite kluven kommunikation nĂ€r spring drive i vissa fall beskrivs som "mekaniskt" med kvartprecision, men pĂ„ hemsidan inte listas eller kopplas till mekaniska verk. Visst, det Ă€r nĂ„got eget men för en novis uppfattas det nog Ă€ndĂ„ dra mer mot kvarts Ă€n mot mekansiskt.
Glöm typ allt jag skrev, kollade för snabbt. Det finns för övrigt typ noll handfinishering pÄ GS vanliga verk.

Ganska tydligt ÀndÄ. Det Àr ett mekaniskt urverk med en kvartsreglerad magnetbroms istÀllet för traditionellt hÀmverk.

Om faktumet att det ingÄr kvarts i konstruktionen ger dig negativa associationer kan nog inte GS göra sÄ mycket Ät det. ;)

Spring drive listas ju separat pÄ hemsidan, sÄ det Àr varken under kvarts eller mekaniskt, utan precis som du sÀger en egen grej som man mÄste betala premium för.

NÀr patentet gÄr ut och det börjar ramla in kopior sÄ kanske de gör en billig variant att anvÀnda i "vanliga" seikoklockor ocksÄ, men vem vet.

Ganska tydligt ÀndÄ. Det Àr ett mekaniskt urverk med en kvartsreglerad magnetbroms istÀllet för traditionellt hÀmverk.

Om faktumet att det ingÄr kvarts i konstruktionen ger dig negativa associationer kan nog inte GS göra sÄ mycket Ät det. ;)

Spring drive listas ju separat pÄ hemsidan, sÄ det Àr varken under kvarts eller mekaniskt, utan precis som du sÀger en egen grej som man mÄste betala premium för.

NÀr patentet gÄr ut och det börjar ramla in kopior sÄ kanske de gör en billig variant att anvÀnda i "vanliga" seikoklockor ocksÄ, men vem vet.
Jag Àr superpositiv! Jag vÀntar pÄ en Snowflake dÄ jag ville ha spring drive utöver tavlan. Skulle det bli en till kÀnns SBGK intressant för mig med ett tunnare urverk dÄ jag har upplevt high beats som lite tjocka. DÀrav frÄgorna...

Kanske inte sÄ konstigt att du tycker springdrive Àr otydligt om du nyligen upptÀckt det. Det har tagit vÀstvÀrlden 20 Är att förstÄ och uppskatta springdrive. Det enda springdrive saknar Àr +-10 sekunder/Är, Ä andra sidan hÄller de flesta springdrive-verk +-2 sekunder/mÄnad Àven om spec sÀger +-15 sekunder/mÄnad.

SÄ, nu tillhör man Àntligen GS-klubben.
Denna klocka vĂ€ckte min kĂ€rlek nĂ€r @Molle började lĂ€gga upp bilder pĂ„ den för ett antal Ă„r sedan (tiden gĂ„r fort). Jag lĂ€t honom förstĂ„ att om den skulle avyttras sĂ„ var jag intresserad. Och plötsligt hörde han av sig. DĂ„ var det bara att skramla fram kosingen och genomföra affĂ€ren. I sann KS’anda trĂ€ffades vi och jag fick ta hem klockan innan jag betalt ett öre. Var ju tvungen att invĂ€nta löningen veckan efter. Molle Ă€r en riktig hedersman!
Nu sitter klockan pÄ armen, behöver bara korta lÀnken nÄgot.
12E74E3B-8A12-46CB-9BAB-62D488045EF7.jpeg

5041A897-05B3-4FE7-BF31-12C8F2396AE3.jpeg

A02DBFDB-7AE1-4B17-969D-4C36B45E7D8F.jpeg
Grattis vÀnnen! Verkligen kul

• Like
Reactions: TiE
Fantastiskt fin, förstĂ„r att du Ă€r nöjd! Är det dĂ€r en modell som slĂ€ppts enbart i USA? Funderar lite pĂ„ hur man bĂ€st fĂ„r tag pĂ„ en i Sverige... :rolleyes:
Takk. :)
SBGA387 er for US-marked -> https://www.grand-seiko.com/us-en/collections/SBGA387G
SBGA407 er for hele verden -> https://www.grand-seiko.com/global-en/collections/sbga407g

Forskjellen mellom disse er ganske stor: Heritage vs. Elegance collection.

Se ogsÄ denne: https://forums.watchuseek.com/f21/grand-seiko-sbga407-review-4991371.html

Tim:
Tim:

Takk. :)
SBGA387 er for US-marked -> https://www.grand-seiko.com/us-en/collections/SBGA387G
SBGA407 er for hele verden -> https://www.grand-seiko.com/global-en/collections/sbga407g

Forskjellen mellom disse er ganske stor: Heritage vs. Elegance collection.

Se ogsÄ denne: https://forums.watchuseek.com/f21/grand-seiko-sbga407-review-4991371.html

Tim:
Tim:
Tack för klargörandet! Du har alltsÄ SBGA407, en modell jag har missat :)
Jag trodde det var den blÄ snowflaken (SBGA387G, skyflake?) du hade nÀmligen.
Nu blev den ju Ànnu intressantare... :)

Tack!
Ja, det blev en lite mer robust kÀnsla som nog passar mig bra.
Orginalbandet Àr ju lite nÀttare canvas, men det Àr nÄgot för kort för min handled :)

Tillbaka
Topp