• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Dagens GS, SBGX337.

750_2556_crop.png

Verkligen synd att inte GS mindre klockor har lume. Annars en perfekt klocka men Àr löjligt beroende av lume
Fast det dÀr Àr kanske mer en fix ide egentligen. Visst, om man ofta befinner sig i totalt mörker utan mobil i nÀrheten men annars Àr lÀsbarheten sÄ bra pÄ dom flesta GS att det rÀcker med minsta lilla ljus för att fÄ reflexer i visarna. Och man inser ocksÄ att den finish GS har pÄ indexen förstörs lite av lume. Min sbgx343 som ligger pÄ sÀlj har verkligen bra lume tvÄfÀrgad o allt meeen dÄ Àr inte indexen lika avancerade i utformning o finish. Med tiden har jag insett att för mig har lume lika mycket nackdelar som fördelar. Dvs inget viktigt. DÀremot tycker jag lÀsbarhet i olika ljusförhÄllanden Àr viktigt o dÀr brukar GS vara bra.

DÄ mÄste jag ha dÄlig syn eller sÄ fungerar inte ögonen nÀr det Àr mörkt i rummet
Nej men sĂ„klart det inte ersĂ€tter lume helt. Är det mörkt sĂ„ Ă€r det. Men Ă„ andra sidan ger inte lume nĂ„gon mer lĂ€sbarhet nĂ€r det Ă€r halvskumt. Och dom lĂ€gen dĂ€r det fortfarande finns nĂ„gon liten ljus strimma nĂ„gonstans har iaf alla GS jag haft varit lĂ€tta att lĂ€sa av

Nej men sĂ„klart det inte ersĂ€tter lume helt. Är det mörkt sĂ„ Ă€r det. Men Ă„ andra sidan ger inte lume nĂ„gon mer lĂ€sbarhet nĂ€r det Ă€r halvskumt. Och dom lĂ€gen dĂ€r det fortfarande finns nĂ„gon liten ljus strimma nĂ„gonstans har iaf alla GS jag haft varit lĂ€tta att lĂ€sa av
Det funkar ok sÄ lÀnge det Àr mörk tavla och ljusa visare, eller tvÀrt om.
I taskigt ljus sÄ fÄr man anstrÀnga sig vÀldigt bra utan lume.

Det hÀr ser ju riktigt bra ut, men kameran ser enormt mycket bÀttre Àn vad jag sjÀlv gör.

image.jpg

För syftet att reflektera ljuset för att kunna se; ja. Är det likvĂ€rdigt lume; nej. Men som sagt det Ă€r helt olika saker och filosofi bakom.

Och helt Àrligt, om jag nu mÄste(!) se vad klockan Àr exakt sÄ Äker telefonen fram oavsett lume eller inte.
Det samma gÀller för mig.
Allt för grötig syn mitt i natten och lysmaskarna effekt har som oftast avtagit för mycket.
Lyme funkar mitt pÄ dagen om solljuset har varit bra och man kliver in i ett mörkt rum.
Fast nu snackar jag Rolex GMT och inte nÄgon GS lume.

Ska testa detta i en butik, tack för input!

Det samma gÀller för mig.
Allt för grötig syn mitt i natten och lysmaskarna effekt har som oftast avtagit för mycket.
Lyme funkar mitt pÄ dagen om solljuset har varit bra och man kliver in i ett mörkt rum.
Fast nu snackar jag Rolex GMT och inte nÄgon GS lume.
Enda gĂ„ngen jag kan komma pĂ„ att det anvĂ€ndningsfallet Ă€r aktuellt Ă€r nĂ€r jag suttit pĂ„ strandpromenad o druckit en öl för att sedan gĂ„ in o slĂ„ en drill. DĂ„ brukar jag iofs inte kolla in lume styrkan ens om jag sĂ„ har en Seikodykare pĂ„ mig 😄

Enda gĂ„ngen jag kan komma pĂ„ att det anvĂ€ndningsfallet Ă€r aktuellt Ă€r nĂ€r jag suttit pĂ„ strandpromenad o druckit en öl för att sedan gĂ„ in o slĂ„ en drill. DĂ„ brukar jag iofs inte kolla in lume styrkan ens om jag sĂ„ har en Seikodykare pĂ„ mig 😄
Jag brukar slÀcka lyset pÄ dasset och anvÀnder lumen som ficklampa. Det vrukar bli dÄligt resultat, men man ska inte ge upp sÄ lÀtt.

Dock för att vara lite allvarlig igen sÄ antar jag att deras dykare har bra lume. Det borde ju vara Lumibright med lite rikligare applicering o dÀrmed vÀldigt bra?

Finns onekligen en del fina varianter som Àr svÄra att fÄ tag pÄ utanför Japan, men om man köper nÄgot frÄn Japan via chrono, nÄn som vet vad totalrÀkningen hamnar pÄ ungefÀr? SÀg t.ex. att nominellt pris pÄ chrono Àr 10 000 kr...

Finns onekligen en del fina varianter som Àr svÄra att fÄ tag pÄ utanför Japan, men om man köper nÄgot frÄn Japan via chrono, nÄn som vet vad totalrÀkningen hamnar pÄ ungefÀr? SÀg t.ex. att nominellt pris pÄ chrono Àr 10 000 kr...
Om priset Àr 10 000 kr utan moms sÄ Àr momsen 2500 kr. LÀgg till frakt och administrativ avgift för inbetalning av momsen, sÄ hamnar priset runt 13 000 kr.

Var inne en svĂ€ng hos AD i Paris i höstas. Mycket trevlig och vĂ€lkomnande expedit, han kĂ€ndes genuint klockintresserad. Jag ville egentligen testa dykare, men blev övertygad om att Ă€ven testa dessa tvĂ„ – och jag föll direkt. Dock bortom min förstĂ„else att de inte satte mikrojustering Ă€ven pĂ„ den lilatavlade 005:an. Men jag tror att jag Ă€ndĂ„ lutar Ă„t att köpa mig just en sĂ„dan.

Har vi nÄgra pÄ forumet?

SLGB003
IMG_9228.jpeg

SLGB005
IMG_9230.jpeg

Var inne en svĂ€ng hos AD i Paris i höstas. Mycket trevlig och vĂ€lkomnande expedit, han kĂ€ndes genuint klockintresserad. Jag ville egentligen testa dykare, men blev övertygad om att Ă€ven testa dessa tvĂ„ – och jag föll direkt. Dock bortom min förstĂ„else att de inte satte mikrojustering Ă€ven pĂ„ den lilatavlade 005:an. Men jag tror att jag Ă€ndĂ„ lutar Ă„t att köpa mig just en sĂ„dan.

Har vi nÄgra pÄ forumet?

SLGB003
IMG_9228.jpeg

SLGB005
IMG_9230.jpeg
Har inte, men hade gÀrna haft nÄgon av de tvÄ.
Grym precision pÄ verken

tack, inga tullar och annat dÄ? sÄ i princip som att bestÀlla grejer frÄn UK
Tullen Àr Ätta kronor per klocka.

LÀgg pÄ 27% sÄ Àr du vÀldigt nÀra

Tillbaka
Topp