Har inte, men hade gÀrna haft nÄgon av de tvÄ.
Grym precision pÄ verken
Det Àr givetvis ett plus, men framförallt lockas jag av spring drive i det nÀttare formatet. Hoppas pÄ fler slÀpp frÄn GS i denna storlek.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
Har inte, men hade gÀrna haft nÄgon av de tvÄ.
Grym precision pÄ verken
Jag med.Det Àr givetvis ett plus, men framförallt lockas jag av spring drive i det nÀttare formatet. Hoppas pÄ fler slÀpp frÄn GS i denna storlek.
Jag med.
Och de fÄr gÀrna vara liiiiiiite billigare Àn UFA-varianterna.
Jag tÀnker att UVA Àr "nödvÀndigt" för Grand Seiko ur ett par synvinklar:Helt enig. Hade mycket hellre sett att de kastat i ett vanligt SD-verk och att klockan kostade 70k.
För mig kĂ€nns UFA-aspekten vĂ€ldigt mycket som âover engineeringâ Ă la SAAB â svĂ„rt att se hur det tillför nĂ„got vĂ€rde för majoriteten av kunderna, sĂ€rskilt satt i relation till prispĂ„slaget som medföljer. Jag hade iaf köpt en kvartsare om jag var ute efter dylik precision.
HÄller med! Precisionen Àr ju ÀndÄ i "normalquartz" nivÄ o det rÀcker vÀl gott jÀmfört med i princip alla mekaniska verk. Vill man ha HAQ nivÄ köper man ju lÀmpligen 9f verket som dessutom Àr vÀldigt mycket billigare. (Och bÀttre...)Helt enig. Hade mycket hellre sett att de kastat i ett vanligt SD-verk och att klockan kostade 70k.
För mig kĂ€nns UFA-aspekten vĂ€ldigt mycket som âover engineeringâ Ă la SAAB â svĂ„rt att se hur det tillför nĂ„got vĂ€rde för majoriteten av kunderna, sĂ€rskilt satt i relation till prispĂ„slaget som medföljer. Jag hade iaf köpt en kvartsare om jag var ute efter dylik precision.
sÄ klart rimligt, och bara hoppas pÄ att det Àr en produkt i vettigt skick som dyker uppLÀgg pÄ 27% sÄ Àr du vÀldigt nÀra
Större Àn du tror⊠33mm Àr 97% av 34mm. Det Àr ungefÀr som skillnaden mellan 38mm(+) och 40mm. Den har sÀkert 16mm eller 17mm mellan luggarna ocksÄ, sÄ helheten gör den nÀtt.SÄg nyss nya SBGX359 i mitt instagram-flöde: 33 mm snowflake 9F, time-only. Ser fin ut men kunde dom inte lagt den i 34 mm sÄ den hade varit mer unisex, 33 eller 34 för damer kan ju inte spela nÄgon roll...
man fÄr vÀl prova den, och Àven om jag Àr ett stort fan av mindre klockor (och endast tid pÄ urtavlan) sÄ lÄter 33 lite lite, tycker mig uppleva markant skillnad mellan 36,5 och 37,3....Större Àn du tror⊠33mm Àr 97% av 34mm. Det Àr ungefÀr som skillnaden mellan 38mm(+) och 40mm. Den har sÀkert 16mm eller 17mm mellan luggarna ocksÄ, sÄ helheten gör den nÀtt.
Jag tÀnker att UVA Àr "nödvÀndigt" för Grand Seiko ur ett par synvinklar:
- Vad ska de hitta pÄ för att vidareutveckla sina urverk? Tunnare kanske Àr svÄrt, medan högre noggrannhet fanns inom rÀckhÄll?
- EfterfrÄgan ökar och de ser en möjlighet att höja priset men vill helst erbjuda mer, och inte bara "göra en Omega" och höja priset utan att höja specen.
RÀtt stor skillnad i jÀmförelse. Grand Seiko, Omega och Rolex har helt olika produktionsmodeller. De tvÄ senare kan Àven ta hem det pÄ volym istÀllet. Sedan har inte GS samma typ av prisökningar som mÄnga andra mÀrken.Inte alls omöjligt att UFA Àr en del i varumÀrkesstrategin.
Men vill man gĂ„ Rolex/Omega-vĂ€gen och bli mer premium borde man anstrĂ€nga sig och erbjuda saker som stĂ„r högre upp pĂ„ ânice to haveâ-listan â inte genom att lĂ„ta kunden betala 40k mer för en klocka som Ă€r nĂ„got mer exakt. Mig veterligen handlade det inte om femtioprocentiga prisökningar nĂ€r Rolex ersatte 3130-verket med 3230, för att ta ett exempel.
Jag hade t.ex. tipsat varumÀrkesgubbarna pÄ GS om att erbjuda mikrojustering pÄ alla lÀnkar.
PoÀngen med UFA Àr ju endast riktad mot folk utanför KS. En HAG Quartz Àr ju meningsfull sÄ tillvida att den kan ligga tre veckor och tas upp ur lÄdan o sÀttas pÄ armen med fortsatt perfekt tidshÄllning. UFA kommer ju att ha stannat och mÄste stÀllas igen. PÄ den maximala tid klockan sitter pÄ armen innan nÀsta skall pÄ kommer ju ingen att mÀrka nÄgon skillnad. Ergo.... UFA Àr endast av nytta för den som Àr för OWG...
Eller sÄ har man klockan i en winder. Jag har tre spring drive och tvÄ (ibland tre) Omega master chronometer i winders. Personligen sÄ tycker jag att det Àr tack vare winder som den höga noggrannheten hos dessa mekaniska klockor blir meningsfull. Om man lÀgger klockan i en lÄda och lÄter den stanna sÄ försvinner ju hela den praktiska nyttan med de fina urverken, precis som du sÀger. Visserligen ÄterstÄr en kÀnslomÀssig nytta med att veta att man har ett hÀftigt urverk. Men vanlig spring drive rÀcker vÀldigt lÄngt i det avseendet.PoÀngen med UFA Àr ju endast riktad mot folk utanför KS. En HAG Quartz Àr ju meningsfull sÄ tillvida att den kan ligga tre veckor och tas upp ur lÄdan o sÀttas pÄ armen med fortsatt perfekt tidshÄllning. UFA kommer ju att ha stannat och mÄste stÀllas igen. PÄ den maximala tid klockan sitter pÄ armen innan nÀsta skall pÄ kommer ju ingen att mÀrka nÄgon skillnad. Ergo.... UFA Àr endast av nytta för den som Àr för OWG...
Jo det Àr ju sant. à andra sidan Àr det vÀl ett högt pris att windern förkortar serviceintervallerna i stort sett med samma tid som klockan sitter i den. SÄ det blir ju dubbeldyrt att först lÀgga stÄlarna pÄ UVA o sedan pÄ förtÀtad service. Men jag Àr kanske bara snÄlEller sÄ har man klockan i en winder. Jag har tre spring drive och tvÄ (ibland tre) Omega master chronometer i winders. Personligen sÄ tycker jag att det Àr tack vare winder som den höga noggrannheten hos dessa mekaniska klockor blir meningsfull. Om man lÀgger klockan i en lÄda och lÄter den stanna sÄ försvinner ju hela den praktiska nyttan med de fina urverken, precis som du sÀger. Visserligen ÄterstÄr en kÀnslomÀssig nytta med att veta att man har ett hÀftigt urverk. Men vanlig spring drive rÀcker vÀldigt lÄngt i det avseendet.
Jo allt annat lika Àr det ju sÄklart coolt men jag tÀnker pÄ nuvarande prisskillnad mot "standard SD". Den kommer sÀkert att minska med tiden o dÄ blir det ju mer befogat.à tminstone 5 dagars gÄngreserv.
Jag hade gÀrna kört med en UFA bara för att
Förnuftigt som gammal svensk konsumentupplysning a la RÄd & Rön.Jo det Àr ju sant. à andra sidan Àr det vÀl ett högt pris att windern förkortar serviceintervallerna i stort sett med samma tid som klockan sitter i den. SÄ det blir ju dubbeldyrt att först lÀgga stÄlarna pÄ UVA o sedan pÄ förtÀtad service. Men jag Àr kanske bara snÄl![]()
Jag köper argumentet att Ätminstone teoretiskt sÄ krÀvs service oftare om klockan alltid hÄlls i gÄng med hjÀlp av en winder.Jo det Àr ju sant. à andra sidan Àr det vÀl ett högt pris att windern förkortar serviceintervallerna i stort sett med samma tid som klockan sitter i den. SÄ det blir ju dubbeldyrt att först lÀgga stÄlarna pÄ UVA o sedan pÄ förtÀtad service. Men jag Àr kanske bara snÄl![]()
JÀvlar!En av mina bÀsta tavlor:
![]()
Fast all service görs vÀl pÄ grund av slitage rent principiellt? Antingen slitage som uppstÄtt eller förebyggande. Jag menar att du ganska rakt av kan rÀkna tiden som klockan sitter i Windern som linjÀrt förkortande av tid till service. Sedan om man tror att man mÄste följa servicerekommendationerna Àr vÀl en annan frÄga.Jag köper argumentet att Ätminstone teoretiskt sÄ krÀvs service oftare om klockan alltid hÄlls i gÄng med hjÀlp av en winder.
Men hur stor Ă€r denna effekt i praktiken? Det verkar inte vara sĂ„ mĂ„nga som behövt skicka in sin spring drive-klocka pĂ„ service pĂ„ grund av slitage. Ăr det nĂ„gon hĂ€r som kan presentera exempel pĂ„ detta?
Och det Àr ju naturligtvis subjektivt hur man ser pÄ servicekostnaden. För egen del resonerar jag att jag fÄr ut maximalt av de pengar som jag spenderar pÄ klockor om jag faktiskt anvÀnder dem. Och att alltid ha dessa klockor igÄng med rÀtt tidhÄllning med hjÀlp av winder underlÀttar anvÀndningen. Eventuell förhöjd servicekostnad som orsakas av detta sÀtt att anvÀnda klockor Àr vÀl spenderade pengar.
Men alla Àr ju fria att resonera som de vill. Det kan ju ocksÄ vara trivsamt att starta upp sin stillastÄende spring drive, och ibland fÄ se urverket först rusa igÄng och sedan bromsa in nÀr elektroniken vaknat.
Blir en catch & release pÄ den hÀr.
![]()
HÄller helt med, grym daily. Det dök upp en annan klocka till försÀljning som jag vill prova sÄ blir sist in först utFÄr man frÄga varför? Den Àr ju grymt fin.
HÄller helt med, grym daily. Det dök upp en annan klocka till försÀljning som jag vill prova sÄ blir sist in först ut![]()
Provar en ny lÀnk pÄ GS:en. Tycker att originallÀnken gÀrna hade fÄtt vara kantigare för att matcha boettformen.
Hittade den hÀr lÀnken frÄn Pitzmann. Mer i matchande stil med boetten. Passar riktigt bra. Fick sÀtta en silikonplupp lÀngs nere pÄ ÀndlÀnkens insida för att trycka ovandelen mot boetten ordentligt. Fortfarande en liten, liten glipa, men inget som man tÀnker pÄ nÀr man har klockan pÄ sig. LÀnken hamnar lÀngre ner Àn originalet, inte helt sÀker pÄ vad jag tycker om det Àn. Plus för att lÀnken har snabbjustering. Minus för att den upplevs lite rassligare Àn originallÀnken.
![]()
![]()