• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Dagens lilla frÄgesport.
Den hÀr lÄg i en affÀr för begagnade saker och varför tror ni att den Àr sÄ rejÀlt nersatt i pris?

IMG_3696.jpeg

Dagens lilla frÄgesport.
Den hÀr lÄg i en affÀr för begagnade saker och varför tror ni att den Àr sÄ rejÀlt nersatt i pris?

IMG_3696.jpeg
Jag svarar med tvÄ alternativ pÄ en gÄng:

- Butiken har haft den till försÀljning ett tag utan att den sÀljs, kanske för att butiken vÀnder sig till kunder som inte Àr intresserade av gamla klockor.

Eller:

- Butiken har noterat nÄgot fel hos klockan, som att den inte hÄller tiden.

Dagens lilla frÄgesport.

IMG_3696.jpeg
Tavlan Àr fel för modellen, Suwa symbol, 4522 tillverkades i Daini. Ser ut som 5645-tavla men saknar automatic, ommÄlad? Lite förvirrad mÄste jag erkÀnna. De har vÀl samma diameter pÄ tavlan, 27mm, eftersom case code startar med 7 sÄ i teorin kanske de passar om fötterna har samma placering i verk. Det i sig Àr intressant om de hade en slags standard pÄ bÄda fabrikerna som följdes och öppnar för modding till viss grad om man Àr lagd Ät det hÄllet.

Det finns vÀl dokumterat exemplar av bÄde Seiko och GS dÀr verk/delar Àr stÀmplade med Daini dÀr man skulle anta att det ska bör vara Suwa, GS kaliber 61XX tror jag? Seiko dykare, 6105?

Senast Àndrad:
Tavlan Àr fel för modellen, Suwa symbol, 4522 tillverkades i Daini. Ser ut som 5645-tavla men saknar automatic, ommÄlad? Lite förvirrad mÄste jag erkÀnna. De har vÀl samma diameter pÄ tavlan, 27mm, eftersom case code startar med 7 sÄ i teorin kanske de passar om fötterna har samma placering i verk. Det i sig Àr intressant om de hade en slags standard pÄ bÄda fabrikerna som följdes och öppnar för modding till viss grad om man Àr lagd Ät det hÄllet.

Det finns vÀl dokumterat exemplar av bÄde Seiko och GS dÀr verk/delar Àr stÀmplade med Daini dÀr man skulle anta att det ska bör vara Suwa, GS kaliber 61XX tror jag? Seiko dykare, 6105?

Japp, det Àr symbolen pÄ tavlan som Àr Suwa som Àr konstig.
Med största sannolikhet en omtryckt tavla, ibland Àr dom inte riktigt med i matchen hur det ska se ut och det blir sÄna hÀr fel som jag tycker Àr lustiga.
Har sett liknande tavlor dÀr kvaliten pÄ tavlan Àr bra men det smygits sig in lite fel.

Jag har aldrig sett GS som delat delar mellan divisionerna, skulle kul att veta mer.
DÀremot finns det ju till exempel 62MAS som Àr en Suwa kaliber/klocka men Àven gjorts av Daini.
Jag hade en 6220-8990 som hade Suwa symbol pÄ tavlan och pÄ utsidan av boettocket men pÄ insidan stod det Daini och Àven pÄ verket.
Tyckte speciellt att det var skoj med locket som hade Daini pÄ ena sidan och Suwa pÄ andra.
Inga bilder kvar pÄ det men postade i Vintage Seiko samlingstrÄd för nÄgra mÄnader sen.

Inte för att jinxa din förhoppning, men kvarts GMTÂŽn verkar sĂ€llan stanna lĂ€nge hos de som kliver pĂ„ beg 😬 Det vore kul att se statistik över mest flippade GSmodell pĂ„ forumet
Jag hÄller med angÄende flippningen. Lite oklart varför men jag gissar pÄ att den största anledningen Àr antalet i omlopp. Var det inte ett gruppköp ocksÄ?

Jag menar att det sÀljs ju betydligt fler Rolex Submariner Àn Alpina Seastrong hÀr pÄ forumet. Alpinan Àr inte bÀttre för det men det Àr ju minimalt i omlopp jfr subben. Eller Volvo v70 mot c70.

Jag har Ă€gt en sbgn001, sen en sbgn003. BĂ„da flippades men med en hyggligt nyligen köpt sbgn001 i bra skick sĂ„ Ă€r det obegripligt varför de flippades av mig tidigare. Grymt bra klocka pĂ„ alla sĂ€tt. HĂ„ll dom hĂ„rt. (SĂ€ger jag nu😇)

Inte för att jinxa din förhoppning, men kvarts GMTÂŽn verkar sĂ€llan stanna lĂ€nge hos de som kliver pĂ„ beg 😬 Det vore kul att se statistik över mest flippade GSmodell pĂ„ forumet
Hehe aa men det kan jag tÀnka mig. Haft en annan kvarts innan sÄ vet lite vad jag gav mig in pÄ. Sen tycker ja just kvarts passar bra till GMT (och travellers sÄdan), i teorin sÄklart dÀr man behöver en referensklocka pÄ söderhavsön utan tÀckning.

Men ska inte va för kaxig, fÄr se om nÄgra mÄnader :)

IMG_2687.jpeg

MĂ„ste sĂ€ga impad av tavlan. Trodde den skulle va lite ”trĂ„kig” jmf med GS med textur. Men sjukt djup - som spegelblankt vatten om man ska vara litterĂ€r.

Tycker det blev bra med sailcloth ocksÄ. Lyckades inte justera bandet med mina 15 Är gamla Alix mejslar. SÄ lÀmnar till proffs. Funderar pÄ att köpa on the fly frÄn steel reef, nÄn som testat?

Tror inte den var sÄ förfÀrlig utan mer att ljuset i montern gör sitt till.

Till dagens kvartsare, haft den i 10 Är och kÀnns som den blir kvar nÄgra Är till trots att jag försöker dra ner pÄ batteriare.

IMG_2005.jpeg
Om jag inte minns fel har du Ă€ven syskonet i 2-t? Vill du ha hjĂ€lp att skala ner kan jag ta hand om den 👍

IMG_2687.jpeg

MĂ„ste sĂ€ga impad av tavlan. Trodde den skulle va lite ”trĂ„kig” jmf med GS med textur. Men sjukt djup - som spegelblankt vatten om man ska vara litterĂ€r.

Tycker det blev bra med sailcloth ocksÄ. Lyckades inte justera bandet med mina 15 Är gamla Alix mejslar. SÄ lÀmnar till proffs. Funderar pÄ att köpa on the fly frÄn steel reef, nÄn som testat?
Sist jag kollade hade Steel reef Ànnu inte klÀmt ur sig nÄgot sÀljbart till GS. Dom har vÀl tom tagit in ordrar men hade iaf nyligen inte levererat nÄgot Ànnu. En mÀngd irriterade kunder fick man pÄ köpet

Tillbaka
Topp