• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

NÄgon som Àr sugen pÄ denna? Kan slÀppa den billigare Àn priset i annonsen:)
EE8090E2-0D58-442F-83AE-619FB129DE0C.jpeg
 

Bilagor

  • ABFA3CCD-7480-4E36-BAB0-12C96985B8EE.jpeg
    ABFA3CCD-7480-4E36-BAB0-12C96985B8EE.jpeg
    578 KB · Visningar: 1
Vilken Àr deras mÄlgrupp menar du? Ska det vara en exkluderande mÄlgrupp, som exkluderar de som mig som gillar de stilrena delarna i Breitlings kollektion? Det fina Àr ju att varken du eller jag mÄste gilla allt Breitling gör. Det rÀcker ju, och Àr Àr bra att det finns nÄgot vi bÄda gillar hos dem med sÄ olika smak vi har.

Det ska givetvis inte vara en exkluderande mÄlgrupp. Och du har för övrigt rÀtt i det du skriver om att det fina Àr att det finns nÄgot för alla.

Vad jag menar Àr att Breitling mer och mer sviker den mÄlgruppen som gjorde mÀrket stort precis i början av 90-talet. NÀr TimePromotion sÄlde in Breitling i början var det för smÄpengar, min urmakare KG blev erbjuden att köpa in hela kollektionen för att sÀlja dem vidare för extremt smÄ pengar.

Sedan blev mÀrket snabbt stort och priserna steg vÀldigt snabbt och vÀldigt mycket, det var mycket detaljer och det hÀnde saker pÄ urtavlan, vÀldigt arbetade boetter med mÀngder av finesser och handarbete, urtavlan med olika lager, applicerade index, utc, pilotlÀnken m,m. Om du hÄller i en chronomat crosswind frÄn den tiden sÄ ser du att det Àr mycket jobb och tid som lagts ner pÄ klockan. Titta bara pÄ alla skruvarna i bezelen, raiders m,m

MÄnga Àlskade detta och köpte klockorna och gjorde mÀrket till vad det Àr idag, och nu vill man gÄ ifrÄn den stilen för att bli mer stilrena och tidslösa. Jag tror Breitling kommer förlora pÄ detta i lÀngden, det finns tillrÀckligt mÄnga mÀrken som Àr "less is more" pÄ marknaden.

SÄ jag som kund kÀnner mig lite blÄst helt enkelt, eller inte vÀrdesatt. Som att allt det jag gillade hos Breitling idag inte spelar nÄgon roll. Och jag vet att det Àr mÄnga som kÀnner likadant..

13119601e_zoom_v1575464204474.jpg
8275049_xxl.jpg
201005_ac90ffcac8945e44efbb27b69___superocean_inside_tent.jpg


IMG_3294.jpg
 
Senast Àndrad:
MÄnga Àlskade detta och köpte klockorna och gjorde mÀrket till vad det Àr idag, och nu vill man gÄ ifrÄn den stilen för att bli mer stilrena och tidslösa. Jag tror Breitling kommer förlora pÄ detta i lÀngden, det finns tillrÀckligt mÄnga mÀrken som Àr "less is more" pÄ marknaden.

SÄ jag som kund kÀnner mig lite blÄst helt enkelt, eller inte vÀrdesatt. Som att allt det jag gillade hos Breitling idag inte spelar nÄgon roll. Och jag vet att det Àr mÄnga som kÀnner likadant ]

Att Breitling gör "stilrena" eller klockor utan "Breitling DNA" Àr iofs inget nytt. Man har haft sina tre klassiker (Chronomat, Navitimer och Aerospace) och bredvid det har det ju kommit och gÄtt en sjuhelsikes massa modeller. Stilrena klockor (om vi menar en traditionell boett och slÀt glasring) har ju, med lite olika namn, funnits sedan 90-talet. Navitimer Premier, Transocean och nu senast Premier bygger alla pÄ samma ursprungliga design frÄn 40-talet.

7C092536-C92B-42A7-BE18-D4B79C832673.jpeg
A6E4A264-E4C2-4174-B3B6-DF487D6D0428.jpeg
1874E0E7-EBCA-43BD-B1D7-CDCB4BF1FD44.jpeg
 
Att Breitling gör "stilrena" eller klockor utan "Breitling DNA" Àr iofs inget nytt. Man har haft sina tre klassiker (Chronomat, Navitimer och Aerospace) och bredvid det har det ju kommit och gÄtt en sjuhelsikes massa modeller. Stilrena klockor (om vi menar en traditionell boett och slÀt glasring) har ju, med lite olika namn, funnits sedan 90-talet. Navitimer Premier, Transocean och nu senast Premier bygger alla pÄ samma ursprungliga design frÄn 40-talet.

7C092536-C92B-42A7-BE18-D4B79C832673.jpeg
A6E4A264-E4C2-4174-B3B6-DF487D6D0428.jpeg
1874E0E7-EBCA-43BD-B1D7-CDCB4BF1FD44.jpeg

Tycker i alla fall 2 av dem dÀr har tydligt Breitling DNA.
 
Jag ser faktiskt ingen Breitling-dna i dessa. Inte ens fjÀderfÀt finns pÄ tavlan.

Jag gillar stilen och designen, bÄde pÄ de Àldre (pÄ bilderna ovan) och de nyare Premier (och Transocean), och jag skulle gÀrna ha en, men tog man bort namnet sÄ finns det i mina ögon nÄgot alls som sÀger Breitling.

Men som sagt, det Ă€r vĂ€ldigt fĂ„ klockor som har ett sĂ„ etablerat och sĂ€reget formsprĂ„k att de skulle kunna klara det ”testet”. Breitling har tre sĂ„dana (Navitimer, Aerospace och Chronomat/Avenger) och det Ă€r fler Ă€n de flesta tillverkare.
 
  • Like
Reactions: bvb
Riktigt trevlig den dÀr! F-n va mÄnga klockor man skulle vilja Àga/testa. Och hÀlften av dem Àr Breitling...
Tack, den var över förvÀntan. Visst Àr det sÄ, det Àr mycket man vill testa.

Ska jag gnÀlla pÄ nÄgot med denna klocka Àr det att den endast har 30m vattenresistens, den klarar vardagliga saker som vattenstÀnk/regn men inget jag skulle bada med under nÄgra omstÀndigheter. Vilket Àr ett minus sÄklart. Men det har jag andra klockor till. Spammar pÄ med en till bild, blir roligare sÄ :)
IMG_20200125_223428_711.jpg
 
Tack, den var över förvÀntan. Visst Àr det sÄ, det Àr mycket man vill testa.

Ska jag gnÀlla pÄ nÄgot med denna klocka Àr det att den endast har 30m vattenresistens, den klarar vardagliga saker som vattenstÀnk/regn men inget jag skulle bada med under nÄgra omstÀndigheter. Vilket Àr ett minus sÄklart. Men det har jag andra klockor till. Spammar pÄ med en till bild, blir roligare sÄ :)
IMG_20200125_223428_711.jpg
Jo, 30m Ă€r ju vad det Ă€r. Det Ă€r vĂ€l mest det som hĂ„ller mig tillbaka lite gĂ€llande den hĂ€r modellen. Samtidigt Ă€r det en av de snyggaste och mest ikoniska allroundarna som stĂ„r att finna. Oavsett, jĂ€kligt kul att se annat Ă€n ”sportstĂ„lisar” pĂ„ KS. Slit den med hĂ€lsan! Skulle den (mot förmodan) hamna pĂ„ köp&sĂ€lj kommer jag kĂ€nna mig mer Ă€n lockad... ;)
 
Jo, 30m Ă€r ju vad det Ă€r. Det Ă€r vĂ€l mest det som hĂ„ller mig tillbaka lite gĂ€llande den hĂ€r modellen. Samtidigt Ă€r det en av de snyggaste och mest ikoniska allroundarna som stĂ„r att finna. Oavsett, jĂ€kligt kul att se annat Ă€n ”sportstĂ„lisar” pĂ„ KS. Slit den med hĂ€lsan! Skulle den (mot förmodan) hamna pĂ„ köp&sĂ€lj kommer jag kĂ€nna mig mer Ă€n lockad... ;)
HÄller med dig, en frisk flÀkt bland allt sportstÄl idag :p DÀr hamnar allt förr eller senare, enligt min erfarenhet... tills dess ska jag slita den med hÀlsan!
 
Bratteexperter! Är det en dum idĂ©e att ha ett professional 2/3 armband pĂ„ en titanklocka (E79362)? Eller mĂ„ste det vara ett titanarmband? Har lĂ€der x2 + nato just nu som jag roterar med, men skulle ev vilja ha nĂ„got tyngre. Dock inte supersugen att lĂ€gga 11k pĂ„ ett nytt titanarmband.
 
Bratteexperter! Är det en dum idĂ©e att ha ett professional 2/3 armband pĂ„ en titanklocka (E79362)? Eller mĂ„ste det vara ett titanarmband? Har lĂ€der x2 + nato just nu som jag roterar med, men skulle ev vilja ha nĂ„got tyngre. Dock inte supersugen att lĂ€gga 11k pĂ„ ett nytt titanarmband.

Den visuella skillnaden Àr ett problem, dvs att lÀnken kommer att vara ljusare Àn klockan. Problem nr 2 Àr eftersom Aerospace bara finns i titan sÄ kommer det nog vara svÄrt att hitta ÀndlÀnkar som passar. Alternativet Àr att köpa titan ÀndlÀnkar och stÄllÀnk. Det kommer nog bÄde se skumt ut och bli kostsamt.
 
Den visuella skillnaden Àr ett problem, dvs att lÀnken kommer att vara ljusare Àn klockan. Problem nr 2 Àr eftersom Aerospace bara finns i titan sÄ kommer det nog vara svÄrt att hitta ÀndlÀnkar som passar. Alternativet Àr att köpa titan ÀndlÀnkar och stÄllÀnk. Det kommer nog bÄde se skumt ut och bli kostsamt.
Tack! DÄ Àr jag med pÄ noterna!
 
Bratteexperter! Är det en dum idĂ©e att ha ett professional 2/3 armband pĂ„ en titanklocka (E79362)? Eller mĂ„ste det vara ett titanarmband? Har lĂ€der x2 + nato just nu som jag roterar med, men skulle ev vilja ha nĂ„got tyngre. Dock inte supersugen att lĂ€gga 11k pĂ„ ett nytt titanarmband.
Jag hade pro diver pĂ„ en Avantage för nĂ„got Ă„r sedan. Det gav liite mer tyngd, och jag gillade det. Blev dock lite gnĂ€ll frĂ„n ”folk” med dykgummi pĂ„ en flygarklocka...
 
sikken fin klassiker!!
navi med 7750 Àr underskattat!

Jo, den Àr charmig. Det finns dock en liknande variant som kom nÄgra Är tidigare som jag Ànnu hellre sjÄkulle vilja ha. Bland de första modellerna efter krisen/nystarten. Ref 81600 med ett Lemania 1873 (samma som Speedmaster). Manuell och snygg placering av visarna. Stulen bild (tyvÀrr). Fanns Àven med en oysterlÀnk.

BA90A498-4C9A-4700-B87E-BA59C4CE35C6.jpeg
 
Tillbaka
Topp