• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Hej!
Jag har ju egentligen aldrig varit sĂ€rskilt intresserad av Breitling, alltid tyckt dom Ă€r ’over the top’. För mycket ungefĂ€r. Men ju mer man tittar sĂ„ mer tilltalande blir det. Har fastnat lite för en vintage. Iofs en Breitling med lugnare framtoning Ă€n dom flesta. NĂ„gon som haft/har denna och kan dela med sig av synpunkter, Ă€r 10k ett hyfsat pris? Vad skulle vara en lĂ€mplig lĂ€nk? Antar att det inte gĂ„r att hitta en bullit-lĂ€nk. Är en senare version av denna bĂ€ttre, mer prisvĂ€rd? Tacksam för synpunkter.

VĂ€nligen,sjodan.

1C0BC8C4-7100-4727-A58D-3034A3219BE8.jpeg
 
Hej!
Jag har ju egentligen aldrig varit sĂ€rskilt intresserad av Breitling, alltid tyckt dom Ă€r ’over the top’. För mycket ungefĂ€r. Men ju mer man tittar sĂ„ mer tilltalande blir det. Har fastnat lite för en vintage. Iofs en Breitling med lugnare framtoning Ă€n dom flesta. NĂ„gon som haft/har denna och kan dela med sig av synpunkter, Ă€r 10k ett hyfsat pris? Vad skulle vara en lĂ€mplig lĂ€nk? Antar att det inte gĂ„r att hitta en bullit-lĂ€nk. Är en senare version av denna bĂ€ttre, mer prisvĂ€rd? Tacksam för synpunkter.

VĂ€nligen,sjodan.

1C0BC8C4-7100-4727-A58D-3034A3219BE8.jpeg

Jag Àr inte expert pÄ Àmnet, men ett rÄd Àr att titta lite extra pÄ klackarna (raiders), dÄ de ofta Àr slitna (de Àr bara tÀckta med guld och det slits ibland). Personligen tycker jag att varianten utan gulddetaljer Àr snyggare, men det Àr ju en smaksak. (Min svÄger fick en sÄdan, pÄ lÀnk, av min hustru i present och han Àr vÀldigt nöjd med den).

Gör Àven lite efterforskningar runt urverket och om det fortfarande gÄr att serva, reparera eller byta ut. Jag lÀste nÄgon gÄng för lÀnge sedan att det kan vara lite kinkigt pÄ de allra tidigaste varianterna. Det var nÄgot om att det urverket utgÄtt men att det ev kunde gÄ att ta delar/moduler frÄn nÄgot annat, men jag Àr inte sÀker sÄ googla och kolla upp det. Eller vÀnta pÄ bÀttre svar hÀrifrÄn sidan frÄn nÄgon som har bÀttre koll.

HĂ€r finns mer info om klockan:

https://www.breitlingsource.com/watch_details/Professional_23.html
 
Hej!
Jag har ju egentligen aldrig varit sĂ€rskilt intresserad av Breitling, alltid tyckt dom Ă€r ’over the top’. För mycket ungefĂ€r. Men ju mer man tittar sĂ„ mer tilltalande blir det. Har fastnat lite för en vintage. Iofs en Breitling med lugnare framtoning Ă€n dom flesta. NĂ„gon som haft/har denna och kan dela med sig av synpunkter, Ă€r 10k ett hyfsat pris? Vad skulle vara en lĂ€mplig lĂ€nk? Antar att det inte gĂ„r att hitta en bullit-lĂ€nk. Är en senare version av denna bĂ€ttre, mer prisvĂ€rd? Tacksam för synpunkter.

VĂ€nligen,sjodan.

1C0BC8C4-7100-4727-A58D-3034A3219BE8.jpeg
Det dÀr Àr en titanklocka, men det kanske du visste. Du kommer att behöva en titanlÀnk om det inte skall se knasigt ut.
Jag Àr nog mer förtjust i lite senare generationer, och som @DrDre sÄ Àr Àven jag mer förtjust i riders i samma fÀrg.
Kan nog tycka att 10.000:- för klocka utan lÀnk Àr för mycket. Undrar om inte det dÀr Àr den Àldsta modellen av Aerospace?
Jag skulle nog inte betala mer Àr 5-7000:-
Det hÀr Àr lite som jag kom pÄ spontant, men Àr inte heller nÄgon expert.
Aerospacen Àr annars en riktigt cool skapelse, och jag gillar dom Àldre bÀttre Àn dom nyare, dock inte riktigt sÄ gamla som den pÄ bilden.
 
Det dÀr Àr en titanklocka, men det kanske du visste. Du kommer att behöva en titanlÀnk om det inte skall se knasigt ut.
Jag Àr nog mer förtjust i lite senare generationer, och som @DrDre sÄ Àr Àven jag mer förtjust i riders i samma fÀrg.
Kan nog tycka att 10.000:- för klocka utan lÀnk Àr för mycket. Undrar om inte det dÀr Àr den Àldsta modellen av Aerospace?
Jag skulle nog inte betala mer Àr 5-7000:-
Det hÀr Àr lite som jag kom pÄ spontant, men Àr inte heller nÄgon expert.
Aerospacen Àr annars en riktigt cool skapelse, och jag gillar dom Àldre bÀttre Àn dom nyare, dock inte riktigt sÄ gamla som den pÄ bilden.

Jag tror ocksÄ att den Àr bland de allra tidigaste. Om jag förstÄtt det rÀtt sÄ hette de Navitimer vilket det stÄr pÄ tavlan pÄ detta exet.
 
Senast Àndrad:
Hej tÀnkte köpa en Breitling crosswind special A44355
StÄl med svart urtavla, nÄgon som vet nypris pÄ en sÄdan och nÀr dom tillverkades? Hittar inte den varianten pÄ breitlings hemsida?
 
Tidigare anvĂ€nde Breitling alltid guld pĂ„ stĂ„l (lĂ€nkar, raiders, bezel?). Är det guld rakt igenom idag i lĂ€nkar osv pĂ„ deras inhouse modeller?
 
Hej!
Jag har ju egentligen aldrig varit sĂ€rskilt intresserad av Breitling, alltid tyckt dom Ă€r ’over the top’. För mycket ungefĂ€r. Men ju mer man tittar sĂ„ mer tilltalande blir det. Har fastnat lite för en vintage. Iofs en Breitling med lugnare framtoning Ă€n dom flesta. NĂ„gon som haft/har denna och kan dela med sig av synpunkter, Ă€r 10k ett hyfsat pris? Vad skulle vara en lĂ€mplig lĂ€nk? Antar att det inte gĂ„r att hitta en bullit-lĂ€nk. Är en senare version av denna bĂ€ttre, mer prisvĂ€rd? Tacksam för synpunkter.

VĂ€nligen,sjodan.

1C0BC8C4-7100-4727-A58D-3034A3219BE8.jpeg


Jag Àr inte expert pÄ Àmnet, men ett rÄd Àr att titta lite extra pÄ klackarna (raiders), dÄ de ofta Àr slitna (de Àr bara tÀckta med guld och det slits ibland). Personligen tycker jag att varianten utan gulddetaljer Àr snyggare, men det Àr ju en smaksak. (Min svÄger fick en sÄdan, pÄ lÀnk, av min hustru i present och han Àr vÀldigt nöjd med den).

Gör Àven lite efterforskningar runt urverket och om det fortfarande gÄr att serva, reparera eller byta ut. Jag lÀste nÄgon gÄng för lÀnge sedan att det kan vara lite kinkigt pÄ de allra tidigaste varianterna. Det var nÄgot om att det urverket utgÄtt men att det ev kunde gÄ att ta delar/moduler frÄn nÄgot annat, men jag Àr inte sÀker sÄ googla och kolla upp det. Eller vÀnta pÄ bÀttre svar hÀrifrÄn sidan frÄn nÄgon som har bÀttre koll.

HĂ€r finns mer info om klockan:
https://www.breitlingsource.com/watch_details/Professional_23.html


Vad gÀller urverket lÀr det bli kinkigt, sÀrskilt om displayen ger upp. Gör den det sÄ Àr det i nulÀget kanske möjligt att Breitling fortfarande byter hela urverket frÄn ETA 988.332 till ETA 988.333.1 som inte Àr superquartz. PÄ de senare modellerna med texten "Repetition Minutes" pÄ urtavlan byter man till SQ om t.ex. displayen Àr kass.
Tror inte vanlig service Àr ngt problem som rengöring och oljning samt byte av axel+krona, packningar etc. @sjodan Klockan du tittar pÄ Àr en den tidigaste Breitling Aerospace med Navitimer pÄ urtavlan. Ref. Àr 80360 samt 30m WR. De senare frÄn E56060 fick 100m WR vilket kan vara vÀrt att titta pÄ om du vill ha en tÀtare klocka.
 
Senast Àndrad:
Nya superocean 42 listar 43k pÄ lÀnk men finns för runt 30k pÄ chrono24. Vad vore ett rimligt pris efter prut hos ad? Man vill ju stötta ad men samtidigt sÄ Àr det verkligen en markant prisskillnad...
 
Tillbaka
Topp