• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🧾 Officiella G-ShocktrĂ„den

Ute pÄ cykeltur med döttrarna. Blivit lite rutin innan lunch i dessa tider nÀr man ska hÄlla avstÄnd till medmÀnniskor :)

StÄlisarna blir verkligen 100% bÀttre med gummi imo!
IMG_20200417_113048.jpg
Full pott pÄ den, förutom datumet ;)
Bjuder pÄ en bild pÄ dagens klocka.
image.jpg

Dressigare alternativ till nya Frogman, antar att det Àr samma modul.
D1FDB973-4803-4DC9-94B1-DA33F312D037.jpeg

Bild hittad pÄ WUS.

RÀtt ball. Ser ut som att vridringen Àr tÀckt av glas? Gillar att den visar en annan tidszon.
Specen liknar den nya frogman med analoga visare - tidsmÀtning och loggning för dyk och Àven tid som förflutit mellan tvÄ dyk men ingen djupmÀtare. Ok jag kan köpa att Oceanus inte har en djupmÀtare, specen Àr ju ÀndÄ bÀttre Àn en vanlig mekanisk dykarklocka med vridring men den nya Frogman har alltsÄ sÄvitt jag vet ingen djupmÀtare. Vad Àr det för en crippled Frogman egentligen. Borde kallas för Snorkel-man.

Tack, en trevlig modd detta!

Har du testat med gummi pÄ din? Tycker lug to lug kÀnslan krymper med gummi. Nyfiken pÄ hur en titanare skulle kÀnnas med den lÀgre vikten
Har inte testat men man blir sugen efter alla positiva erfarenheter man gör hÀr. L2L lÀr garanterat bli bÀttre.
Var köper man adapter och gummi? (Har sÀkert redan besvarats i trÄden).

Har inte testat men man blir sugen efter alla positiva erfarenheter man gör hÀr. L2L lÀr garanterat bli bÀttre.
Var köper man adapter och gummi? (Har sÀkert redan besvarats i trÄden).
Ingen adapter behövs, bara gummi. Det Àr ett speciellt gummi. Finns pÄ tiktox. Jag kör gummi pÄ alla mina stÄlisar. Det Àr lika bra/bÀttre Àn gw-5000 gummit.

RÀtt ball. Ser ut som att vridringen Àr tÀckt av glas? Gillar att den visar en annan tidszon.
Specen liknar den nya frogman med analoga visare - tidsmÀtning och loggning för dyk och Àven tid som förflutit mellan tvÄ dyk men ingen djupmÀtare. Ok jag kan köpa att Oceanus inte har en djupmÀtare, specen Àr ju ÀndÄ bÀttre Àn en vanlig mekanisk dykarklocka med vridring men den nya Frogman har alltsÄ sÄvitt jag vet ingen djupmÀtare. Vad Àr det för en crippled Frogman egentligen. Borde kallas för Snorkel-man.
Ang nya Frogman sĂ„ mĂ„ste man dock till dess försvar tĂ€nka pĂ„ att det bara Ă€r den senaste D1000 modellen som haft en djupmĂ€tare. SĂ„ man skulle kunna argumentera, vilket jag egentligen inte gör, att den nya modellen Ă€r ”tillbaka till rötterna men med fler nya funktioner” (utom just djupmĂ€tare dĂ„). Trots att jag aldrig personligen har nĂ„gon anvĂ€ndning av djupmĂ€tare sĂ„ kĂ€nns det Ă€ndĂ„ lite konstigt att de tagit bort den komplikationen och jag kommer inte undan misstanken om att detta val styrts av bredare och mer kommersiella skĂ€l (tex samutnyttjande av verk/moduler i flera serier) Ă€n ett rent Frogman modell & evolutionsperspektiv. DĂ„ jag inte har praktisk anvĂ€ndning av funktionen sĂ„ Ă€r det hursomhelst iaf ingen deal breaker för mig (den har ju trots allt löjligt mycket mer dykrelaterad funktionalitet Ă€n praktiskt taget alla mekaniska dykar ur). Ser/kĂ€nns den bra pĂ„ handleden sĂ„ blir det sĂ€kert en eller flera framöver.

Ang nya Frogman sĂ„ mĂ„ste man dock till dess försvar tĂ€nka pĂ„ att det bara Ă€r den senaste D1000 modellen som haft en djupmĂ€tare. SĂ„ man skulle kunna argumentera, vilket jag egentligen inte gör, att den nya modellen Ă€r ”tillbaka till rötterna men med fler nya funktioner” (utom just djupmĂ€tare dĂ„). Trots att jag aldrig personligen har nĂ„gon anvĂ€ndning av djupmĂ€tare sĂ„ kĂ€nns det Ă€ndĂ„ lite konstigt att de tagit bort den komplikationen och jag kommer inte undan misstanken om att detta val styrts av bredare och mer kommersiella skĂ€l (tex samutnyttjande av verk/moduler i flera serier) Ă€n ett rent Frogman modell & evolutionsperspektiv. DĂ„ jag inte har praktisk anvĂ€ndning av funktionen sĂ„ Ă€r det hursomhelst iaf ingen deal breaker för mig (den har ju trots allt löjligt mycket mer dykrelaterad funktionalitet Ă€n praktiskt taget alla mekaniska dykar ur). Ser/kĂ€nns den bra pĂ„ handleden sĂ„ blir det sĂ€kert en eller flera framöver.

Det du skriver stÀmmer ju. Bara de senaste moderna frogs har djupmÀtare men om det Àr sÄ att de behÄller D froglinjen Àr det inte direkt ett bakÄtstrÀvande, snarare att de slÀpper en annan version av en Frogman. Hade de tagit bort D Frogman och ersatt den med en frog utan djupmÀtare blir fansen av D serien sura men den lilla skaran pÄverkar nog inte Casios beslut. De vill ju sÀlja fler klockor pÄ bÄde gott och ont.
Samma "problem" ser man ju pÄ gwg Mudmaster vars moderna smÄbröder har en nÄgot annorlunda uppsÀttning funktioner jÀmfört med förstnÀmnda.

Lite spretigt eller bra bredd pÄ portföljen beroende pÄ vem man frÄgar.

Det Àr nog orimligt att begÀra att casio ska slÀppa separata moduler för varje ny generation Frogman.
Avancerade dykdatorer kostar ju en brÄkdel av vad en Frogman kostar sÄ de Àr nog inte ute efter att addera nya funktioner dÄ det Àr rÀtt meningslöst att försöka ta marknadsandelar frÄn t ex suunto
Det blev lite spretiga tankar frÄn min sida.

Och jag Àlskar att ha en massa funktioner pÄ klockan jag absolut inte anvÀnder! :)

Tillbaka
Topp