• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

10års garanti på Fredmans Ur...

...jaa, vad säger ni? vad är det för några förskrifter som gäller för denna förlängda garanti? någon som vet?

http://www.fredmansur.se/sv/butik/garanti-forsakring/

GARANTI

På alla klockor vi säljer lämnas 24 månaders garanti från tillverkaren som gäller över hela världen. Oris och Raymond Weil erbjuder 36 månaders garanti om klockan registreras på respektive varumärkes hemsida.
Garantin innebär att Du tryggt kan lämna in Din klocka hos auktoriserad återförsäljare i Sverige eller utomlands. När det gäller en garantiåtgärd utförs reparationerna kostnadsfritt. Du kan förstås även lämna in Din klocka till Fredmans Ur.
Vänligen notera vilka föreskrifter som gäller för just Din klocka, genom att läsa igenom garantihäftet som medföljer Din klocka.

FÖRLÄNGD GARANTI

Fredmans Ur är den enda klockbutikbutik i Skandinavien som erbjuder en förlängd garanti upp till 8 år som träder i kraft efter det att tillverkarens garanti gått ut. Det innebär att Din klocka får en förlängd garanti som gäller upp till 10 år.
För att garantin ska vara giltig måste Du följa de föreskrifter som Fredmans Ur anger i service dokumentet som medföljer vid köpet av klockan.
För att få en förlängd garanti välj alternativet ”Förlängd garanti” i kassan när Du köper varan på www.fredmansur.se. Inhandlas klockan i vår butik i Stockholm, ska service formuläret fyllas i av personalen i butiken.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Det låter väl som en smart strategi. I Fredmans föreskrifter lär ju minst en service hos dem vara föreskriven samt med en massa undantag uppräknade (så som fuktskada, stötskada etc).
Då får de serviceåtagande, knyter an till kunden, kunden tvingas återkomma till butiken för service==>merförsäljning etc.
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Det låter väl som en smart strategi. I Fredmans föreskrifter lär ju minst en service hos dem vara föreskriven samt med en massa undantag uppräknade (så som fuktskada, stötskada etc).
Då får de serviceåtagande, knyter an till kunden, kunden tvingas återkomma till butiken för service==>merförsäljning etc.

+1
Går att relatera till bilindustrin som har lanserat begreppet "fri service" under ett antal begränsade år.
Fri service innefattar allt förutom slitage, vilket är en tolkning som kan diskuteras ibland och i vissa fall är solklart.
Fördelen är att den återförsäljaren i princip alltid har först tjing på "kunden", vilket är smart.
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Det står måste välja "förlängd garanti" i kassan samt URL:adressen nämner försäkring, dvs jag tror det kostar pengar och isf handlar det om en vanlig försäkring...?
 

Falcone

Cartier
2-Faktor
Det står måste välja "förlängd garanti" i kassan samt URL:adressen nämner försäkring, dvs jag tror det kostar pengar och isf handlar det om en vanlig försäkring...?

Länken går till sidan som summerar information om både tillverkarens garanti, butikens förlängda garantiåtagande och försäkring. Det är alltså tre olika saker.

Är det inte lämpligt att avvakta med spekulationerna om innebörden av den förlängda garantin tills Bingoraalf hör något i chatten eller till dess någon kan plocka fram det aktuella "servicedokumentet".
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Länken går till sidan som summerar information om både tillverkarens garanti, butikens förlängda garantiåtagande och försäkring. Det är alltså tre olika saker.

Är det inte lämpligt att avvakta med spekulationerna om innebörden av den förlängda garantin tills Bingoraalf hör något i chatten eller till dess någon kan plocka fram det aktuella "servicedokumentet".
Det är väl därför vi är här, för att spekulera??
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Jag frågade i deras chatt... inväntar svar :)
"Du:
Hejsan, vad täcker den förlängda garantin?
om klockan börjar forta sig eller stanna efter 8 år
täcks det?

Mathias, Fredmans Ur:
Hej, de varierar från märke och modell. Har du servat klockan enligt våra föreskrifter täcker vår garanti allt."


Jag länkade till tråden och berättade att vi är många klocktokar som är intresserade av hur garantin fungerar :)
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
"Du:
Hejsan, vad täcker den förlängda garantin?
om klockan börjar forta sig eller stanna efter 8 år
täcks det?

Mathias, Fredmans Ur:
Hej, de varierar från märke och modell. Har du servat klockan enligt våra föreskrifter täcker vår garanti allt."


Jag länkade till tråden och berättade att vi är många klocktokar som är intresserade av hur garantin fungerar :)
Härligt, kan de säga om denna förlängda garanti kostar något IOM att man måste lägga den i kassan?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Spännande! En vanlig servicegaranti gäller väl bara i ett eller två år. Om de endast kräver en service inom 5 år, så innebär det ju indirekt att deras servicegaranti gäller i 5 år. Riktigt bra om det gäller mekaniska klockor och om det inte kostar något extra. Man undrar ju om det enbart gäller de klockor de själva servar i så fall eller om det även gäller de klockor som de måste skicka till tillverkaren.

Ser fram emot ett svar.
 

tedlapidus

Cartier
hej
är det någon som har handlat hos fredmans ur ? hur är det med deras 10 års garanti? ska man betala extra för den garantin?
och hur är det med att serva sin klocka där ?är det billigare än rob E
 

Ola G

Cartier
Nej men sitter som på nålar efter att ha beställt därifrån, de har prognosen "i maj" så nu gäller det :)
Med vänlig hälsning
Ola G
 

Alligatorn

Cartier
Trycktestade och bytte batteri på en klocka där för ett tag sen. Fick lite halvdant intryck men dom är ju seriösa :)
 

Knypplarn

Cartier
Inte köpt hos Fredmans men brukar kika förbi för allehanda klockrelaterade ärenden, tycker alltid servicen varit trevlig och bra. Har flera gånger "fastnat" i butiken för att vi har börjat snacka klockor.
 
Jag tycker deras service är rätt usel (personalen i butiken, har pratat med två killar vid olika tillfällen)
 

Calfen

Panerai
Serverade en U-boat där för några år sedan och fick sjukt dålig service men sen var jag förbi och kollade lite klockor och fick mycket bra service av en ung herre!
 

joey

Cartier
Ringde dem och kollade servicekostnaden innan jag slog till på en beggad GP Laureato Evo3. Fick trevligt bemötande. Har dock inte varit i butiken på många år.
 

Johan66

Breitling
mailade en handlare i England om priser på ett OEM viklås ock kalvskinnsband från Jeanrichard. Trodde inte jag skulle få nåt svar när jag väntat i 10 dagar. Fick reda på att Fredmans ur på strandvägen kan ta beställa hem då dom är ÅF av Girard Perregaux. Fick svar från båda handlarna samma dag. Från ÅF i England ett mycket trevligt svar med bifogad katalog i Pdf. Pris: 875 Sek för viklås, 875:- för bandet. Frakt 130:-. Detta helt enligt priserna i katalogen. Svaret från Fredmans: viklås och band kostar 4750:-, hör av dig om du vill beställa. Ocker är ju ett ord som dyker upp i bakhuvudet.......
 
Drygt, förstår inte riktigt varför de skulle ta ca tre gånger så mycket betalt. Hur var tonen i deras svar? Trevlig, nonchalant? Tycker du hör av dig till Fredmans Ur med bifogad offert från den andra handlaren och så får du se vad de säger.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
mailade en handlare i England om priser på ett OEM viklås ock kalvskinnsband från Jeanrichard. Trodde inte jag skulle få nåt svar när jag väntat i 10 dagar. Fick reda på att Fredmans ur på strandvägen kan ta beställa hem då dom är ÅF av Girard Perregaux. Fick svar från båda handlarna samma dag. Från ÅF i England ett mycket trevligt svar med bifogad katalog i Pdf. Pris: 875 Sek för viklås, 875:- för bandet. Frakt 130:-. Detta helt enligt priserna i katalogen. Svaret från Fredmans: viklås och band kostar 4750:-, hör av dig om du vill beställa. Ocker är ju ett ord som dyker upp i bakhuvudet.......
Fråga varför de är så mycket dyrare. Schyssta marginaler!
 
Topp