• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

1000 inlägg - liten resumé och tävling!

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Så har jag nått en milstolpe; 1000 inlägg har det blivit på världens bästa klockforum! Ett och ett halvt år tog det att nå hit. Vi håller alla olika takt, men för egen del har det varit lagom med tanke på att mycket har hänt under denna tid med jobb, bröllop, en nu 15 månader gammal dotter och nästa dotter på ingång inom några veckor.
Sen jag gick med i KS har mitt klockintresse gått från hyfsat stort till löjligt stort. Forumet har varit en fantastisk källa till kunskap och det är ju nästan löjligt vilken bredd och kunskap som finns inom våra digitala väggar.

Vad gäller klocktillskott motsvarar tyvärr inte takten på inflödet den hunger jag egentligen besitter, och är med KS-mått mätt ganska blygsamt. Det där med familj, fru på föräldraledighet etc. har gjort att timingen är sämsta möjliga för klockinköp (misstänker att många av er känner igen det där med timing) ;)

Som nykläckt medlem var första klockan in en som jag hade spanat in redan för ett antal år sedan; Omega PO Chrono. Förbaskat trevlig klocka i många avseenden, även om storleken kan kännas väl påtaglig i vissa sammanhang.
unnamed (1).jpg


Jag kunde ju snabbt konstatera att jag behövde en enklare beater.. Valet kändes ganska simpelt och något många av er snabbt kommer nicka igenkännande åt, nämligen en Seiko SKX.
unnamed (8).jpg


Trots att jag nyligen hade köpt det som i enlighet med mina dåvarande preferenser och begränsade insyn i klockvärlden var något av en drömklocka i Omegan, ställdes allt fort på ända i och med mitt ökade (miss)bruk av KS. Det tog allt annat än lång tid förrän det där Rolexspöket började härja. När det väl hade kommit fanns det inget annat att göra än att slå till. Efter mycket övervägande och avvägande mot GMTc blev valet till slut Explorer2. Jag köpte den med vit tavla men hade hela tiden planerat att varva med svart över vinterhalvåret, vilket jag också gjort.
IMG_1448.JPG

unnamed.jpg


Nästa rackare in var en jag redan hade i min ägo sedan många år, men som inte hade funkat på ett antal decennier (jag skäms givetvis djupt för att det tog mig så lång tid att serva och börja använda den). Det handlade om en Omega från 1948 som ärvdes efter min morfar. Den åkte i alla fall till slut iväg på service och återkom återuppväckt från de döda. Känns fantastiskt att använda denna gamling som varit i min morfars ägo.
unnamed (10).jpg


Under tiden på KS har inte bara mitt intresse för klockor fått sitt lystmäte stillat genom surfandet. Jag har också fått förmånen att gå på ett antal GTG:s, primärt av större karaktär men också enstaka mindre med bara ett fåtal andra medlemmar. Under dessa tillfällen har jag fått tillfälle att testa ett antal fantastiska klockor, som tex. Feskarns PP och K0ltrastens Smurf:
unnamed (4).jpg

unnamed (6).jpg


Givetvis har det också varit jäkligt läckert att se de hederliga KS-högarna av varierande storlek..
unnamed (5).jpg

unnamed (3).jpg


Det bästa med GTG:erna har ändå tveklöst varit att träffa så många andra klockintresserade. Ni har utöver att vara klocktokar framför allt visat er vara förbaskat trevligt folk som det är ett sant nöje att umgås med!
unnamed (11).jpg



För er som orkat er hit vill jag självklart genomföra den sedvanliga 1000-inläggstävlingen, eller i det här fallet lotteriet. Jag håller det simpelt; för att delta postar ni senast på söndag kl 20.00 ett foto på er favorit i samlingen tillsammans med en kort motivering till varför just den är favoriten. Jag kommer att lotta fyra vinnare bland alla som deltagit. Idén till priset lånade jag från en tävling Stomatologen höll i och består av var sitt armband från Ung Cancer.

Avslutningsvis vill jag rikta ett stort tack till alla er medlemmar som gör KS till den härliga plats det är, och inte minst till våra admins för allt arbete de lägger ner för allas vår räkning.

Bara 500 inlägg kvar till hyllan ;)
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Bra Omega i guld, bra jobbat på inläggen..

Min favvis:



Varför?

Detta är en vintage dinka som ni inte kan få tag i. Nej ni kan inte få tag i denna. Min logo dial-kran i Kuwait säger att han sett en tidigare i hela sitt liv. Jag köpte denna av Ahmed från Norrköping över hotmail. Ahmed hade tagit med denna från Irak. När jag frågade Longines var den kom ifrån så hade den sålts av en AD i Japan 1983. Tavlan med UAE-logga är dvs original. Så den har skickats från Schweiz, till Japan och sedan till typ Duabi. Efter detta har den på något sätt hamnat i Irak hos Ahmed. Ahmed har sedan migrerat till Sverige och haft denna uppe till försäljning två ggr utan resultat tills jag klippte den utan att tveka. Den är vintage, den är omöjlig att få tag i och den passar bara en person. Därför är den min favvis...
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Min 116200. För att jag sökte efter något som är "jag" i flera månader. Till slut fann jag vad jag letat efter... En klocka som jag kan stå bakom till 100 %. Den är här för att stanna, på riktigt.

image.jpg


Du skrev "ett foto" så du får inte se vad den varit med om... Men vi gör allt ihop. Allt.

Bra häng senast på Stureplan! Blir fler gånger.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Instämmer med snoozarn, alltid trevligt att träffas Palenkovich :)

Min favorit just nu är den här nu ganska välkända ATn:
image.jpg


Den är så all-round att alla andra klockor nästan blir överflödiga. Den är grym som dress, men byggd för att palla mycket mer än jag utsätter den för! Sammantaget en riktigt bra klocka (även om den snart får konkurrens :) )
 

finnirgens

Panerai
Grattis! Här är min favorit! Rolex och Rolex Submariner är min absoluta favorit och en klocka som jag aldrig kommer vilja vara utan. Jag har haft både nya och vintage( föredrar nyare ). Fick jag bara ha en klocka så blev valet Submarinern. En mångsidig klocka som passar till allt och tål tuffa tag. Kvalitet som inte sticker i ögonen.
E90425D5-2802-4EA3-AB67-D8CEE289A43B_zpsksqitoez.jpg
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Grattis, och bra jobbat!

Tudor 9411/0


Motivering: KÄRLEK :) Den perfekta OWG-klockan för mig, om jag skulle behöva välja. Robust, praktisk, bra storlek på alla ledder, lätt-/snabbavläst, möglig, creddig, sportig/toolig men med elegant formspråk/design, högt plexi, rasslig länk osv osv...
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
Grattis vännen!

Min favorit: Blancpain Fifty Fathoms. Varför? Kärlek. Snygg. Lite retro på något sätt. Går helt under radarn. Vissa tror att det är en Seiko :) Glasvridning med cool profil, storleken 40mm och kanske bäst av allt - den är från samma år som min dotter föddes. Lite av en årsklocka. Den ska hon få ärva.


image.jpg


image.jpg
 

watchdreamer

Panerai
Grattis, och kul med lotteri! :) självklart hakar jag på.
Min favorit är nog min 116613LB. Min första rolle. Snygg och klassisk men står ändå ut lite. Jag gillar att den funkar till allt, och trots att den är elegant så känns den som en kaxig beater. Mångfacetterad!
image.jpg

Ångrar att jag sålde min för drygt ett halv år sedan, riktigt trevlig dinka ;)
 
  • Like
Reactions: R0B

Simpatico

Rolex
Först ut ett stort grattis till 1K, snyggt jobbat.
Själv gnetar man på och det känns som en lång uppförsbacke, men en vacker dag så.

Min favorit just nu är nog virrooo s förtjänst. Flingan.
Är inne på theargonaut linje med en enkelhet, lagom storlek, skön patina, lagom möglig, ett respektingivande plexi modell/ högt och inte minst att jag inte kan sluta småle när jag tittar på den.
Sen som en bonus så finns det massor av möjligheter i färg/band/länk/snöre osv.

IMG_2027.JPG

Får be om ursäkt för en gammal bild, har haft fullt upp hela helgen.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Topp