• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

.

Innan du servar behöver du lära dig lite om äldre klockor. Är man lite entusiast vill man typiskt sett inte byta ut för mycket saker då det påverkar klockans värde negativt. Mitt råd är att göra en djupdykning i all information som finns innan du gör något.

Hej fick ärva en rolex gmt master av min fader. Den är lite sliten och har även tappat kronan på sidan. Var på nymans ur och kollade hur mycket en full service hade kostat dom vilen ha runt 10-15 tusen , är det rimligt ? Kan ej så mycket om klockor. Skulle vara kul om någon kunde berätta lite om klockan , ska vara en äldre modell vad jag förstår. Tack

Det är en fin och ganska värdefull klocka. Den förtjänar definitivt en service. Du bör vara väldigt noga med att inga synliga delar byts ut. Dvs tavla, visare eller vridring. Den tappat betydligt i värde om man byter dessa.

En nobrainer!!!
Serva men var nog med att inte byta ut vridring, tavla, visare.
Ruskigt fin klocka och serva och använd den.

OBS ! Polera inte klockan vid service.

Skulle du vara tvek gällande priset så kolla med rob e för en åsikt till.

Kan nämna att en service utan att speciellt mkt byts ut ligger på från 6500kr

För tydlighetens skull ska vi väl säga att det inte säljs några Rolex GMT Pepsi på på köp och sälj för under 60 tusen kronor Vad just ditt exemplar är värt lämnar jag dock till någon med mer expertis på området.

Du kanske kommer få PM med erbjudanden om att sälja. Säg bara artigt nej till alla tills du säkert vet vad klockan är värd. Inte för att jag tror att du kommer att sälja men vill flagga för alla fula fiskar.

Enig! De 60 jag angav är absolut lägsta, är kass på referenserna men vissa i bra ex ligger ju ute en bra bit över 100k så sälj inte förens någon med seriöst intresse för vintage rolex yttrat sig någorlunda om värdet. Eller föresten, du ska såklart inte sälja alls även om det för vissa såklart kan locka om det plötsligt hägrar 100k bakom hörnet som man inte väntat sig ;)

Hej fick ärva en rolex gmt master av min fader. Den är lite sliten och har även tappat kronan på sidan. Var på nymans ur och kollade hur mycket en full service hade kostat dom vilen ha runt 10-15 tusen , är det rimligt ? Kan ej så mycket om klockor. Skulle vara kul om någon kunde berätta lite om klockan , ska vara en äldre modell vad jag förstår. Tack
Som @Dicktatorn säger bör du verkligen kolla vad som bör vara original innan du gör något. Men i övrigt så är det värt att serva. Fin klocka! :)

Beklagar din pappas bortgång. Men klockan var fin! Vilket härligt arvegods att förvalta vidare.
Nymans eller Rob är bra att lämna klockan till för service. Jag har även goda erfarenheter av Dr Watch. Om du vill komma undan billigare. Men en gammal klocka som har legat oanvänd och saknar delar kostar nog lätt över 10.000 kr att serva.

Som många redan sagt. Inga synliga delar bör bytas. De kan mena på att om inte visare t.ex. byts att de inte kan garantera funktion om lysmassa (lume) trillar ner i urverket.

Strunt i den biten. Låt dom serva urverket och fixa kronan så själva funktionen återställs. Inget annat.

Och för att påtala igen: INGEN POLERING!

Den ser ut att ha fin patina. Så den är värd att serva oavsett om du ska behålla eller sälja :)

Lycka till!

@Per kanske har något att tillägga?

Tack så hemskt mycket för all Info!

Jättebra info. börjar bli klokare nu.

Grattis, serva den. Är värd i runda slängar 100k minst.
Det är en GMT Master 1675 med matt tavla från sent 60-tal / tidigt 70.
Att servicen kostar i det häradet nymans säger så det är inte orimligt då troligen mycket mekaniskadelar behöver bytas om de inte servats tidigare alt löpande.

Senast ändrad:
Jag tycker att kanske Per här på forumet kan ge dig en liten indikation på vad du har att göra med för klocka, men lovar dig att den dära klockan defenitivt är värd din tid att lära dig vad det är och hur det fungerar marknadsmässigt kring den typen av ur. Du har redan fått fina tips i tråden här, men jag tycker du sätter dig in i det ordentligt. Det blir en rolig resa för dig.

Lycka till, och acceptera inga lowballs från folk som kanske vill köpa klockan av dig.

MVH

Med tanke på historiken skulle jag rekommendera att inte sälja klocka i vilket fall som, men med det sagt så är du på ett klockforum och jag förstår ifall alla inte resonerar så.

Lycka till och hoppas du hamnar i klockträsket som oss andra ;)

Tillbaka
Topp