• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

114060 vs 116610LN (no-date vs with-date)

Värt?

  • Ja

    Röster: 48 52.7%
  • Nej

    Röster: 43 47.3%

  • Totala väljare
    91

Richie

Audemars
2-Faktor
Varför bryr du dig så mycket vad vi tycker? vi kan väl inte bestämma om du ska tycka det är värt att lägga 10k för en datumfunktion.
behöver du datum såpass mkt så du kan tänka dig att lägga 10k på det så köp 116610 annars köp 114060,frågor på det?
 

strider

Panerai
Varför bryr du dig så mycket vad vi tycker? vi kan väl inte bestämma om du ska tycka det är värt att lägga 10k för en datumfunktion.
behöver du datum såpass mkt så du kan tänka dig att lägga 10k på det så köp 116610 annars köp 114060,frågor på det?
Klart du inte kommer bestämma…, Vill höra från folk som har helst ägt båda o kan reflektera lite om de.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Varför bryr du dig så mycket vad vi tycker? vi kan väl inte bestämma om du ska tycka det är värt att lägga 10k för en datumfunktion.
behöver du datum såpass mkt så du kan tänka dig att lägga 10k på det så köp 116610 annars köp 114060,frågor på det?

Njaaaaauu, många köper klockor som andra tycker är snygga för att kunna joina "klubben" hjälp karln på rätt väg.

Har själv gjort det i olika kategorier, fördelen är att man upptäcker vad som på riktig är bra.
Exempel:

Köpte en BMW i sen tonår "alla" skulle ju ha en. Utfall: upptäckten av körglädje var ett faktum

Köpte en Rolex 116610LN 2013, "alla" på TTT/KS hade ju en. Utfall: upptäcken av design/kvalité för pengen var ett faktum
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Jag tycker du är lite mindre Svenne utan datum än med datum. Dock fortfarande en Svenne. Testa femsiffrigt utan datum är mitt råd till dig.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Om det är värt 10' extra? Tveksamt. Men det beror väl på om man tycker datum är en viktig funktion eller ej. Vilken som är snyggast får du avgöra själv. :)
 

osverigeo

Panerai
2-Faktor
Dryga svar..
Jag använder datumfunktionen ytterst sällan. Ibland när man ska signera ett papper exempelvis är det skönt att kunna sträcka fram handleden och titta på datumet. Tycker att prisskillnaden är för stor mellan 114060 och 116610 för att det ska vara värt en 116610 så hade nog rekommenderat en utan datum och sticka utomlands med frugan för pengarna. :cool:
 

-RI-

Patek
2-Faktor
Blev utan för mig men hade nog inte varit ledsen vilken jag än köpt ärligt talat. Gick på denna då jag gillar hur clean den är utan.
IMG_20160205_092206.JPG
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Dryga svar..
Jag använder datumfunktionen ytterst sällan. Ibland när man ska signera ett papper exempelvis är det skönt att kunna sträcka fram handleden och titta på datumet. Tycker att prisskillnaden är för stor mellan 114060 och 116610 för att det ska vara värt en 116610 så hade nog rekommenderat en utan datum och sticka utomlands med frugan för pengarna. :cool:

Dryga svar? Ähh kom igen! Snarlika frågor har ju varit uppe tidigare. Huruvida datum är värt ca 10 000 mer på en sub är helt upp till köparen. Precis som det mesta här på KS är det en fråga om tycke och smak. Trevlig kväll och god natt! :)
 

sveol

Cartier
Jag körde med datum. Kollar nog datum mer än tiden. Värt 10k? Absolut inte. Löjligt pristillägg. Men körde ändå. En ickefråga för mig. Iofs byter jag gärna min mot en SD 4000. Datum utan bubbla är optimalt.

.. Ser att jag säger emot mig i varje mening. Men så är det när man är klocknörd. Inget är rationellt ;)
 
Jag har en 114060 som jag haft i ca 4 månader och jag tittar efter datumet ca 5-6 gånger per dag. Kommer dock aldrig flippa den då det är en keeper.

Med facit i hand borde jag köpt en 116610LN och måste därför säga att det hade varit värt 10k extra.
 

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
På vardagar, under jobbet eller resor på jobbärende, så är det 116710 som gäller.

Pappaledigheter, träningspass, bad/snorkel-semester, åker 114060 på.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Varför bryr du dig så mycket vad vi tycker? vi kan väl inte bestämma om du ska tycka det är värt att lägga 10k för en datumfunktion.
behöver du datum såpass mkt så du kan tänka dig att lägga 10k på det så köp 116610 annars köp 114060,frågor på det?
Det är väl ingen jäkel som behöver datumvisning egentligen. Alla har väl en telefon. Det handlar om känslan. Dessutom tycker jag du är lite arrogant i ditt svar.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Njaaaaauu, många köper klockor som andra tycker är snygga för att kunna joina "klubben" hjälp karln på rätt väg.

Har själv gjort det i olika kategorier, fördelen är att man upptäcker vad som på riktig är bra.
Exempel:

Köpte en BMW i sen tonår "alla" skulle ju ha en. Utfall: upptäckten av körglädje var ett faktum

Köpte en Rolex 116610LN 2013, "alla" på TTT/KS hade ju en. Utfall: upptäcken av design/kvalité för pengen var ett faktum

Du har förvisso en poäng, men det är ju två nästintill identiska klockor han frågar om..
Det är som att fråga om man ska köpa en BMW M5 med GPS eller en BMW M5 utan GPS.. Har du nytta av en GPS och tycker den är värd de extra tusingarna, så köp.
Annars köp utan..

Det är väl ingen jäkel som behöver datumvisning egentligen. Alla har väl en telefon. Det handlar om känslan. Dessutom tycker jag du är lite arrogant i ditt svar.
Nej och ingen behöver ett armbandsur heller :)
Visst,jag vet att det är mycket pengar det handlar om och givetvis vill man inte köpa "fel" och man vill att det skall klicka direkt!
Lät kanske lite hård i mitt svar men allvarligt, vad vill han vi ska svara?
Du skriver ju själv att det handlar om känslan, vi kan ju knappast ge honom känslan utan han får ju själv prova och känna efter..
Vi kan heller inte bestämma huruvida en datumfunktion är värd 10k eller inte, det är ju upp till köparen :)
 
Topp