• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

116000 eller Omega AT 38? Båda vit tavla, nya

Vit 116000 eller vit Omega AT 38mm (båda nya)?

  • Rolex 116000 vit

    Röster: 77 57.9%
  • Omega AT 38mm vit

    Röster: 56 42.1%

  • Totala väljare
    133
  • Enkät stängd .

Timer

Panerai
Hjälp!

Efter många långa funderingar har jag ställt mig själv inför ett angenämt val:

Rolex 116000 vit tavla eller en Omega Seamaster Aqua Terra 38 mm vit/silvertavla, 220.10.38.20.02.001.
116000-0012-47.jpg

omega-seamaster-aqua-terra-150m-omega-co-axial-master-chronometer-38-mm-22010382002001-l.png


Har gått igenom alla hundra variabler. Kan inte lita på min känsla helt heller, för den velar.

Söker ödmjukt hjälp från KS crowdsourcade jury av exceptionellt smak- och på andra sätt begåvade personer :)

Lite mer bakgrund: Syfte vardagsklocka. Kostym eller dressad casual på jobbet, på fritiden vad som helst. Har provat 114300 vit, fin men kan inte komma ifrån att den känns lite, lite klumpig på min ca 17.3mm/6.75-7" handled.

Tack på förhand för råd och tankar!
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Hjälp!

Efter många långa funderingar har jag ställt mig själv inför ett angenämt val:

Rolex 116000 vit tavla eller en Omega Seamaster Aqua Terra 38 mm vit/silvertavla, 220.10.38.20.02.001.
116000-0012-47.jpg

omega-seamaster-aqua-terra-150m-omega-co-axial-master-chronometer-38-mm-22010382002001-l.png


Har gått igenom alla hundra variabler. Kan inte lita på min känsla helt heller, för den velar.

Söker ödmjukt hjälp från KS crowdsourcade jury av exceptionellt smak- och på andra sätt begåvade personer :)

Lite mer bakgrund: Syfte vardagsklocka. Kostym eller dressad casual på jobbet, på fritiden vad som helst. Har provat 114300 vit, fin men kan inte komma ifrån att den känns lite, lite klumpig på min ca 17.3mm/6.75-7" handled.

Tack på förhand för råd och tankar!
Aqua Terran är en roligare klocka IMO, dock gillar jag den helborstsde länken på OP.
Som vardagsklocka är AT bättre på alla punkter, komplettera med ett gummi så får du en mycket mångsidig klocka :)
 

DDraper

Omega
Jag tycker att om du nu vill ha vit tavla så gör Rolex den bättre på OP. Jag har svårt för vit AT. Högst subjektivt såklart. En blå AT är dock enligt mig ett bättre val. Oavsett vad så tycker jag att du valt två kanonmodeller! Kan på något sätt inte bli annat än rätt.
Lycka till!
 

JB_XII

Rolex
Rolex 116000 alla dagar i veckan.
Varför? Det är en Rolex.
#rolexfanboy

Förutom det så är den dessutom snyggare, håller värdet bättre och enklare att flippa om du så vill.
Keeper? Ja men då så... vad tror du barnbarnet blir gladast av att hitta i lådan när du ligger i jorden?
En icke fråga i min värld.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
OP är typ bara vit rakt uppifrån, annars känns den mer gråaktig. Rätt tråkigt. Vill du ha riktigt vit klocka så ta omegan.
 

Timer

Panerai
Som sagt tack för bra kommentarer alla. Jag vill höra ord från hjärtat, hjärnan, magen... alla kroppsdelar som kan komma i fråga :)

Som sagt båda är ju jättefina klockor. Enklast kanske är att rada upp mina högst personliga tveksamheter med var och en.

På minussidan för Omegan är att visarnas svärta (alltså svart färg, inte bara ljusfenomen i vissa vinklar) gör att den blir aningen svårare att dressa upp mer klassiskt, dvs den är något sportigare. Dock gör svärtan att kontrasten på Omegan är bättre, det är ett plus för mig, även om OPn säkerligen är good enough.

Och som @JB_XII påpekade, ATn håller inte värdet lika bra som en 116000. Dock tänker jag att jag hittar Omegan med en hygglig rabatt från list till att börja med, och den stannar ju ändå upp när väl hänsyn tagits till vad man kan få dem för rabatterat.

På minussidan för 116000 är för mig dels att urverket 3130 känns lite gammalt. Ja jag vet alla garantier, hållbarhet, beprövat etc etc, men det tar ändå emot att betala premium för 30 år gammal teknik när man får åtminstone en slags state of the art (åtminstone Omegas art) med Omegans 8800.

Ofrånkomligt att även fundera på klockornas olika signaler utöver teknik och estetik. Jag har aldrig ägt vare sig ena eller andra märket. Jag gillar Omegas fokus på teknisk utveckling och precision, ingenjörskultur. Jag gillar samtidigt också Rolex fokus på prestation (och självklart, även de på teknik och precision) . Visst, det är marknadsföring, men jag gillar ändå hela principen om att sikta mot en belöning för en prestation. Man lever bara en gång. Tyvärr leder prestation ofta till prestige, vilket känns negativt i åtminstone en del avseenden. Här kommer folks fördomar et c in i bilden mer för R än för O. Självklart kan jag för det allra mesta inte bry mig om vad andra tycker. Men jag jobbar offentligt, och det finns alltid några som stör sig. Någon av dessa kan vara en person som jag är beroende av vid något eller flera tillfällen. Jmf att inte åka till en förhandling i en flashig bil. Jobbar ofta med högre chefer och få om någon har dyrare eller mer utstuderade klockor. De är inte fula utan bara mer alldagliga. Som sagt offentlig sektor för mig, åtm just nu och gör överskådlig tid.

Jag blir hur som helst glad av att ha på mig båda klockorna, det är ju ändå viktigast :)
 
Senast ändrad:

JB_XII

Rolex
Ta med servicekostnaderna också. Det dröjer ett bra jäkla tag innan du behöver serva ett 3130-verk. Dålig uppfattning om Omegas 8800 dock. Men 3130 är pålitligt.

Bry dig inte om prestigen och uppmärksamheten. Få kommer ens att se att du bär en Rolex. Och de som gör det har förmodligen ett intresse, vilket kan anses som en fördel.

Gällande precision och ingenjörskultur... COSC och Oyster case skojar man inte bort ;)

https://m.rolex.com/about-rolex-watches/oyster-case.html
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Håller med talarna ovan. Skit i prestige och hur du tror andra uppfattar klockorna. Köp den du gillar mest. Om du inte vet att du ska sälja inom kort tycker jag även du ska strunta i andrahandsvärdet. Jag tycker båda är snygga klockor. Mest klocka för pengarna tycker jag utan tvekan Omega erbjuder. Modernt, svinbra verk. Arbetad boett, länk, visare och tavla. Glasbaksida. Rolex erbjuder inte många goodies i OP serien. Där i ligger problemet med OP för mig. Klockorna i serien är instegsklockor. Och de både ser ut och känns som just det, instegsklockor (förbenat bra instegsklockor, dock :)).
 

callebl

Omega
2-Faktor
Har själv en AT, dock med 8500-verk. Grym klocka! Sitter som en smäck på handleden. Och snyggare än OPn. Även folk helt utan klockintresse kommenterar den positivt. Sen köper man den såklart för sig själv men det säger ju något om att Omega lyckats med designen. ”Snygg klocka!” Istället för ”är det en äkta Rolex?”. Du blir säkert nöjd med båda men jag röstar AT! :)
 

Kwyjibo

Omega
2-Faktor
Hej! Jag gick i snarlika tankar, även om jag hade andra alternativ än just AT. Har nu en OP116000 (svart) som vardagsklocka. I mitt arbete har jag många externa kontakter där jag inbillade mig att fördomar om en dyr klocka skulle kunna vara negativt. Men det var nog mest i mitt eget huvud och ytterst få noterar ens vad som sitter på armen, kronan kl 12 till trots.

Precis som du skriver ska du välja den som gör DIG glad, men jag vet att det är lätt att försöka överrationalisera sitt beslut. Detta var första klockan för mig i den här prisklassen. Ska erkänna att vetskapen att den håller värdet hyfsat absolut spelade in, även om det inte var avgörande. Kanske avgörande för att köpa ny från AD.

Nu är jag part i målet men OP är grym. Den vita är riktigt läcker och jag velade mellan vit eller svart. Dubbla stavindex 3-6-9 är en vattendelare men hos mig har de gått hem. De små arabiska siffrorna utanför index tycker jag förhöjer och ger den en lite vardagligare/sportigare look. Båda dessa attribut är unika för 116000. Skulle däremot vilja utmana dig att också åtminstone prova lillebror på 34 mm, 114200, för att se hur den känns på armen. 34 mm är det nya 36 mm. ;) I sällsynta svaga stunder kan jag önska mig en lite tooligare vardagsklocka typ Explorer 1, men jag ville ha en ny klocka och 39 mm var inte aktuellt.

OP kallas ofta instegsmodell/entry level. Det kan ju stämma, men man kan ha synpunkter på vad det betyder. Du har säkert redan läst alla artiklar om hur OP är "the quintessential Rolex". Köper du OP får du en ny Rolex inifrån och ut och vår tids tappning av denna klassiker som inte kommer glömmas bort eller försvinna i första taget.

AT verkar ju också svingrym förstås men det ska inte vara enkelt heller! :)
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Gillar verkligen AT i alla dess former men en av dess styrkor är tavlan och i den vita tycker jag inte det händer så mycket. Valet av färg är en smaksak, man skall ju välja det man gillar men vill ändå lite påpeka att en svart eller blå helt enkelt är lättare att sälja enl min erfarenhet. Rolex har en fördel i att man (även på OP väl?) kan byta tavla till en någorlunda rimlig kostnad, så icke på AT. Svårt val men röstar Rolex av dessa två ...fast får man till en bra deal på Omegan så.... vita AT är nog lite mer hyllvärmare och kanske går att få bättre deal på?
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Väljer själv Omegan sex dagar av sju*. Ballare urverk, roligare boett, snyggare tavla och längre gångreserv.
Det enda som i min värld talar för Rollen är att det just är en Rolle med allt vad det innebär. Är det värt prisdeltat, det är frågan du ska ställa dig.

*den sjunde dagen blir jag brallis över prestige och värdeutveckling.
 

Kiddy

Panerai
2-Faktor
Jag har haft båda och saknar ingen av de. Hade jag varit tvungen att välja så hade jag valt OP.

AT:
+ Fin tavla
- för tjock
- länken var inte skön.
- satt för stor på mina 16cm handleder.

OP:
+ Skön att bära
+ Länken
- tråkig boett
 

Timer

Panerai
Utan kommentarer i övrigt kan jag konstatera att döma av KS annonsforum så tappar även 116000 en del, inte fullt så värdesäker. Verkar vara ca 10% första året, 20% efter ett par år, och bortåt 25-30% efter 3+ år, sedan utplaning. Då har jag iofs inte tagit hänsyn till att nypriserna höjts längs vägen, utan bara jämfört dagens nypris mot begpriser.

Håller helt med om att man bör bry sig klart mest om känsla och glädje snarare än värdeutv, men detta är ju framför allt om man är säker på att det blir en keeper. Och problemet är ju att det är så svårt att veta hur man kommer att känna och tänka i framtiden :)
 

David71

Rolex
2-Faktor
Hade begrundat om det går att höja budgeten till en Datejust, list 67K på oyster. Tycker den är klart snyggare, har nya urverket 3235 och easylink i claspen.

Jag föredrar också DJ och easylink använder jag ofta.

Men det verkar som TS vill ha en klocka som flyger lite under radarn, en DJ med datumbubbla, polerade bandhorn och mittlänkar är inte lika diskret som en OP.
 

Timer

Panerai
@Stefan S Tveksamt om jag är beredd att gå så långt just nu, men tack för förslag. @David71 Ja det är rätt uppfattat och analyserat, även om jag iofs tycker DJ ändå passerar hyggligt diskret med domad bezel och oysterlänk.
 

JensBenO

Omega
Stod också i valet och kvalet mellan en vit OP, en AT (dock troligast att jag hade gått för en blå) och DJ. Användningsområdet snarlikt det du beskriver då jag hade en kronograf och dykare sedan innan. Köpte en OP i vitt här på forumet och är väldigt nöjd. Klocka som verkligen flyger under radarn, får aldrig några kommentarer kring den.
 

Fredrik77

Omega
Aqua Terran är en roligare klocka IMO, dock gillar jag den helborstsde länken på OP.
Som vardagsklocka är AT bättre på alla punkter, komplettera med ett gummi så får du en mycket mångsidig klocka :)

På vilket sätt? För mig funkar AT inte alls som vardagsklocka, vet inte om rolexen upplevs som mer vardaglig och mindre ömtålig.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
@Stefan S Tveksamt om jag är beredd att gå så långt just nu, men tack för förslag. @David71 Ja det är rätt uppfattat och analyserat, även om jag iofs tycker DJ ändå passerar hyggligt diskret med domad bezel och oysterlänk.
Ja, vi skall ju inte försöka höja din budget... faktiskt är förslaget att kolla på Grand Seikos sortiment kanske inte så dumt? Dom är rätt dressade, hög kvaltet med grym finish och går helt under radarn. Finns väl en del modeller på 37mm?
 
Topp