• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

14060 bezel går trögt.

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Hej.

På min 14060 går bezeln riktigt trögt att vrida runt.
Plockade av den och rengjorde under, men det hjälpte inte.
Några förslag? Kan det vara "fjäder ringen" som är för platt?
Märkte även att hålet för "klicken" inte satt kl 1 utan enligt bild?
Känns skumt detta.

image.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Desto plattare ringen är desto lättare glider den? Kan vara något som är skevt?
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Bezeln är uppmätt och rak. Allt ser bra ut när man tittar.
Den kan gå ok några varv för att sedan kärva igen.
 

Mattan

Panerai
Hade samma problem på min 14060m. Det var som aurum skrev ringen som var lite skev. La den på min stenskiva i köket och då glappade den. Böjde och hade mig tills den inte glappade mer. Nu är den ok.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Förklara gärna bättre, förstår inte hur du menar.

Ta en bild rakt från sidan av boetten kl 6. Det är en lös ring som man pressar ned ovanför glaset och dess packning. Det är denna del som spärrfjädern sitter i. Denna ring ser inte riktigt ut att vara helt nedtryckt mot boetten. Den kan av misstag åka upp om man tar av vridringen på fel vis.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Ja, men inte bra. Det hela är rätt enkelt, är både vridringen och ringen på boetten som vridringen passar i plana eller ej?

Sedan är ett bra tips att antingen pinga (@) eller citera den användaren man vill ha svar ifrån.


Sorry, men tänkte eftersom diskussionen var mellan dig och mig behövde jag inte det.
Allt ser plant ut..
Har läst att där ska ligga ytterst lite fett från fabrik där, är det något man ska försöka sig på? Att lägga dit någon "halka"?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Sorry, men tänkte eftersom diskussionen var mellan dig och mig behövde jag inte det.
Allt ser plant ut..
Har läst att där ska ligga ytterst lite fett från fabrik där, är det något man ska försöka sig på? Att lägga dit någon "halka"?

Det kan man alltid göra, men har inte upplevt någon större skillnad mer än hur jämt de glider. Om du monterar rätt och allt är plant har jag ingen aning om vad som kan vara fel tyvärr.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Nu innan jag monterade den igen så passade jag på att diska av den ordentligt och rengöra allt en gång till.
Känns bättre nu. Men dock inte plättlätt.
Ska kolla med en annan 14060 när man springer på någon med en sådan.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Tycker Aurum varit något på spåret här, så mitt enda tillägg är att såväl glasring som vridring kan ha blivit något ovala eller skeva. Behöver inte synas. Rolex har ett speciellt verktyg för att rätta till detta, men vanligen föreslår man byte av ringarna.

A
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Om det blev bättre efter andra rengöringen skulle det eventuellt kunna bli ännu bättre vid tredje. Såg ut att vara lite ojämnheter/skräp till vänster på första bilden, som skulle kunna öka friktionen.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Känns som den går fint nu..
Den kärvade bara ibland, det var därför det kändes så konstigt.
Och det var aldrig på samma ställe.
Blev ordentlig diskning av allt och sen varsam ihopmontering.
Kanske ska dra lite 5-56 i spåret! ;) haha
 
Topp