• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

16610 Safirsubbarna och 16710 GMT börjar bli premium?

Maxicase eller 16610/16710

  • Maxicase

    Röster: 29 54.7%
  • 16610/16710

    Röster: 24 45.3%

  • Totala väljare
    53

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Det har diskuterats förr att framförallt GMT Master 2, 16710, har stigit i pris och här är ett exempel på en högt prissatt 16610.

http://www.blocket.se/stockholm/Original___sista_serien_Rolex_16610_Sub_58338909.htm?ca=11&w=3

Nu är det förstås endast ett annonspris, men säljaren borde ju ha hyfsad koll på prisläget och efterfrågan.

Jämfört mot Sub C no date.
http://www.blocket.se/stockholm/Rolex_submariner_2013_58046552.htm?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/ROLEX_Submariner___2014_54205893.htm?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Rolex_Submariner_114060_57863795.htm?ca=11&w=3

Börjar Maxicasen tappa "nyhetens behag"?
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Det kommer bli intressant att se om och hur mycket liknande modeller stiger i pris med tanke på CHF/EUR-incidenten som ledde till ökade priser på nya modeller.
 

cab

Audemars
2-Faktor
Ska väl kanske vara om det är en av de sista innan maxicase att den är lite dyrare men det där känns svettigt. Skulle själv inte betala premium för en äldre vanlig safir sub.

Man bör ju även jämföra vs SubC date.

Skillnad på GMT, där Coke/pepsi inte finns som nya i stål. Samt alternativet att byta insert.
 

morrism

Audemars
Fan vad jag förlorat pengar.... :(
Sålde en v-serie i bättre skick för en bra bit söder om 40 för ett år sen.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Dr watch. :rolleyes:
Vem är dum i huvudet nog att nästan betala 50 papp för den klockan? Kommer aldrig sälja för det priset.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Jag sålde min 16610 från 1988 eller 89 för 29kkr nyservad för ett par år sedan. Det hade varit minst 35-37 idag.
 

Hellveg

Omega
Intressant utveckling av priserna på de äldre. Påminner om utvecklingen av de gamla luftkylda Porscharna som är helt otrolig.
 

poormans

Rolex
jag skulle hellre lägga premium på "korta" modeller som 16760, 16550, 16660, osv än modeller som masstillverkats mellan ca 1988 till mitten av 2000 talet

de lär ju knappast bli ovanliga de närmsta 75 åren

cheers
christian
 

Robin

Omega
Är det inte dollar- & eurokursen som höjt priserna? Jag upplever samma sak på exempelvis Panerai.
Det jag sålde/köpte klockor för något år sedan har haft en rejäl prisökning på andrahandsmarknaden.
 

Fedor

Cartier
Tycker i stort sett alla premium-klockor stegrat ganska bra på senaste tiden, även innan valutachock/prishöjning. Sen är väl safirmodellerna något svårare att hitta jämfört med dom nya keramiska? Den förstnämnda går ju inte längre att köpa i butik.....
 

Frosse

Cartier
Jag längtar till den dagen då ingen vill ha sub längre. Hände för inte så länge sen, kommer hända igen.
 

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
Mycket beror nog på att intresset för klockor generellt har ökat samt "acceptansen" för att köpa på internet.
Fler är intresserade av klockor idag än för 5-10 år sedan. Fler är "ok" med att handla på internet jämfört med 5-10 år sedan. Vilket resulterar i fler medlemmar till t.ex. Klocksnack. Vilket resulterar i fler potentiella köpare till en klocka vilket håller upp priset.
Sen att vintage "stuckit iväg" gör ju att de andra senare modellerna "hänger på".
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Påstod bara att det låter rätt bra, Robin, har inte sagt något annat! Har full förståelse för att det inte är någon rusning på andrahandsmarknaden för dyra klockor under årets "fattigaste" månad! :)
 
Topp