• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

16610LN->LV

morrism

Audemars
Kan man göra det? Kan Rob E. göra det? Det enda man behöver göra är ju att byta tavla och insert så blir det en LV. Eller är det emot någon regel? Insertbyte på t.ex. GMT är ju inga problem, och t.ex. målarn bytte ju tavla till grön på sin.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Ja, det kan man göra - det enda som behövs är som sagt tavla, visare och inlägg.

Det är däremot fett tveksamt ifall en handlare kommer att bygga om och "byta" referens åt dig. Det är en sak att byta tavla i en guld-GMT (där modifieringen ryms i modellen) eller inlägg på en stålis, men en annan att trolla fram en annan klocka.

Vad som händer om man är du och bror med sin AD är en sak (nånstans får ju stål-Daytonor sina vitguldstavlor ifrån...) men att som vanlig knickedick lomma in och få en LV-ombyggnad tror jag blir knepigt. Men vafan...fråga?
 

morrism

Audemars
Det var första gången jag blev kallad för knickedink, endast positivt antar jag. Tvärtom hade inte varit några problem, från grön till svart?
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Nja, jag åsyftade inte dig - så knickedickandet är mest en omskrivning för "vem som helst".

Jag vill minnas att många utan knussel fått köpa svarta inlägg till sina LV. Tavla/visare kan kanske vara kämpigare.
 

morrism

Audemars
Man kanske kan ta det i omgångar, på olika ställen.. :) Går in på Rob och frågar om man kan få byta visare, sen fråga en annana om de kan byta tavlan osv.
 

morrism

Audemars
Inget jag har planerat att göra men funderade på om det gick, tycker svart är snyggare än så länge men man kanske tröttnar...
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Rent generellt är det nog lättare att "klä ner" en rolex, de tar gärna betalt för att din specialversion ska se lite enklare ut

Affärsmodellen faller ju lite om de hjälper dig att "klä upp" en enklare modell för mindre pengar än vad skillnaden i prislistan mellan de olika modellerna
 

morrism

Audemars
Rent generellt är det nog lättare att "klä ner" en rolex, de tar gärna betalt för att din specialversion ska se lite enklare ut

Affärsmodellen faller ju lite om de hjälper dig att "klä upp" en enklare modell för mindre pengar än vad skillnaden i prislistan mellan de olika modellerna

Om man betalar för sig då?
 

morrism

Audemars
Precis, tror skillnaden mellan LN och LV är betydligt mindre än att köpa delarna lösa och konvertera, dock som Singular skriver så är det tveksamt om AD gör det.

Jag fattar ju varför de inte gör det, men ändå inte...

Ett tavelbyte/inläggsbyte är inga problem så länge det inte är till en dyrare modell? Kan man sammanfatta det så?
 

morrism

Audemars
Kan man gå och få tavlan utbytt till dia-index? då faller ju den tesen isåfall?

edit: på en guldis alltså
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Jag frågade Rob E om att uppdatera min 16610 LN till en LV dvs. till maxi tavla + grön bezel. Nej var svaret, enligt urmakaren Peter så tillåter Rolex inte det, punkt!
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Ähhhhhhh.... Tavla, visare och insert hittar du vid rätt vattenhål.... Montaget är väl lite stökigare att få gjort....men det blir klart dyrare än det är kul......
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Kan man gå och få tavlan utbytt till dia-index? då faller ju den tesen isåfall?

edit: på en guldis alltså

Eftersom guldisarna har diamanttavlor som tillval vid nyköp så kan man även köpa till det efteråt som jag har förstått det. Kortfattat, det som går att välja på vid nyköp inom en referens kan man komplettera med senare. Men man kan ej pimpa upp den utanför sin referens
 
Topp