• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

16710 vs 1675

Axiom

Panerai
2-Faktor
Hej! Har precis presenterat mig i passande tråd och tänkte lyfta denna fråga. Som jag ser det är det en hård match mellan två rätt olika klockor.
Fördelar 16710
Fungerande lume
Individuell timvisare
Nyare(bättre tillgång till delar?)

Fördelar 1675
Urtavlan, ingen har dött av lite patina!
Något mer ikonisk än ovan.

Ett mellanting skulle vara tidig 16710 med tritium som kan få patina med tiden, men då förlorar man lume istället.

Hur ser ni på saken? Vilken hade ni ställt in er på? Finns det några fördelar jag missar?
 

JayJay

Rolex
Ska du bära klockan varje dag eller i rotation? Vad har du för andra klockor som denna ska komplettera?
 

Axiom

Panerai
2-Faktor
Det kommer bli min primära klocka, för klockor i nuvarande samlingen hänvisar jag vänligast till min intropost, där finns det även bilder :)
 

JayJay

Rolex
Det kommer bli min primära klocka, för klockor i nuvarande samlingen hänvisar jag vänligast till min intropost, där finns det även bilder :)
Med hänsyn taget till detta hade jag för egen del utan tvekan gått på en så ny 16710 som möjligt. Men du kommer å andra sidan få flera andra svar som säger motsatsen.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Det är rätt så olika klockor, men om du ska köra på vintage, skippa servicetavla och nytt bezelinlägg det är ju det som gör dinkan "vintage"

Personligen är jag mer för länken på de nyare 16710, men det är såklart ytterst subjektivt :woot:
 

oscaroscar

Panerai
Hej! Har precis presenterat mig i passande tråd och tänkte lyfta denna fråga. Som jag ser det är det en hård match mellan två rätt olika klockor.
Fördelar 16710
Fungerande lume
Individuell timvisare
Nyare(bättre tillgång till delar?)

Fördelar 1675
Urtavlan, ingen har dött av lite patina!
Något mer ikonisk än ovan.

Ett mellanting skulle vara tidig 16710 med tritium som kan få patina med tiden, men då förlorar man lume istället.

Hur ser ni på saken? Vilken hade ni ställt in er på? Finns det några fördelar jag missar?
Individuell timvisare? Vad har jag missat?
 

m_s

Patek
2-Faktor
Eller så gör du som jag, skaffar en 1675 som är renoverad och fungerar som den gjorde 1968 och säkert 40 år till :)

bepatumy.jpg
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Hur ofta behöver man ens gmt-visaren? Hur ofta behöver du den extra tidszon som 16710:n ger? Hur ofta behöver du fungerande lume?

1675 vinner jämt för mig. 16750 kan vara ett alternativ om du behöver quickset men ska klockan ändå användas dagligen så skulle jag hellre ta en 1675:a. Länkmässigt så kan du köra samma länk 1675 som på 16710 om man inte uppskattar de lättare länkarna från 60- och 70-talet.
 

Axiom

Panerai
2-Faktor
Hur ofta behöver man ens gmt-visaren? Hur ofta behöver du den extra tidszon som 16710:n ger? Hur ofta behöver du fungerande lume?

1675 vinner jämt för mig. 16750 kan vara ett alternativ om du behöver quickset men ska klockan ändå användas dagligen så skulle jag hellre ta en 1675:a. Länkmässigt så kan du köra samma länk 1675 som på 16710 om man inte uppskattar de lättare länkarna från 60- och 70-talet.

Jag håller med om allt du skriver. Dock vet jag inte vilket jag värdesätter mest, patinerad tavla eller lume. 16750 ar jag räknat bort precis som du oxå kommer fram till.
Hur stor är skillnaden i tillförlitlighet på en 1675 och 16710? Hur skiljer sig reparationsmöjligheter samt kostnader för dessa?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Skiljer sig inte alls. Bägge är som oförstörbara traktorer. :)

Surfa runt lite och fundera på om du vill ha en matt tavla med målade index eller en glansig tavla med vitguldsindex. Som extra icing on the cake så får du charmigt plastglas på 1675:an istället för det platta fönsterglaset som sitter på 16710.

Har du möjlighet att klämma på bägge klockorna? Ingen av dem är fel men de är ganska så olika.

Lycka till!
 

Ninen79

Audemars
Hade en fin 1675 men det var inte kul när datum skulle ställas (ingen quickset), vattentäthet var 50m och det gjorde mig bokstavligen nervös varje gång jag var vid havet eller poolen...så jag sålde den.
Tycker fortfarande 1675 är en grym modell!
Dom tidiga gmt 16750 med matt tavla är ännu grymare med målade index samt quickset och 100m water re.
Men valet mellan 1675 och 16710 så tar jag 1675 alla dagar i veckan!
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag håller med om allt du skriver. Dock vet jag inte vilket jag värdesätter mest, patinerad tavla eller lume. 16750 ar jag räknat bort precis som du oxå kommer fram till.
Hur stor är skillnaden i tillförlitlighet på en 1675 och 16710? Hur skiljer sig reparationsmöjligheter samt kostnader för dessa?

Varför räknar du och Per bort 16750?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag räknar inte bort den. Ser bara ingen jättuppsida med quickset om man bär klockan 24/7. En matt 16750 är lite av den perfekta klockan om man gillar pepsi-rollar.

Att jag föredrar 1675:an är för att jag tycker att tidiga rollar har roligare case än senare som saknar tydliga bevels. Smaksak antar jag.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Jag räknar inte bort den. Ser bara ingen jättuppsida med quickset om man bär klockan 24/7. En matt 16750 är lite av den perfekta klockan om man gillar pepsi-rollar.

Att jag föredrar 1675:an är för att jag tycker att tidiga rollar har roligare case än senare som saknar tydliga bevels. Smaksak antar jag.

Synd att det mesta oftast är bortpolerat oavsett..
 

oscaroscar

Panerai
Jag räknar inte bort den. Ser bara ingen jättuppsida med quickset om man bär klockan 24/7. En matt 16750 är lite av den perfekta klockan om man gillar pepsi-rollar.

Att jag föredrar 1675:an är för att jag tycker att tidiga rollar har roligare case än senare som saknar tydliga bevels. Smaksak antar jag.
Vad är bevels?
Finns de inte nånstans man kan klämma på de äldre, tänker på nån butik som säljer äldre ur. Har bara sett dessa på bild.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Vad är bevels?
Finns de inte nånstans man kan klämma på de äldre, tänker på nån butik som säljer äldre ur. Har bara sett dessa på bild.
url


Lättast att få klämma är nog att fråga någon medlem som har en. Dåligt med butiker i Sverige som har fina exemplar.
 

Axiom

Panerai
2-Faktor
Trodde 16750 med matt tavla är relativt ovanlig, och därmed svår att hitta? Och ska man ha vitguldsindex föredrar jag nog 16710.
Hade inte riktigt tänkt på vattentätheten, så där vinner ju senare modeller. Eventuellt blir det en 16710 med lume nu och en patinerad 1675 när mer pengar finns.
Vill rikta ett stort tack till alla som bidragit här! Känner mig varmt välkommen som får så mycket svar och intressanta åsikter trots att jag precis reggat mig :)
 

Axiom

Panerai
2-Faktor
Vad jag sett efter att ha kollat runt så beror det helt på. En fin 1675 är ofta dyrare.
 

DrDre

Patek
När vi ändå är igång, är en 1675 billigare än en 16710?
Det finns de som har bättre koll än jag när det gäller vintagepriser, men priset för en hygglig 1675 börjar väl ungefär på samma nivå som en hygglig 16710 ( dvs runt 30 tkr och alltså inte några så stora skillnader att det bör fälla avgörandet för vilken du köper). Sedan finns det ju varianter av 1675:eek:r där priset blir betydligt högre än så.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Det finns de som har bättre koll än jag när det gäller vintagepriser, men priset för en hygglig 1675 börjar väl ungefär på samma nivå som en hygglig 16710 ( dvs runt 30 tkr och alltså inte några så stora skillnader att det bör fälla avgörandet för vilken du köper). Sedan finns det ju varianter av 1675:eek:r där priset blir betydligt högre än så.


En sådan här tex..

21E61CCC-4488-4C11-993E-E49096343DD8-6465-00000D127FAC911B.jpg
 
Topp