• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

1675 trubbel..

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har ju en gammal vandringspokal i form av en 1675:a i min ägo. Har inte klickat helt 100 främst pga den rivet länk som sitter på klockan. Cool är den men för trång för min handled:-(
Har fått hem en annan oysterlänk från Gripenbro för test och det såg ut att bli en fullträff.
Tyvärr så fick jag den inte att sitta så bra som jag ville utan jag tog en tripp till Rob idag.
Där visade det sig att det inte är riktigt rätt ändlänkar på länken. Det ska vara 580-0 men det sitter ett par 558-B på nu. Detta gör att man måste använda tunnare stift med glapp som följd. Inte roligt:-/
Behöver lite tips och råd.. Finns det ngn möjlighet att sälja de 558 som sitter på nu? Vad tusan tar man betalt? Rob vill ha 1600 för nya 580 ändlänkar.
Finns det kanske ngn som har 580 och vill byta? Eller ska jag helt enkelt leta en helt annan länk?
Hjälp mig nu mina herrar annars skiter jag i det här vintage pysslet och satsar på nya grejer!!
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
580 är ganska vanliga, och bör gå att hitta utan problem på vrm t.ex

558 är till datejust tror jag, och du bör väl kunna sälja dem för 500-1000kr kanske.
 

DrDre

Patek
Lite OT, men jag är inte helt säker på att det är så bra att köra med bandstift som inte passar ordentligt. Utan att veta, så skulle jag ändå kunna misstänka att om de är för små och rör sig/glappar inne i hålen, så kan de på sikt förstöra hålen.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Lite OT, men jag är inte helt säker på att det är så bra att köra med bandstift som inte passar ordentligt. Utan att veta, så skulle jag ändå kunna misstänka att om de är för små och rör sig/glappar inne i hålen, så kan de på sikt förstöra hålen.
Näe, det är ju precis det jag har problem med.. Med rätt ändlänkar kan jag använda rätt bandstift. Problem solved..:)
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Verkar skitjobbigt att byta länk så sälj 1675an till mig :)
Helvete Jakob.. Inte sätta griller i huvudet på mig nu när jag bestämt mig för att behålla den..
Har gjort några halvdana försök att byta bort gamlingen mot ngt yngre men det har inte gått i lås. Tänkte försöka ett tag till.. Men fråga mig imorrn så kanske den är till salu :)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Har försökt att leta men hittar inte ngn lös bit som jag är säker på att den passar :-(

Nu har jag inte riktigt engagerat mig för att kolla att detta verkligen är det su ska ha, men det är verkligen värt att botanisera runt lite här:

http://www.chrono-shop.net/en/bands...riveted-oyster-bracelet-link-ci-version-.html

Det är ganska troligt att du kan hitta en, eller ett par, länkbitar som passar.

Som sagt, den smuttaste lösningen är ju att köra vidare på den fina nitade länken.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Problemet löst!!
Länk inköpt av Gripenbro, Tack för hjälpen! Ändlänkar inköpt och monterat av Rob E, stort tack för det!
Passade på att byta till en mer höst/vintertonad bezelring när jag ändå var på plats.
Jag är nöjd och kommer att vara vintageägare ett tag till i alla fall :)
CCACEFAA-04CE-4EFA-93BC-7E30C47BE3D3-395-000000444DA5BA03_zpsde192de7.jpg

17ABF21F-6314-4B9D-9607-35F6F93F4DED-395-000000445EEB8958_zps3769f5d1.jpg

Passade på att slänga det gamla fula blekta insertet och den sunkiga länken i papperskorgen utanför Rob..






Nääää, skoja bara.. Det är ju snart sommar igen och då är det bara att trycka på det blekta igen;-)
 
Topp