• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

1680 vs. 114060

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Gents,

Funderar på nästa projekt och har två huvudkandidater:

A) Rolex 1680/5513 med plexi och maxi dial
B) Rolex 114060

Vet att det är rätt stor skillnad på dem trots att de har samma DNA - men jag kan inte riktigt bestämma mig i frågan...

Vintage är ju mulligt och gott och mer "levande". Känns ju lite mer originellt än att köpa en "vanlig ny" sub. Men risken är att den kanske är lite ömtåligare än en nyare variant. Gillar känslan i plexit däremot...

Men å andra sidan är kassaskåpskänslan i 114060 mäktig, och keramik-ringen gillar jag för att den ändrar färg i olika ljust och klickkänslan när man vrider på den. Man behöver inte oroa sig för att klockan ska bli skadad eller liknande.

För att göra saken knöligare kostar de ungefär lika mkt beggade (bra ex runt 40-45k)

Har i lådan även 116520, 1603 samt en Tudor Sub flinga (som åker om jag tar en 1680/5513)

Som tur var har jag inte bråttom att bestämma mig, håller på att fylla på klockkontot, så det är några månader kvar innan nått händer

Bilder från Google:

Rolex+114060+37+LR.jpg


TA384%20-3841.JPG
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Du måste bestämma själv om du vill ha gammalt eller nytt. Vet ärligt talat inte om vintage är ömtåligare då jag tror att en 114060 skulle se hemsk ut med en skada på case eller bezel.

Jag skulle välja detta av det du nämner. Sen maxi 5513. Dock gillar jag nya men jag tror att jag skulle tröttna på den snabbt.

YO_Rolex_5513_Maxi_5.JPG
 

Josef B

Bestraffaren
Personligen skulle jag ta en ny klocka, har insett att jag inte är för mycket vintage, de är för rangliga och lite kopiavarning på dem ;). Men du har ju flera månader på dig, så ta det lugnt känn av läget ordentligt. Skulle bli skittråkigt om man skulle köpa "fel".
 
  • Like
Reactions: Zed

finnirgens

Panerai
Prova en vintage! Pers förslag gällande en sen maxi 5513 låter kanon tycker jag. Är du inte nöjd så sälj och testa ett annat alternativ. Pengarna får du igen.
 

JohanHLM

Rolex
Hade det handlat om att ha endast en enda klockan hade jag valt 114060 pga. att den känns robustare och att t.ex. att länken inte skulle få stretch i första taget. Jag tycker egentligen du ska behålla flingan och komplettera med t.ex. en Explorer I men måste jag välja av 5513/1680 skulle valet vallit på 1680.
 

cheepo63

Läderjesus
2-Faktor
Det som skrämmer med vintage är att man behöver vara rejält påläst för att vara säker på att man inte köper en frankenstein med en massa hopplockade delar. Sitter själv i samma sits och ju mer man googlar om vintageklockor ju mer skärrad blir man av komplexiteten av ämnet. Gör ett bra förarbete och ta hjälp av kunnigt folk så kommer du säkert hitta din graal.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Charmas mer av vintagealternativet, men sett till ditt övriga "innehav" skulle den nya stryktåliga passa bättre.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Personligen skulle jag ta en ny klocka, har insett att jag inte är för mycket vintage, de är för rangliga och lite kopiavarning på dem ;). Men du har ju flera månader på dig, så ta det lugnt känn av läget ordentligt. Skulle bli skittråkigt om man skulle köpa "fel".
+1

Det värsta är att det inte går att bada med dem med gott samvete. Tänker på TRF-tråden där flera vintageSubbar utvecklat rost mellan glas och boett.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Det som skrämmer med vintage är att man behöver vara rejält påläst för att vara säker på att man inte köper en frankenstein med en massa hopplockade delar. Sitter själv i samma sits och ju mer man googlar om vintageklockor ju mer skärrad blir man av komplexiteten av ämnet. Gör ett bra förarbete och ta hjälp av kunnigt folk så kommer du säkert hitta din graal.
Ja precis -det är är ju en djungel att hitta rätt i. Är hyggligt påläst, men man kan ju aldrig vara säker.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Ja, det låter fel i mina öron att köpa en Submariner som man inte bör bada med. :)
Du badar utan problem med en vintagedykare som är trycktestad. Ingen skillnad mot en ny då jag inte skulle råda någon att bada med en 60k-klocka som inte är provtryckt. :)
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
"Vintage är ju mulligt och gott och mer "levande". Känns ju lite mer originellt än att köpa en "vanlig ny" sub. Men risken är att den kanske är lite ömtåligare än en nyare variant. Gillar känslan i plexit däremot..."

Säger allt tycker jag. Så ömtåliga är dom väl.inte heller.

Funderar själv på att sälja av allt, nästan, och köpa en 1680.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Det är inte vad de skriver på TRF.
Så pass? Täta klockor släpper inte in fukt. Varken gamla eller nya. Har man dock inte koll på tätheten så är självklart fukt ganska obra. ;)

Jag håller med dig i stort men menar fortfarande att en omhändertagen vintage fortfarande funkar som tool-watch. Serviceglas och regelbunden service räcker långt om du provtrycker klockan inför bad.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Så pass? Täta klockor släpper inte in fukt. Varken gamla eller nya. Har man dock inte koll på tätheten så är självklart fukt ganska obra. ;)

Jag håller med dig i stort men menar fortfarande att en omhändertagen vintage fortfarande funkar som tool-watch. Serviceglas och regelbunden service räcker långt om du provtrycker klockan inför bad.

Jag är inte på något sätt expert på vintage men denna tråd på TRF fick mig att tappa allt sug efter vintage.

http://www.rolexforums.com/showthread.php?t=287895
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag är inte på något sätt expert på vintage men denna tråd på TRF fick mig att tappa allt sug efter vintage.

http://www.rolexforums.com/showthread.php?t=287895
Självklart är risken större på gamla grejer. Jason dyker mycket och gör man det så finns det massor med bättre val av klocka om kostar under 5k. Jag tvivlar på att en Svensson rostar sönder sin täta sub på normlt liv med lite bad hr och där.

Jag försöker bara att döda myten att vintage är superömtåligt. Sunt förnuft och de duger till det mesta. :)
 

max

Dancing Queen
Absolut! Reagerade också på det. Den är som ny!
Var då? Halvsletna luggar, utbytestavla från nånstans runt 1998-2000 och utbytesvisare? Bezeln ser ju ok ut iof :D

Bara att välja mellan charm och beater-funktion, att ha en 1680 röd som ren dykarklocka är kanske inte det mest lämpliga men om du bara badar så är det ju inga större problem.
Ska man åka vattenskoter, slåss med hajar, råna pensionärer och andra bruksändamål så är nog en modern rolle "bättre", skall man ha en mysig rolle som du kan njuta av lite extra vid alla andra tillfällen så gillar jag vintage bättre.
Vem som helst kan gå in i butik och köpa en modern rolex, hur roligt är det? :)

Seriöst så är det nog bara du själv som kan komma fram till svaret, jag står själv inför valet att utöka med en till vintage eller en modernare. Ingen är bättre på allt, avvägning av vad man behöver och vad mer som finns i lådan, kanske räcker en 5-10kkr beater att täcka upp behovet som en modern rolle skulle tillföra över en vintage?
 
Topp