• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

16800 - är bezeln trasig?

Boris Balkan

Fark you!
Klämde på en begagnad Sub 16800 idag och jag kunde vrida bezeln/ringen åt vänster (även om den var lite trög) men inte höger. Är bezeln trasig?
 

B1884

Audemars
2-Faktor
För att ge ett seriöst svar...
Det är "by design" att ringen endast går att vrida åt vänster. Rätta mig om jag har fel, men jag tror det är en säkerhetsåtgärd när man använder ringen vid dykning.
Som du kanske vet så ställer man ringen emot minutvisaren för att ha koll på hur länge man varit under ytan och ifall ringen skulle vridas åt höger av misstag så kan det ha stor påverkan. Exempelvis om du har luft i tuberna för 30min, råkar du då stöta till ringen så den vrids höger 5 minuter så kommer din luft ta slut när klockan visar 25min (fast du tror att du har 5 minuter kvar).
 

Ryttaren

Rolex
Fanns det något syfte med detta uttalande. Ska jag skämmas?


Nä du behöver inte skämmas! Inte så lätt att veta.
16800 är väl förstas subben med unidirectional med klick, dvs går bara åt ena hållet. Medan äldre modeller har bi-directional, en tryckring som går att vrida åt båda hållen.

(hoppas jag har koll läget som svarar så jag slipper skämmas).
 

k0nkas

Audemars
2-Faktor
Klämde på en begagnad Sub 16800 idag och jag kunde vrida bezeln/ringen åt vänster (även om den var lite trög) men inte höger. Är bezeln trasig?
Har inte svar på din fråga men jag förstår den till skillnad från vissa andra. På 1680 kan du vrida åt båda hållen men det kanske försvann när 16800 lanserades.
 

max

Dancing Queen
Nej det är sant, jag ber om ursäkt. Men jag blir lite misstänksam när frågan gäller en "16800", och inte en Rolex dykklocka eller Rolex Submariner. Om man känner till 16800 så tyder det på en viss kunskapsnivå?

Men som sagt, jag ber om ursäkt om jag drog fel slutsatser.

Oavsett så svarar man inte på det sättet, vi lär oss genom att ställa frågor. Alla kan inte vara expert på alla modeller och eftersom de tidigare hade en bezel som gick att vrida åt båda hållen så är det ju lätt att blanda ihop/inte veta när de bytte.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Klämde på en begagnad Sub 16800 idag och jag kunde vrida bezeln/ringen åt vänster (även om den var lite trög) men inte höger. Är bezeln trasig?
Som jag förstått det så är 16800 den första referensen med "uni-directional" dykring.
EDIT: missuppfattade frågan. My bad :(. Nej, dykringen på 16800 skall bara gå vrida motsols. Klockan är inte trasig.
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Kan ju nämna att jag och en annan forummedlem på ettårsfesten vart väldigt fundersamma över att en 5513 gick att vrida åt båda håll o_O Men med tanke på kunskapen som fanns där kunde vi snabbt på svar på frågan!
 

k0ltrasten

The Bird
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Och anledningen till att den är trög är oftast att det är smuts mellan boett och vridring, ganska enkelt att rengöra imo! :)
 

Boris Balkan

Fark you!
En annan fråga: om man har serienummer på boett och urverk finns det något motsvarande omega vintage database där man kan kontroller om kombinationen är kosher?
 
Topp