• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

18k charm

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Om det här kommer tolkas som en paketöppningstråd garanterar jag att den kommer låsas. Jag vet nämligen inte vad jag köpt. Hursomhelst så landade det ett impulsköp idag. Ropade in nåt jag tyckte såg kul ut utan att veta om tillverkare, ålder, storlek, luggbredden etc

Klockan jag köpt köptes in som guldskrot av en guldsmed under 70-talet. Dottern till guldsmeden förbarmade sig dock över klockan, lämnade in den för service, fick infon att det rörde sig om ett herrur från 30-talet varpå hon sedan använde den under många år. De senaste åren har den dock fått bo i en låda.

Den mäter kanske 29X29 eller något mindre. 18mm luggbredd och fasta bandhorn. Har därför precis skändat den med ett nato i väntan på annat.
Boetten är 18k med såväl stämplar på insidan som förväntade bucklor på baksidan.
Manuell,16 jewels och swiss made.

Den här klockan är helt out of character för mig men jag tyckte den var lite cool.

Så, med bara en Iphonekamera till hjälp,vad har jag köpt? :)


image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Cool klocka! Vad står det på bryggan i mitten? Du ser ingen symbol eller nummer under balansen?
Vanligt på dessa gamla 30-talare är att urverkstillverkarens namn och kalibernummer står på tavelsidan av verket, men då måste ju tyvärr dock tavla och visare av först...
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Tack, eriksson850!
Enda text jag hittar på verket är Swiss made och 4 adjustements 16 jewels.
Fan. Lyfta visare etc kändes ju som överkurs.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag googlar runt efter urverk, men det är svårt att hitta något... 16 jewels och 4 adjusements borgar ju dock för att det är ett bra verk. Kul med de här gamla rackarna! :)

Står det något eller finns det några symboler i boettlocket?

Ping China, känner du igen det?
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Jag googlar runt efter urverk, men det är svårt att hitta något... 16 jewels och 4 adjusements borgar ju dock för att det är ett bra verk. Kul med de här gamla rackarna! :)

Står det något eller finns det några symboler i boettlocket?

Ping China, känner du igen det?
Ja, det vanliga 18k, femsiffrigt nummer och nåt som ser ut som Paris hallstämpel.
Fan, får plocka isär den igen och kolla.
 
Topp