• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

1928 Hamilton Piping Rock!

Stetes

Omega
Ville bara uppmärksamma er om denna helt underbara klocka som på min lista hamnade direkt uppe i bland toppen på vackraste klockorna genom tiderna. Hittar inget skrivet om den på forumet och kände att den förtjänar en tråd, vet inte hur pass känd den är i Sverige.

Det är en amerikanare som introducerades på det sena 20-talet i sann art deco anda. Snacket går att innan det delades ut ringar till mästarna av jänkarnas älsklingssport baseboll så gav klockor ut til vinnarna. Året 1928 vann de legendariska NY Yankees, som tydligen det året skall ha haft det bästa laget genom tiderna i sporten med spelare som Babe Ruth och Lou Gehrig. Det året gavs det ut Hamilton Piping Rock till spelarna.

Klockan tillverkades fram till mitten på 30-talet i solidt guld med ett Hamilton 979 urverk som gjorde att klockan kunde förbli ganska tunt (ca 8.5mm). Man lade in bandhornen i ett typ gånggärn som skulle gör klockan bekvämare att ha på sig. Den har en ganska avskalad urtavla med subsekund och de romerska timmarna är istället satta på bezeln.


1928-1935 Piping Rock

Klockan återintroducerades på marknaden slutet på 40-talet med några få modifikationer. Urverket byttes ut till ett Hamilton 747 istället och visarna byttes ut till rakare varianter. De flexibla gångärnen som bandhornen vilar på styvades till lite också, man bullade till kronan lite också. Man gjorde även några ändringar på urtavlan: siffrorna på subsekunden hängdes bort och minutindikatorerna fick sig en liten justering samt en ändrad logotyp, välvd istället för rak. Denna variant tillverkades en bit in på 50-talet.


1948-1954 Piping Rock

Hamilton gjorde ett sista försök till att ge liv till en av deras mest legendariska klockor på 90-talet. Då med ett hjärta av antigen quartz eller handvridet mekaniskt urverk. Denna varianten är mer trogen orginalet från 1928 med liknande visare, krona och urtavla. Denna utgåvan fick en lite anorlunda boett, den tjockades till en aning och tillverkades i guldpläterat stål istället.

8G22KxZ.jpg

1990-talets Piping Rock

Hoppas att ni uppskattade denna lilla historialektion, men framförallt hoppas jag att ni uppskattar klockan lika mycket som jag gör. Och gör ni det kanske ni är nyfikna på priserna på dessa. Det varierar ju såklart och mycket beror på vilken modell det är. De "riktiga" vintage modellerna från 1928 och 1948 går för omkring 15.000-25.000 kr på det lilla jag sett. Reissue modellerna från 90-talet är betydligt billigare, föga förvånande inte minst med tanke på att den är i stål jämfört med solidt guld på de andra. De har jag märkt kan gå för så lite som 1000 kr för en quartz och några fler tusingar för en mekanisk. Riktigt bra priser kan jag tycka.

Kommentera gärna, är ni också lika förtjusta i den eller är det mer old news?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Trevlig modell om än lite överprisad enligt mig. Titta in på vintageavdelningen, där har vi det lite trevligare.
 
Topp