• Välkommen till Klocksnack, Gäst!

    På förekommen anledning vill vi påminna alla medlemmar om att ta en extra titt på reglerna för de olika forumdelarna.
    T.ex. kan du inte skapa en sälj/köpes-annons det första du gör. Det är gratis att annonsera hos oss, men vi tänker att det är trevligt om man bidragit lite till forumet innan.

    Vi hoppas att du kommer trivas på Klocksnack

    /Ledningen
  • Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Avslutad 1950s "jumbo" Longines ref 6555, cal 12.68z

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Pris
9500
Returpolicy
Nej.
Bilder Skickat
  1. Ja
En i min uppfattning ovanligare modell från mitten av 50-talet, tillverkad av Longines med deras egna dåvarande inhouse-verk cal 12.68z. Klockan mäter 37mm i diameter, exklusive kronan.
IMG_0750.JPG


Klockan är i min mening i väldigt gott skick med tanke på åldern. Klockan har alldeles nyligen varit hos urmakare för glasbyte. Kronan är original och är enligt samma urmakare relativt ovanlig. Klockan har okänd servicehistorik men tickar gott på med god gångreserv och håller tiden i min mening väl. Jag har ingen exakt tidmätning men har inte haft anmärkningar när klockan burits.

Klockan förefaller även vara opolerad med skarpa linjer och kanter på boetten. Bilderna samt filmklippet är en del av beskrivningen. Banden på bilderna medföljer ej.

Jag önskar 9500kr där Swish eller banköverföring är enda betalmedlen. Spårbar frakt är inkluderat i priset.

Sammanfattningsvis
  • 37x43mm exkl. krona
  • 18mm mellan bandhornen
  • nytt glas bytt av urmakare
  • okänd servicehistorik men tickar på utan anmärkningar
  • förefaller opolerad med skarpa linjer & kanter
  • skruvlock
  • " recessed index " - nedsjunkna indexmarkeringar

Har gott om referenser.. -> https://klocksnack.se/threads/north.58563/

Tveka inte höra av er vid funderingar. Byten är inte intressant för tillfället.

Film


IMG_0743.JPG
IMG_0744.JPG
IMG_0745.JPG
IMG_0746.JPG

IMG_0741.JPG
IMG_0742.JPG
IMG_0747.JPG
IMG_0748.JPG



Äldre bilder innan glasbyte:

IMG_1884.JPG
IMG_2084.JPG
 
Senast ändrad:
Topp