• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

1967 - Årsklockorna är här!

Fixoflex

Patek
2-Faktor
1967!

Vad är det med årsklockor? Är det helt enkelt åldern som börjar göra sig påmind. När lederna knakar en aning extra, när parkeringsplatsen verkar längre från entrén än vanligt, när man bokar sittplats vid idrottsevenemang, när man drar sig för att rensa stuprännorna för lårbenshalsen inte klarar ett snedsteg, när.......

Ni fattar! Varför årsklocka? KS ger ju upphov till habegär. När man börjar syna detta träsk av boetter, länkar, glas, verk, polering och tavlor inser man att det finns för mycket godbitar och på tok för lite tid. När ålderstrappan vänder och det är dags att börja att gå utför så inser man att något måste göras. Trappstegen knakar oroväckande starkt, starkare än på vägen upp.

Jag vill passa på att tacka KS samt alla Rolex och Speedmaster entusiaster på forumet som startade mitt driv efter årsklockor.

Till alla medlemmar som sitter på en klocka från 1967, Reta upp mig i denna tråd!


Vad hände under 1967?


Den 3/9 1967 blev det kaos i trafiken då högeromläggningen tog plats. Sverige skulle helt plötsligt ändra sina körvanor och byta körfält. Kaos uteblev då det mesta "ståhejet" startade på natten!

högertrafik.png

Frank Zappa började med sina musikaliska experiment med sin grupp Mother of Invention! Långa stycken musik med solo som aldrig tog slut. Flummiga riff med oväntad vändningar.

Mothers_of_Invention_1_1967.jpg


En klassiker i svensk motorhistoria såg dagens ljus! Saab 99, denna kultbil med nackstöd från helvetet lanserades 67-68! Vad skall man säga, Det skojades friskt med bilen - en ramsa löd "sälj aset annars byt" (SAAB)

SCM-13.jpg


Klockorna då!? Rolex är ju en ikon oavsett vad man tycker om märket. Eftersom det var en årsklocka på radarn och en Rolex så fanns bara en ref. på kartan. Självklart 5513 meters first från 1967. Tackar Mr Chanse för hans tålamod om allt tjöt om årsklocka mm. mm. Om det finansiella musklerna växer om några år så kanske en Milgauss, Explorer eller GMT ligger när till hands.

DSCF2421.JPG


Glass är gott! GB började på allvar med sin lansering av den numer klassiska glasskartan!

pic_nostalgi_glasskarta_1967_34433403.jpg


Ford Mustang -67 kanske bättre än SAAB!

car_117.jpg


Nytt i lådan och den andra årsklockan måste ju då bli en Speedmaster ref. 145.012 från 1967. När jag såg Vikings 67:a i Omega tråden blev jag helt salig. Vad jag har tjatat. Stort tack för att du lät den gå vidare!

DSCF2721.JPG


DSCF2723.JPG


DSCF2725.JPG


DSCF2727.JPG


DSCF2731.JPG
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Grymt inlägg Fixo :D Morfar hade en så jäkla fin Saab 99 turbo, undra var den har tagit vägen. Fina klockor också för den delen :)
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
Det här med årsklockor är något speciellt och du sitter just nu på två fina sådana, grattis till dom och ditt trevliga inlägg.:)
Själv är jag en 65:a och har också lyckats hitta två mycket fina års-ex men jag jagar fler liksom du Fixoflex.
 

007

Cartier
Tack för ett trevligt inlägg! Men så är jag ju också lite part i målet[emoji6]
Hursom, mitt lilla bidrag! Även här går jakten vidare efter fler..............
b9101b46c9cec1b1bd1fc73d13787f79.jpg
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Det här med årsklockor är något speciellt och du sitter just nu på två fina sådana, grattis till dom och ditt trevliga inlägg.:)
Själv är jag en 65:a och har också lyckats hitta två mycket fina års-ex men jag jagar fler liksom du Fixoflex.


Visst är det lite roligt att jaga årsklockor. Har du något på gång!?
 
Härlig läsning Fixoflex!
Speedyn ser ut att ha riktigt fin patina. Den är ju från rätt årtionde också kan man lugnt säga!

-67 var för övrigt året då astronauterna "Gus" Grissom, Ed White och Roger Chaffee på Apollo I miste livet i en häftig brand som utbröt i den Saturn 1-raket som skulle bli den första bemannade raketen i apolloprogrammet.
Branden uppstod redan på uppskjutningsrampen under en "pre flight test", och spred sig snabbt upp i kommandomodulen.
Detta höll på att omkullkasta hela Apolloprogrammet, med målet att sätta en man på månen innan årtiondet var över...
Man fortsatte med obemannade tester, och den 9:e november 1967 sköt man upp den första SaturnV raketen från Kennedy space center. :)
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Härlig läsning Fixoflex!
Speedyn ser ut att ha riktigt fin patina. Den är ju från rätt årtionde också kan man lugnt säga!

-67 var för övrigt året då astronauterna "Gus" Grissom, Ed White och Roger Chaffee på Apollo I miste livet i en häftig brand som utbröt i den Saturn 1-raket som skulle bli den första bemannade raketen i apolloprogrammet.
Branden uppstod redan på uppskjutningsrampen under en "pre flight test", och spred sig snabbt upp i kommandomodulen.
Detta höll på att omkullkasta hela Apolloprogrammet, med målet att sätta en man på månen innan årtiondet var över...
Man fortsatte med obemannade tester, och den 9:e november 1967 sköt man upp den första SaturnV raketen från Kennedy space center. :)


Tackar för den rymdhistorien Sundström! Vad jag vet är att 145.012 ref. bars av Mike Collins på Apollo 11. Så lite rymdhistoria är det ju i klockan. Fast lite coolare är ju ändå 105.012 ref. med Armstrong och Aldrin!:)
Samma månresa olika ref. Vad som är sant eller inte skall gudarna veta. Men alla sidor jag har plöjt på KS och övriga forum verkar luta åt det hållet!
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Grattis till två fina årsklockor! Tycker också det är kul och har skrapat ihop två från 1970 men de får jag ju inte visa i här 1967-tråden, plus att ni har sett dem så att ni är så satans trötta på mig och dem...
 
Tackar för den rymdhistorien Sundström! Vad jag vet är att 145.012 ref. bars av Mike Collins på Apollo 11. Så lite rymdhistoria är det ju i klockan. Fast lite coolare är ju ändå 105.012 ref. med Armstrong och Aldrin!:)
Samma månresa olika ref. Vad som är sant eller inte skall gudarna veta. Men alla sidor jag har plöjt på KS och övriga forum verkar luta åt det hållet!


145.012 ersatte väl 105.012 år 1966..?
Har för mig att vi fick berättat för oss när vi var på Omegagtg:n hos Engströms i jkpg att dessa klockor rekvirerads av astronauterna inför de olika uppdragen..
Således bör klockorna köpts in under en längre tid, från Gemini 3 1965, som bar med sig de första officially qualified (Gus Grissom och John Young) och framåt.
NASA hade säkerligen ett antal olika referenser att dela ut redan 1969.
Det är inte otänkbart att det bara slumpade sig så att två olika referenser följde med upp på Apollo XI.
 

Patrik J

Rolex
145.012 ersatte väl 105.012 år 1966..?
Har för mig att vi fick berättat för oss när vi var på Omegagtg:n hos Engströms i jkpg att dessa klockor rekvirerads av astronauterna inför de olika uppdragen..
Således bör klockorna köpts in under en längre tid, från Gemini 3 1965, som bar med sig de första officially qualified (Gus Grissom och John Young) och framåt.
NASA hade säkerligen ett antal olika referenser att dela ut redan 1969.
Det är inte otänkbart att det bara slumpade sig så att två olika referenser följde med upp på Apollo XI.

Här är Nasas lista på astronauter och deras referenser i de fall de är kända.
https://www.hq.nasa.gov/alsj/omega.html
 
Topp