• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

2 minuter för ett schysst foto

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Blir så satans trött på alla kassa foton så här kommer ett snabbt tips på hur man får ett OK foto på 2min med mobilkamera. ;)

2BF89A41-CC07-45F0-AB6C-6B8D13C2F21B.jpeg

1: Hitta ett fönsterbleck, finns ÖVERALLT, nöj dig ALDRIG med kass ljus. Ta fram ett glasögonfodral, en putsduk och valfri klocka. Boxen under är inte nödvändig men gör att mer ljus slinker in.

E4503D7A-0123-46B9-AC2A-8908E7A0DC4E.jpeg

2: Positionera grejerna.

FE3A2A02-D81F-444B-9841-47ABD9CF9B2E.jpeg

3: Bränn av, skugga glaset med hjälp av din fria hand. Helt, eller delvis för att visa att glaset är kupat. Sätt fokus manuellt genom att klicka på klockan.

B987EF10-A74E-4018-8194-12731157C94C.jpeg

4: Plocka bort damm med appen snapseeds ”healing tool” (gratis). Beskär. Klart! Rätt OK trots att klockan är 18:15 och solen nästan gått ner. Bättre ljus hade gjort bilden mindre grumlig.
 
Senast ändrad:

Hugii

Audemars
2min låter inte mkt. Men för vissa är mycket. De postar minst 5 foto/tråd (x10 trådar).

Den där appen måste jag ha, ser för bra ut för att vara sant. :snaphappy:
 

Ronnie

Rolex
f63c2e6f-12f6-4b36-8c2d-d7ab9768253d-jpeg.752096

Låter som kloka råd!
Problemet med fönsterfoton annars är ju att bakgrunden sällan är speciellt vacker.

Det här fotot är det första som kom med i min senaste omgång av Utvald fotokonst från Dagens klocktråd, så nånting gör @yonsson helt klart rätt. :snaphappy:
Var tekniken ungefär densamma?
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
f63c2e6f-12f6-4b36-8c2d-d7ab9768253d-jpeg.752096

Låter som kloka råd!
Problemet med fönsterfoton annars är ju att bakgrunden sällan är speciellt vacker.

Det här fotot är det första som kom med i min senaste omgång av Utvald fotokonst från Dagens klocktråd, så nånting gör @yonsson helt klart rätt. :snaphappy:
Var tekniken ungefär densamma?

Jag får nog boka en 3-dagarskurs hos Yonsson. Tror jag har fått med en! bild i din tråda av alla tusentals bilder så jag måste vara riktigt kass ;)
 

Nilas

Patek
2-Faktor
Mycket användbart t.ex i säljes men behöver kanske inte vara så i alla trådar. Inte så kul om alla stod i fönsterkarmen och riggade i "Vad gör du och din klocka just nu".
 

JB_XII

Rolex
Behövs egentligen inte ens så mycket för att ta bra bilder.

1. Ljus
2. Hitta fokus
3. Stadig på handen

KLART!
 

Ronnie

Rolex
Behövs egentligen inte ens så mycket för att ta bra bilder.

1. Ljus
2. Hitta fokus
3. Stadig på handen

KLART!
Ej medhåll från mig. Jag tycker att bakgrunden är #1. Lite random bakgrund kryddat med lite extra armhårighet blir såhär mediokert. Inget superfokus eller -ljus, men poängen går fram, tycker jag.
IMG_1233.JPG
 

Ronnie

Rolex
Haha! Nä... att det inte är ett välkomponerat foto p g a massa random prylar i bakgrunden, som inte drar ögat till, eller förstärker skönheten i huvudobjektet -klockrackaren.
Vad en tillräckligt skön bild är beror förstås på sammanhanget och avsikten. :)
 

JB_XII

Rolex
Ej medhåll från mig. Jag tycker att bakgrunden är #1. Lite random bakgrund kryddat med lite extra armhårighet blir såhär mediokert. Inget superfokus eller -ljus, men poängen går fram, tycker jag.
IMG_1233.JPG

Menade mer att få en tydlig bild på klockan... att få till ett bra kort är ju till och med en yrkesprofession.
Jag tror mer syftet var att få bort alla suddiga och mörka bilder där det knappt går att utläsa tiden.
 

Dronten

Cartier
Blir så satans trött på alla kassa foton så här kommer ett snabbt tips på hur man får ett OK foto på 2min med mobilkamera. ;)

2BF89A41-CC07-45F0-AB6C-6B8D13C2F21B.jpeg

1: Hitta ett fönsterbleck, finns ÖVERALLT, nöj dig ALDRIG med kass ljus. Ta fram ett glasögonfodral, en putsduk och valfri klocka. Boxen under är inte nödvändig men gör att mer ljus slinker in.

E4503D7A-0123-46B9-AC2A-8908E7A0DC4E.jpeg

2: Positionera grejerna.

FE3A2A02-D81F-444B-9841-47ABD9CF9B2E.jpeg

3: Bränn av, skugga glaset med hjälp av din fria hand. Helt, eller delvis för att visa att glaset är kupat. Sätt fokus manuellt genom att klicka på klockan.

B987EF10-A74E-4018-8194-12731157C94C.jpeg

4: Plocka bort damm med appen snapseeds ”healing tool” (gratis). Beskär. Klart! Rätt OK trots att klockan är 18:15 och solen nästan gått ner. Bättre ljus hade gjort bilden mindre grumlig.
Utmärkt och enkel guide. Bra!
 

Myggan

Omega
Nu vill jag inte vara sån, men jag tycker att det är lite charmigt med kassa klockbilder. Lite konstnärligt och mjukt liksom.
 
Topp