• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

2 X 1,2k M F2F

Ricrob

Patek
Den rubriken blev det spamvarning på men icke sa Nicke! Det handlar helt enkelt om två stycken 1200m dykare, fotade i lite olika vinklar, för att visa hur två klockor med samma syfte kan se väldigt olika ut.

Det är inte så ofta man har två 1200 meters dykare hemma, så det var läge att passa på att fota de två tillsammans innan Jaganata lägger rabarber på Doxan om ngn timme.

Klockorna på bilderna är en Omega Seamaster Plongeur Professional aka "Ploprof"


och en Doxa Sub 1200T "NUMA" edition.


Här ser ni då de två tillsammans, båda är stora "fullsaze-klockor" men det är skillnad på stort och stort!



Tyvärr hade jag inte tid att mäta exakt innan jag var tvungen att rusa hemifrån..

Doxan har en ngt smidigare höjd. För de som är obekanta med Ploprofen, så är den lilla svarta pricken till vänster heliunventilen och den orangea knappen trycks ned för att låsa upp den annars låsta vridringen. Doxan har också heliumventil men den sitter på andra sidan och syns lite på en annan bild. Ploprofens ventil måste jag nog säga är klockans sämsta detalj, så den är söt, prydlig och arbetad med krom och ett litet He märke, som för all del är snyggt men inte hör hemma på klockornas Humvee, som Kson kallade den.


Här syns Doxans ventil lite. Bägge klockorna har som synes skruvade boettlock. Omegan bärs på original länk modell Shark-mesh och Doxan på original länk modell "bead of rice", som f.ö. är riktigt trevlig och lyfter hela klockan imho.


När det kommer till viklåsen däremot är det löjligt att ens jämföra.. Ploprof har förmodligen världens fetaste lås med finstegad justering i låset och sedvanlig dykarförlängning, medan Doxan har ett lås som man kan tycka är ok på budget-dykare, typ Seiko SKX och liknande men inte på en seriös pjäs som denna. Bilderna får tala sitt språk.





Nu ska jag gå och möta Jaganata, vi ses!
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    374.2 KB · Visningar: 529
  • image.jpg
    image.jpg
    434.6 KB · Visningar: 526
  • image.jpg
    image.jpg
    568.8 KB · Visningar: 523
  • image.jpg
    image.jpg
    502.1 KB · Visningar: 527
  • image.jpg
    image.jpg
    456.6 KB · Visningar: 521
  • image.jpg
    image.jpg
    581.5 KB · Visningar: 526
  • image.jpg
    image.jpg
    436.5 KB · Visningar: 520
  • image.jpg
    image.jpg
    363.2 KB · Visningar: 528
  • image.jpg
    image.jpg
    436 KB · Visningar: 521
  • image.jpg
    image.jpg
    479.1 KB · Visningar: 528
  • image.jpg
    image.jpg
    448.4 KB · Visningar: 525

max

Dancing Queen
Feta klockor!!
Om man skulle be Dvärgen i sagan om ringen att bygga en klocka i sin smedja så är jag övertygad om att ploppen hade blivit resultatet, vilken s*tans kloss och monster till lås!
Passar bra på dig, själv är jag nog inte man nog att bära upp en sån pjäs.
Tack för de trevliga bilderna!
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Ploppen är verkligen ett monster. Som gjord för att förstöra världar med hjälp av ren råstyrka i form av kraftigt och kallt stål.
Inga lövtunna bitar någonstans på den...

Jag gillar't.
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
Det ger han fan i att göra. Jag sitter ju och autorefreshar på köp&sälj dagarna i ända i väntan på att du flippar den...för det är väl ungefär så här många timmar du brukar ha dina keepers?:mrgreen:
 

Ricrob

Patek
Rossi skrev:
Det ger han fan i att göra. Jag sitter ju och autorefreshar på köp&sälj dagarna i ända i väntan på att du flippar den...för det är väl ungefär så här många timmar du brukar ha dina keepers?:mrgreen:
Såja, lugn och fin nu! 1. Det är inte Ploppen som är hans kopp te, utan min Speedy BA. 2. Ploppen ska ingenstans på länge, så du kan lugna dig med knappandet, sådeså! :D
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
Ja, lite olikt dig att ha kvar att en klocka så länge att du hinner se om datumfuntionen fungerar, så lite nöjd måste du uppenbarligen vara.:grin::grin::grin:
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Låset på Ploprofen är ju något alldeles extra, täckte hela min handled när jag prova en polares men känns ju fruktansvärt gediget! Önskar man både hade ekonomi och arm att bära Ploprofen, så grym på alla sätt och kvaliten finns ju på alla ställen. Stort grattis Ricrob, ser även att du jobbat på fototekniken ;) Tycker första bilden är riktigt fin :)
 
Topp