• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

20 mille och inte ens lite diamanter?

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Läs beskrivningen... Världens mest komplicerade klocka(!) som endast finns i sju exemplar.


Som jag förstår det är väl den Pateken som ska säljas på auktion när som mest komplicerad? Eller är det det mest komplicerade armbandsuret?

Jag läste beskrivningen men känner inte spontant att det rättfärdigar priset och tänkte därför att jag kanske missat något och sökte upplysning hos bättre bevandrade :)
 

Sputniq

Panerai
Som jag förstår det är väl den Pateken som ska säljas på auktion när som mest komplicerad? Eller är det det mest komplicerade armbandsuret?

Jag läste beskrivningen men känner inte spontant att det rättfärdigar priset och tänkte därför att jag kanske missat något och sökte upplysning hos bättre bevandrade :)

Lite fel av mig ja, detta borde alltså vara det mest komplicerade armbandsuret medan Pateken är den mest komplicerade klockan. :)
 
Vänta lite nu är jag inte riktigt med. Så bara för uret är komplicerad och finns i ett begränsat antal får den kosta hur mycket som hälst.

Har jag fattat det rätt?


sen är det ju skillnad på en vanlig kronometer och en grej som i princip kan förhindra tredje världskriget.

Men jag kan väl tycka det är lite extremt. samtidigt så hade jag haft 20 mille över hade jag köpt den mest för att ha den.
 

billo

Cartier
Ok, jag behöver verkligen ett par år på detta forumet, för att verkligen uppskatta denna klocka. I mina amatör ögon idag så är de en fin klocka.
 

Sputniq

Panerai
Allt är ju relativt... 100 gånger dyrare än en stål-Nautilus. Säkert kostar den 100 gånger så mycket att producera, 100 gånger så mycket att utveckla etc etc. Självklart är det ju inte så enkelt, men kan på sätt och vis mer förstå priset på denna än på en Nautilus (som för övrigt nog är min drömklocka).
 
Allt är ju relativt... 100 gånger dyrare än en stål-Nautilus. Säkert kostar den 100 gånger så mycket att producera, 100 gånger så mycket att utveckla etc etc. Självklart är det ju inte så enkelt, men kan på sätt och vis mer förstå priset på denna än på en Nautilus (som för övrigt nog är min drömklocka).


Nautilus går utan tvekan före alla dagar i veckan. Men en dag kanske stjärnorna står på rad!
 

F-L-P

Panerai
Ok, jag behöver verkligen ett par år på detta forumet, för att verkligen uppskatta denna klocka. I mina amatör ögon idag så är de en fin klocka.


I detta fallet handlar det inte om att det är en fin klocka eller inte, det är en teknisk bedrift att få till urverket. Bara evighets kalendern är en dröm komplikation för de flesta. den kompenserar alltså vart fjärde år för skottår, alltså behöver den inte korrigeras förrns om 86 år! och denna sitter lite i skymundan på baksidan...
trots priset på 20 millar tror jag inte att den gör någon jättevinst ekonomiskt, utan är mer att visa sitt kunnande.
 
I detta fallet handlar det inte om att det är en fin klocka eller inte, det är en teknisk bedrift att få till urverket. Bara evighets kalendern är en dröm komplikation för de flesta. den kompenserar alltså vart fjärde år för skottår, alltså behöver den inte korrigeras förrns om 86 år! och denna sitter lite i skymundan på baksidan...
trots priset på 20 millar tror jag inte att den gör någon jättevinst ekonomiskt, utan är mer att visa sitt kunnande.


Nu blev jag väldigt intresserad. Varför ska den korrigeras om 86 år? :D
 
C

China

Guest
Ett galet hantverk.
China, mellan tummen och pekfingret, vad är produktionstiden på en sådan klocka?

Svårt att säga då mycket beror på om klockan tillverkats av ett större team, eller att ett par mästare gjort arbetet. Vacheron Constantin uppger själva att utvecklingsarbetet tog över 10.000 timmar, men jag har inte sett några uppgifter om produktionstiden för de 7 exemplaren. Med tanke på komplexiteten och hantverket, så drar jag till med en gissning på en produktionstid på 2-3 år och uppåt för serien.
 

F-L-P

Panerai
Nu blev jag väldigt intresserad. Varför ska den korrigeras om 86 år? :D


Skottår på jämna 100 år som inte är jämt delbara med 400 är inte skottår.

Senaste exemplet: år 2000 var skott år enligt principen för var fjärde år. Dock skulle det inte varit skottår då det är ett jämt 100 tal. Men 2000 är jämt delbart med 400 så då blir det ett skottår ändå.

2100 är skottår enligt fjärde års principen, inte skottår då det är jämt 100 tal, inte jämt delbart med 400 så inte inte ett av undantagen.

Finns även skottsekunder man lägger in lite till och från..

Solklart =)
 
Topp