• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

2017 års Guld Daytona med Oysterflex, va tycker ni ?

M.Everest

Omega
Årets Baselworld är över och intrycken från årets mässa har sakta hunnit smälta in. Måste säga att vid första anblick så reflekterade jag inte så mycket över de nya Daytonorna, de hamnade i skuggan av nya Sea Dweller släppet, där jag de första dagarna förundrade mig över med varför man tagit beslutet att stjälpa Sea Dwellern på sin identitet, ja ni vet, datumbubblan, vi behöver nog en helt egen tråd för det.

Om vi tittar närmare på de nya Daytonorna, så måste jag ändå säga att de gör sig rätt bra med gummi, även om jag envist föredrar dem på oysterlänk. Vid en första anblick, var jag kluven om det verkligen var någon bra idé med Oysteflex på en guld daytona, läder/skinn i all ära, men gummi & guld? Har de tänk till verkligen eller är detta ett hastigt ogenomtänkt beslut? Oavsett teori, jag tycker ändå det är en tilltalande kombination.

Vid senare eftertanke kan jag ändå på något sätt förstå vad man vill åstadkomma. Man har lyckats få till en sportigare modern look, kombinationen av guld, keramisk ring och Oysterflex strap som introducerades med Yacht Mastern för 2 år sedan fungerar ypperligt ihop, allt detta utan att äventyra daytonans klassiska identitet. Personligen så tycker jag denna förvandling började redan förra året då den keramiska ringen hittade hem hos stål Daytonan, och nu tar man det alltså ett steg längre, man kombinerar guld modellerna med gummi strap och keramisk ring, att inte glömma de trevligt matchande tavlorna. Att guld modellerna kantats av marginellt sämre försäljning än övriga modeller på senare tid kanske inte kommer som någon nyhet, det återstår och se om detta kan vända trenden åt rätt håll, avsaknaden av guld-länk bör även återspegla ett lägre pris.

Jag är ganska så övertygad om att de nya guldmodellerna speciellt gul & rose modellerna kommer locka till sig fler användare som tvekat att bära en Daytona i gul/rose guld, då de lätt kan ha blivit för mycket guld för den vanlige användaren. Nu kan den bäras mer diskret med sin svarta keramiska ring & Oysterflex band, guldet blir inte alls lika påtagligt, vilket jag tror kommer uppskattas av många guld fegisar, "vräkigheten" (som vissa tycks uppleva) försvinner och ersätts istället av en mer sportigare framtoning.

Med detta sagt, så kan jag fortfarande inte sätta fingret på va jag tycker om nya daytonan, ett neutralt till positivt intryck är nog ett passande ord i sammanhanget, vad tycker ni, är de ok att den bärs på Gummi, eller föredrar ni Oyster länken ?

Rolex-Daytona-Gold-Rubber-Oysterflex-Cerachrom-Ceramic-Baselworld-2017-aBlogtoWatch-18.jpeg

Bild lånat från internet
 
Senast ändrad:

marlun

Rolex
Trevlig trådstart och bra skrivet. Jag tycker att guld mot gummi är ett vinnande koncept. Riktigt snyggt! Har tidigare ägt en Day-Date på länk och jag märkte att jag gick runt och var lite försiktigare än vad jag egentligen hade behövt vara med den. Jag nojade lite över om det skulle bli stretch i länken osv.

När Daytonan hamnar på andrahandsmarknaden och priserna börjar bli rimligare kommer jag definitivt överväga att köpa den i gulguld. Med gummi tycker jag att klockan blir mångsidigare och att det i princip skulle gå att köra OWG med den, vilket jag personligen tycker är svårare med en helguldklocka på länk.

Förresten, klipper man oysterflex eller hur går det till när man vill korta längden?
 
Senast ändrad:

Rey

Rolex
Gummi och ädelmetall, Hublots vinnade koncept ursprungligen. Finns ju uppenbarligen en marknad för det ;) Tycker de nya Daytona är riktigt schyssta! Tror de kommer gå bra!
 

Lund

Cartier
Riktigt nice hade lätt velat ha en vitguld med oysterflex men får nog spara lite längre innan jag kan ta mig råd med den :)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Trevlig trådstart och bra skrivet. Jag tycker att guld mot gummi är ett vinnande koncept. Riktigt snyggt! Har tidigare ägt en Day-Date på länk och jag märkte att jag gick runt och var lite försiktigare än vad jag egentligen hade behövt vara med den. Jag nojade lite över om det skulle bli stretch i länken osv.

När Daytonan hamnar på andrahandsmarknaden och priserna börjar bli rimligare kommer jag definitivt överväga att köpa den i gulguld. Med gummi tycker jag att klockan blir mångsidigare och att det i princip skulle gå att köra OWG med den, vilket jag personligen tycker är svårare med en helguldklocka på länk.

Förresten, klipper man oysterflex eller hur går det till när man vill korta längden?

Klipper om jag förstått det rätt.

Och jag håller med, gulguldaren är intressant, och kombinationen guld och gummi är intressant. Normalt sett är jag lite tvek till champagne tavlor men som panda funkar den kanon.

Trevligt också att resterande guldare äntligen fick keramisk ring, dom förtjänade det och det gör klockan mer harmonisk tycker jag.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Dom är så förbannat jävla bra. Alla tre, men Framförallt vitgulden. Har velat ha rosé-chokladen förut, men nu när gul/vit kvalar in med samma bezel sååå.... Vet jag inte vad man ska ta sig till.

Listpriserna är ju eventuellt i överkant för dom dock. Men det kanske man inte får tycka eller erkänna.
 

Alexander

Panerai
2-Faktor
Dom är så förbannat jävla bra. Alla tre, men Framförallt vitgulden. Har velat ha rosé-chokladen förut, men nu när gul/vit kvalar in med samma bezel sååå.... Vet jag inte vad man ska ta sig till.

Listpriserna är ju eventuellt i överkant för dom dock. Men det kanske man inte får tycka eller erkänna.

Jag är med dig. Suktat efter Rosén ett bra tag, när det äntligen börjar dra ihop sig så kommer dessa och rör om i grytan. Descisions
 
D

Deleted member 11690

Guest
Tycker båda är asgrymma ! Hade jag varit en rik man hade jag slagit till direkt på en i gulguld :D nu är så inte fallet så jag får dregla över bilder ett tag till :) men nån dag kanske !
 
IMG_8102.PNG
Går det att sätta på ett Rubber B som ligger direkt mot boetten även på nyare Daytonas? Har lite svårt för "fästena" eller vad det kallas mellan gummit och boetten.
 

rdianat

Cartier
2-Faktor
Bra skrivet @M.Everest ! Jag håller med om din analys att Daytona i guld på gummi förmodligen gör klockorna mer tillgängliga och att man därmed förmodligen kan bättra på försäljningen. Samtidigt intressant vad @Hexagon skriver; att listpriset är i överkant för dessa modeller. För varje ny generation Rolexklocka tenderar ju priset att gå upp något. Har inte förstått varför, men jag skulle gissa att Rolex gör det för att de kan.

Jag är själv lite kluven till helguld och gummiband överlag. För mig känns det väldigt Hublot / AP ROO, och det var min första reaktion när jag såg den här kombinationen. Det ser coolt ut (särskilt vitguldaren), men för mig innebär gummiband funktionalitet / tool watch, vilket rimmar illa med att guld är ett mjukt material.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Vitguldarn är grym men jag gillar inte hur oysterflexen "brer" ut sig över hela handleden. Ser betydligt bättre ut med en vanlig Daytona med RubberB, smetar inte ut lika mycket.

11910374_745321155578441_16667756_n.jpg

Rolex-Daytona-Gold-Rubber-Oysterflex-Cerachrom-Ceramic-Baselworld-2017-aBlogtoWatch-15.jpg
Har noll erfarenhet av oysterflex, men det är inte så att han bara inte knäppt spännet/har helt fel size inställt? Eller är det generellt alltid sådär "luftigt"/långt ifrån huden?
 

Cosmograph

Cartier
2-Faktor
Vitguldarn är grym men jag gillar inte hur oysterflexen "brer" ut sig över hela handleden. Ser betydligt bättre ut med en vanlig Daytona med RubberB, smetar inte ut lika mycket.

11910374_745321155578441_16667756_n.jpg

Rolex-Daytona-Gold-Rubber-Oysterflex-Cerachrom-Ceramic-Baselworld-2017-aBlogtoWatch-15.jpg

Jag hade "den förra vitguldarn" på band. Men... tillslut blev suget för stort för mig med den nya stålisen. Rent generellt, personligen, anser jag att länk fungerar bättre, mitt RubberB var fint, men det blev också en obalans, speciellt spännet var inte lika solit. Keramisk ring förhöjer också (oavsett metall), den ger bättre kontrast.
Men om man nu ska köra gummiband... Hmmm... jag är inne på Snoozarns linje, RubberB verkar sitta bättre, men då har jag inte prövat Oysterflex än.
Min förra:
IMG_2794.JPG


Min nya:
IMG_3241.JPG
 

M.Everest

Omega
Dom är så förbannat jävla bra. Alla tre, men Framförallt vitgulden. Har velat ha rosé-chokladen förut, men nu när gul/vit kvalar in med samma bezel sååå.... Vet jag inte vad man ska ta sig till.

Listpriserna är ju eventuellt i överkant för dom dock. Men det kanske man inte får tycka eller erkänna.

Instämmer, vitguldaren är svårslagen, gulguldaren är dock lika härlig med sina starka kontraster, svårt val, här tycker jag de fått till alla tre väldigt bra.

Gällande pris sättningen, kan hålla med om att de listar rätt högt i pris, de beror ju lite på hur man ser det, en daytona i guld har alltid varit omotiverat dyr om man sätter dem i paritet mot vad en stål daytona kostar, och detta har ju också varit lite av dilemmat. Tittar man på försäljningen av guld/platina vs stål, så har prisättningen för ädelmetaller alltid varit på tok för hög, så på något sätt kan de ändå vara motiverat med den kombination som nu möjliggörs, ett lägre pris utan guld-länk och i ett attraktivt utförande, självklart fortfarande förbaskat dyrt hur man än vrider och vänder, men ändå ett steg i rätt riktning.
 
Senast ändrad:

M.Everest

Omega
Tror inte det. Ser lika skevt ut på YM med oysterflex, bara kolla bilder som postas på reviews och här på KS. Beror förmodligen på fenorna på insidan, se bild två.

af63b301a4a8d74e87b6aad9df35820a.jpg

c7b0266c15adebe3baa24aa1f2083388.jpg

De här med att den brer ut sig på armen är ngt jag inte uppmärksammat förrän ni påtalat det. Jag var också inne på teorin @Hexagon påpeka (inte knäppt spännet/har fel size inställt), känns rätt oergonomiskt ut om hela strappen ska hållas på plats med enbart mitten fenan, är de någon som har en Yacht Master med Oysterflex som kan bekräfta om så är fallet ?
 
Topp