Då så, en vecka kvar till den 1:a december, vilken infaller dagen efter den första av fyra adventshelger, och årets julvärd i SVT är sedan länge utsedd och presenterad. Nu kör vi! Detta blir den femte och avslutande adventskalendern i min regi här på Klocksnack. Den bygger nämligen på att jag varje dag presenterar en av klockorna i min samling som inte tidigare har förekommit i detta sammanhang. Den som är matematiskt begåvad förstår därför genast att antalet klockor i min besittning uppgår till minst 120 stycken, vilket jag härmed bekräftar. Det är faktiskt mer än så men inte fler till antalet än att jag klarar av en sjätte kalender utan att i så fall behöva ta med klockan i mikrovågsugnens display, ett tornur i en närliggande kyrka, en träningsklocka eller tvingas låna in någon av övriga familjemedlemmars armbandsur. Det är inte min avsikt, så jobbar inte jag, enough is enough.
Återstår därför att välja ut 24 stycken "oanvända" klockor till årets kalender, fotografera dessa med mobilen och fundera ut något lämpligt rim till respektive lucka. Det skulle kunna ha gjorts i god tid innan, men det är mer nerv och närvaro i att göra det på daglig basis vilket passar mig bättre.
Grattis föresten till Siw Malmqvist som blir årets julvärd i SVT. Jag tror att det är ett bra val. Siw har ju haft en lång och mångfacetterad karriär som sångerska och skådespelerska. Vill minnas att hon bl.a.spelade Pippi Långstrump i början av 80-talet när musikkarriären kanske inte låg på topp. Pippi var en favorit under min uppväxt, det var ju som henne man ville vara. Stark, fri och rebellisk, med ett gott hjärta. Sen gick det som det gick, jag växte upp och blev istället lite av ”Karlsson på taket”. I alla fall i min yrkesroll, svävandes över hustak och skogar. Karlsson vill man ju annars inte vara, flygförmågan undantaget. En jobbig och egoistisk jävel som mest ställer till med besvär för sin omgivning. Har läst någonstans att Karlsson är den mest avskydda Astrid Lindgren-karaktären av dom alla. Undantaget lär vara i Ryssland där han är oerhört populär. Kanske stämmer hans sätt att vara bättre överens med den ryska folksjälen? Är inte Putin rentav lite Karlsson-aktig i sitt beteende?
Egentligen är det nog annars mest filmatiseringen av böckerna som man kan beskylla för Karlsson-aversionen i Sverige. Rollen spelades av den då 10-årige Mats Wikström, en barnskådespelare som sedan kom att dubbas i filmerna med den pålagda rösten av en vuxen man (Jan Nygren). Dessutom hade Karlsson i filmerna försetts med någon form av tunnhårighet/flint till skillnad från böckernas illustrationer vilket gav honom ett udda utseende. Jag tror att detta starkt har bidragit till Karlsson impopularitet här i Sverige.
Nog så om Karlsson, Pippi och Siwan. Det här skall ju vara en adventskalender för klockintresserade. Förra året avslutade jag de 24 dagarna i kalendern med en vacker världstidsklocka från Orient. Vill ni så får ni om en vecka stilla er nyfikenhet här i tråden och se vad som inleder årets kalender, vi ses där och då!
Senast ändrad: