• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

2025 års adventskalender med Fliegerchronograph - The Final Countdown

Sinn5.jpg

Då så, en vecka kvar till den 1:a december, vilken infaller dagen efter den första av fyra adventshelger, och årets julvärd i SVT är sedan länge utsedd och presenterad. Nu kör vi! Detta blir den femte och avslutande adventskalendern i min regi här på Klocksnack. Den bygger nämligen på att jag varje dag presenterar en av klockorna i min samling som inte tidigare har förekommit i detta sammanhang. Den som är matematiskt begåvad förstår därför genast att antalet klockor i min besittning uppgår till minst 120 stycken, vilket jag härmed bekräftar. Det är faktiskt mer än så men inte fler till antalet än att jag klarar av en sjätte kalender utan att i så fall behöva ta med klockan i mikrovågsugnens display, ett tornur i en närliggande kyrka, en träningsklocka eller tvingas låna in någon av övriga familjemedlemmars armbandsur. Det är inte min avsikt, så jobbar inte jag, enough is enough.

Återstår därför att välja ut 24 stycken "oanvända" klockor till årets kalender, fotografera dessa med mobilen och fundera ut något lämpligt rim till respektive lucka. Det skulle kunna ha gjorts i god tid innan, men det är mer nerv och närvaro i att göra det på daglig basis vilket passar mig bättre.

c.jpg

Grattis föresten till Siw Malmqvist som blir årets julvärd i SVT. Jag tror att det är ett bra val. Siw har ju haft en lång och mångfacetterad karriär som sångerska och skådespelerska. Vill minnas att hon bl.a.spelade Pippi Långstrump i början av 80-talet när musikkarriären kanske inte låg på topp. Pippi var en favorit under min uppväxt, det var ju som henne man ville vara. Stark, fri och rebellisk, med ett gott hjärta. Sen gick det som det gick, jag växte upp och blev istället lite av ”Karlsson på taket”. I alla fall i min yrkesroll, svävandes över hustak och skogar. Karlsson vill man ju annars inte vara, flygförmågan undantaget. En jobbig och egoistisk jävel som mest ställer till med besvär för sin omgivning. Har läst någonstans att Karlsson är den mest avskydda Astrid Lindgren-karaktären av dom alla. Undantaget lär vara i Ryssland där han är oerhört populär. Kanske stämmer hans sätt att vara bättre överens med den ryska folksjälen? Är inte Putin rentav lite Karlsson-aktig i sitt beteende?

5.jpg

Egentligen är det nog annars mest filmatiseringen av böckerna som man kan beskylla för Karlsson-aversionen i Sverige. Rollen spelades av den då 10-årige Mats Wikström, en barnskådespelare som sedan kom att dubbas i filmerna med den pålagda rösten av en vuxen man (Jan Nygren). Dessutom hade Karlsson i filmerna försetts med någon form av tunnhårighet/flint till skillnad från böckernas illustrationer vilket gav honom ett udda utseende. Jag tror att detta starkt har bidragit till Karlsson impopularitet här i Sverige.

kar.jpg

Nog så om Karlsson, Pippi och Siwan. Det här skall ju vara en adventskalender för klockintresserade. Förra året avslutade jag de 24 dagarna i kalendern med en vacker världstidsklocka från Orient. Vill ni så får ni om en vecka stilla er nyfikenhet här i tråden och se vad som inleder årets kalender, vi ses där och då!

ori.jpg

Senast ändrad:
IMG_3261.jpeg

Den första adventshelgen ligger bakom oss, november månad är avslutad och enligt Bondepraktikan finns det hopp om en kall vinter eftersom gårdagen här i huvudstaden var både varm och bitvis småregnig. Om ”Anders slaskar, så braskar julen” heter det ju. Återstår att se om det blir så. För mig personligen kan det nog stämma eftersom julen kommer att firas på ett mer snösäkert ställe än Stockholm.

I vanlig ordning tycker jag att hösten har gått ovanligt fort. Nyss var det sensommar, visserligen med allt tidigare mörka kvällar, men med värme och bad i havet. Sen rasslade det till, en till stora delar fortsatt fin höst med sol och regnfria dagar, för att nu plötsligt vara december. Hur gick det där till?

IMG_0717.jpeg

Tid är ju relativt, även om vi tillhör en skara människor som i större utsträckning än andra aktivt följer dess framskridande genom de tingestar vi bär runt våra handleder. Tänk om man också kunde ha ett armbandsur som visade den egna upplevda tiden. Ett som går långsamt i väntrummet till tandläkaren men rusar fram vid någon trevlig tillställning som tar slut alldeles för fort. Ett sådant ur skulle man inte behöva ställa, det sköter sig självt och synkar sig kontinuerligt efter din egen tidsupplevelse.

Dagens lucka innehåller ett i den bemärkelsen högst ordinärt armbandsur. Ett som visar den vanliga tiden med hjälp av tre visare. Inget fel i det, den gör det på ett bra och lättöverskådligt sätt. Det var ett tag sedan jag bar den här klockan. Sån tur då att den här kalendern ger mig möjlighet mig till detta. Nu öppnar vi den första av tjugofyra luckor.

Nu kan ni sluta att efter lucköppning törsta, idag när vi skriver december den första.
Jag inleder genast, rätt och slätt. Med ett ur från Geckota, modellbeteckning K-01.

IMG_3265.jpeg

IMG_3241.jpeg
IMG_3269.jpeg

Senast ändrad:
Den andra december är här, årets 336:e dag. Heter du Beata eller Beatrice så har du namnsdag och råkar du vara Britney Spears så fyller du 44 idag. Grattis!

IMG_3318.jpeg

Själv äter jag idag mitt första julbord, det blir sedan ytterligare två innan det avslutande på julafton. Egentligen skulle det räcka med det som jag äter då, tillsammans med familjen, men det är trevligt att träffa vänner och arbetskamrater vid dom tillfällen som erbjuds innan julafton. Jag går därför dit med glädje men är ganska restriktiv i vad och hur mycket jag äter. Den där proppmättkänslan är inget jag strävar efter, nej jag försöker i möjligaste mån undvika den. Vissa saker på julbordet äter jag heller inte, det brukar bli det vanliga. Sill, lax, skinka, potatis, köttbullar, korv och någon ägghalva. Kanske en bit vörtbröd med ost. Något julgodis äter jag aldrig, det lockar inte.

IMG_3310.jpeg

Att öppna dagens lucka lockar dock. Sen skall jag ge mig ut i vintervärmen på en långpromenad. Är jobbfri idag, imorgon bär det av utomlands så jag vill samla lite krafter inför resan. I dagens lucka återfinns i likhet med i gårdagens en klocka som jag inte har burit på länge. Den tickade dock igång troget när jag tog upp den ur lådan igår och drog upp dess urverk. Nu får den hänga med både på promenad och vid kvällens julbord, sen är det dags att byta till något annat till morgondagen. Häng med så öppnar vi dagens lucka.

Julbordets godis med kola, ischoklad och knäck. Jag ratar allt sånt och bär en hårdsmält Spinnaker Wreck

IMG_3277.jpeg
IMG_3286.jpeg
IMG_3279.jpeg

IMG_3359.jpeg

God morgon kalenderföljare. I skrivande stund befinner jag mig på Arlanda i väntan på mitt flygs avgång. Gillar att vara ute i god tid så det är ingen stress, jag har slagit mig ned en bit ifrån aktuell gate som ännu inte är öppen. Känslan av att vara på en flygplats i rollen som passagerare är dubbelbottnad. Det är alltid befriande att vara på väg, att blicka bortom horisonten, men det kan också vara lite stressande och tröttsamt.

Incheckning, bagageinlämning, security check och efterföljande golgatavandring genom Tax Free-området. Så skönt när det är avklarat och man kan ha lite tid för sig själv innan avgång. Det blir ingen frukost, det klarade jag av hemma innan jag gav mig av i morse och jag har svårt att acceptera priserna för mat och dryck här ute på Arlanda. Snål? Nej, prismedveten skulle jag nog snarare kalla det.

Orsaken till resan är jobbrelaterad. Jag får varje år en inbjudan till en högtidsmiddag vid ett utländskt helikopterförband som jag under lång tid har haft en yrkesmässig relation till. Det är trevligt att bli ihågkommen även om det nu börjar bli ett tag sedan jag var i hetluften inom ramen för det samarbetet. Det blir ingen längre resa, jag är åter hemma i Sverige till helgen, men jag har packat ned några klockor i bagaget så att kalendern kan fortsätta som planerat.

Idag återfinner vi en lite udda skapelse i luckan. En klockmodell som jag har två exemplar av. Den första fick jag som hederspris av OWG March-kommitén efter att ha blivit utnämnd till ”Spirit of OWG 2022”. Jättefint, oväntat och väldigt hedrande. Den klockan har redan förekommit i en tidigare kalender. Dagens klocka köptes in året därpå när den inom ramen för OWG March 2023 auktionerades ut på Tradera för att dra in pengar till Min Stora Dag. Det var @Stefan S som hade vunnit klockan i ett av lotterierna föregående år och nu valde att skänka sin klocka till välgörenhet. Stort av honom tycker jag, "att giva är saligare än att taga" som det står i Bibeln. Jag budade på klockan och vann den, inte för att jag behövde ha den men för att syftet var gott och eftersom urtavlan hade ett annat utseende än den jag redan hade i min ägo. Nu ger jag er den klockan i form av dagens lucka som vi tillsammans nu öppnar innan jag skall vandra bort mot gaten.

Dagens klocka kommer inte från Mongoliet eller Kazakstan. Nej, den är från vårt östra grannland, designad av en finsk japan.

IMG_3297.jpeg
IMG_3304.jpeg
IMG_3301.jpeg

Senast ändrad:
IMG_3401.jpeg

God förmiddag kalenderkamrater! Efter gårdagens tvådelade flygresa och en kortare vägburen transport med en krånglande hyrbil landade jag till slut hos bekanta i mellersta Tyskland där jag har tillbringat natten. Sov länge och har sedan intagit en sen frukost för att därefter ta en kort morgonpromenad i det gråmulna vädret. Det regnar lite idag och omgivningen är grön och i total avsaknad av snö.

IMG_3399.jpeg

Gräsmattorna här omkring är fulla av de karakteristiska mullvadshögarna, en pina för de som försöker hålla sina tomter och trädgårdar i prydligt skick. Tänk att en sån liten varelse kan flytta på så stora mängder jord under grävandet av tunnlar. Jag har själv aldrig lyckats få syn på en levande mullvad, då skall man nog ha tur, men hittade en gång en liggande som hade lämnat jordelivet (i dubbel bemärkelse). Den var ännu mindre än mullvaden på bilden nedan och först trodde jag nog att det var en sork eller en mus innan dess nos och framtassar avslöjade vad det verkligen var för djur.

IMG_3407.jpeg

Nog om mullvadar och över till dagens lucka. I den återfinns en tysk (förstås) klocka som jag fick i gåva av tyska kollegor när vi skildes åt efter ett längre gemensamt uppdrag. Det är inget märkvärdigt i klocksammanhang men för mig har den ett högt affektionsvärde. På boettlocket är min dåvarande personliga anropssignal ingraverad tillsammans med en del annan information (blodgrupp, skostorlek och sånt).

IMG_3408.jpeg

Urtavlans utformning skall påminna om de tidiga flygplan från Junkers vars fackverkskonstruktion kläddes med korrugerad aluminiumplåt. Ett tåligt och lätt material som bidrog till stabilitet på ett annat sätt än hos tidigare dukklädda flygplan. En av de mest kända flygplanen från Junkers är Ju-52, ett tremotorigt propellerplan som bl.a. användes av Lufthansa i reguljärtrafik. Planet kom också att användas under det andra världskriget som transportflygplan och för fallskärmsfällning. Det fick smeknamnet Tante Ju i Tyskland och av de allierade kallades det för Iron Annie vilket också är modellnamnet på min klocka. Nu öppnar vi luckan så får ni se hur klockan ser ut.

En klocka med en tavla som vore den av korrugerad aluminiumplåt. Sån som sitter på ett flygplan, inget skjul eller någon gammal båt.

IMG_3329.jpeg
IMG_3321.jpeg
IMG_3327.jpeg

Senast ändrad:
IMG_3128.jpeg

Gårdagen kom att bli en mycket trevlig men lång dag. Efter att ha sparkat lite på mullvadshögarna så satte jag mig i min hyrbil och körde ca 10 mil österut till den stad där den högtidsmiddag jag var inbjuden till skulle äga rum. Eftersom jag var ute i god tid hann jag med en promenad nere på stan med ett besök på den julmarknad som just nu pågår där. Tyskarna är ju okrönta världsmästare på julmarknader och varje stad och by med självaktning har en sådan. Där kan man äta och dricka, köpa fina hantverksprodukter och förlusta sig i karuseller och andra åkattraktioner. Jag var lite sugen på att ta en tur i den helikopter som var del av karusellen men la band på mig själv och nöjde mig med en mugg spetsad glühwein.

IMG_3428.jpeg
IMG_3421.jpeg
IMG_3432.jpeg

På kvällen var det sedan dags för högtidsmiddagen ute på det förband jag har samarbetat med tidigare i min karriär. Grunden till firandet var att Tyskland i år har varit medlem i försvarsalliansen NATO i 70 år. Tyskland hör därmed inte till de 12 länder som var med och grundade NATO 1949 med det gör ju heller inte Sverige som är det senaste landet som anslöt sig för knappt två år sedan.

IMG_3441.jpeg
IMG_3443.jpeg
IMG_3438.jpeg

Eftersom det var en stor tillställning med många gäster var det dukat med flera långbord inne i en av flyghangarerna. Jag skall inte trötta ut er med information om middagen och vad som där hände men det blev en lång och trevlig kväll i sällskap av nya och gamla vänner och kollegor.

IMG_3452.jpeg
IMG_3447.jpeg
IMG_3477.jpeg
IMG_3459.jpeg

Idag slickar jag såren och tar det lugnt. Den officiella delen av mitt besök är avklarad och jag kan ägna mig åt annat, som att öppna dagens lucka i min adventskalender. Den innehåller ett armbandsur som jag köpte för ungefär ett år sedan. Boetten är i titan, ett material jag gillar. Trots att det kommer från en tillverkare de flesta nog förknippar med billiga och enkla armbandsur är kvalitetsintrycket långt över det förväntade. Med det (för) stora antalet klockor i min samling bär jag den förstås inte så ofta men alltid med glädje. Den passar extra bra när man är ute på resande fot. Egentligen kommer den nog bäst till sin rätt när man reser längre bort än vad jag nu har gjort. Mellan kontinenter, inte länder, så att man passerar tidszoner och får användning av klockans alla komplikationer. Dags nu att öppna dagens lucka. Ha en trevlig adventshelg när den väl infinner sig.

Ett, två, tre. Du hänger väl med? Den här klockan kan visa lokal tid, en tidszon till och så GMT.

IMG_3377.jpeg
IMG_3385.jpeg
IMG_3393.jpeg

IMG_3534.jpeg

Idag blir det ett sent och ganska kort lucköppningsinlägg. Har under morgonen kört min hyrbil till den flygplats varifrån jag skall flyga hemåt om någon timma. Sitter nu i en lounge med två tidningar framför mig som jag köpte här på flygplatsen innan jag checkade in mitt bagage och passerade security. I Tyskland finns det ett stort utbud av hobbybetonade tidskrifter. Cyklar, bilar, motorcyklar, knivar, modelljärnvägar, armbandsur, läderfetischism och knyppling. Allt har en eller flera egna tidningar som ges ut på månadsbasis. Jag köpte en av klocktidningarna tillsammans med en motorcykelkatalog där alla tillverkares nya modeller för 2026 presenteras i bild och text. Det blir min avkoppling och tidsfördriv under resan åter till fäderneslandet.

Klockan i dagens lucka är en välkänd modell från en likaledes välkänd tillverkare. Jag köpte den främst för urtavlans färg. Hade ingen med den kulören tidigare och jag gillar mångfald, också i klocksammanhang, så det blev ett spontant köp efter det att jag hade lyssnat på Hanna & Sanna i podden ”Klocksnack med Berns och Gäster” där denna klocka avhandlades. Nu öppnar vi luckan innan det är dags för mig att ge mig av mot gaten.

Julstressen snart i nacken känns flåsa, idag en klocka vars urtavla är rosa. Vi skriver december i ordningen sex, se här min übercoola Tissot PRX.

IMG_3294.jpeg
IMG_3289.jpeg
IMG_3305.jpeg

IMG_3561.jpeg

Andra advent och även denna dag ett sent inlägg. Blir förmodligen så även imorgon eftersom jag har en morgontid inbokad för att lämna trombocyter på Blodcentralen till någon som behöver dessa bättre än jag. Kom hem sent igår till Stockholm efter min resa till Tyskland. Hann även denna gång med ett besök på Bergen-Belsen, det forna koncentrationslägret där Anne Frank och hennes syster Margot var några av de över 70000 internerade som dog innan de överlevande befriades av allierade styrkor i april 1945. Jag har skrivit om lägret i en tidigare julkalender och gör det igen. Kan verkligen rekommendera ett besök av platsen och minnesutställningen där om någon av er har vägarna förbi. Givetvis är det en plats med en skrämmande historia men också bitvis vacker och hedrande av de som kom dit men inte därifrån. Det är viktigt att aldrig någonsin glömma.

IMG_3483.jpeg
IMG_3503.jpeg
IMG_3489.jpeg
IMG_3495.jpeg
IMG_3550.jpeg

Jag glömmer heller inte kalenderöppningen även om det idag är fullt upp här hemma. Det är mycket som skall fixas och så skall ett vernissage besökas senare i eftermiddag. Bäst att öppna luckan på en gång när jag nu ändå är i farten.

Vad händer, vad står på? Ännu en sen kalenderöppning, snart är klockan två! Lugn kära vänner, här skall ni få. En fin liten dykare med en tavla som är härligt blå.

IMG_3569.jpeg
IMG_3566.jpeg
IMG_3564.jpeg

Tillbaka
Topp