• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

24 Hr-klockor

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nu snackar jag alltså inte GMT-funktion. Har aldrig riktigt fattat vitsen med 24hrs-klockor, men skit samma det är säkert kul ett tag.

Det jag undrar är varför de alltid har kl24 högst upp då det innebär att timvisarna i princip alltid är på undre delen av urtavlan när man är vaken.

Borde det inte vara smartare att ha kl 12 uppåt? På så sätt skulle klockans tidvisare röra sig ungefär som solen "rör sig" över himlen. Upp på morgonen och ner på kvällen.
 

leicaphile

Panerai
Nu snackar jag alltså inte GMT-funktion. Har aldrig riktigt fattat vitsen med 24hrs-klockor, men skit samma det är säkert kul ett tag.

Det jag undrar är varför de alltid har kl24 högst upp då det innebär att timvisarna i princip alltid är på undre delen av urtavlan när man är vaken.

Borde det inte vara smartare att ha kl 12 uppåt? På så sätt skulle klockans tidvisare röra sig ungefär som solen "rör sig" över himlen. Upp på morgonen och ner på kvällen.

Till exempel Botta Uno 24 har just den designen du letar efter.

Sen tycker jag att märka tavlan med "24" är lite knasigt. Klockan kan ju vara 12:30 men den är aldrig 24:30...
 

Johan M

Cartier
Några av airman-modellerna från Glycine har 12 uppåt. Finns det inte en tråd om detta? Om hur man får följa dagen som går mot sitt slut och hur det sedan fylls på med en ny dag :)
 
Vitsen är väl ganska liten egentligen om vi skall hårdra det. I situationer där man inte av någon anledning kan avgöra om det är natt eller dag är väl vitsen. Exempelvis i en ubåt eller nord/sydpolen vissa delar året. Kanske finns några flera men antal procent av världens befolkning som faktiskt behöver det i praktisk mening är väl inte ens 1% antar jag.

Men å andra sidan finns det gott om komplikationer som är helt värdelösa för de flesta människor också.
 

Johan M

Cartier
Det var visst på ett annat forum. Sök på: "Dagen, som den är" med Airman Vintage V.

Det inlägget fick mig att uppskatta 24h-uren :)
 
Topp